|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بلوبين: دشت هومند آبسرد در دماوند احيا مي شود

مجري طرح هاي كوچك استاني شركت آب منطقه اي تهران از احياي دشت هومند آبسرد به عنوان يك دشت حياتي و مهم در استان تهران خبر داد.

به گزارش روابط عمومي شركت آب منطقه اي تهران، مهندس "علي بلوبين" امروز (دوشنبه 7 بهمن ماه 92) با اعلام خبر، گفت: دشت هومند- آبسرد در گذشته یکی از دشت های مستعد استان تهران بوده که براساس مطالعات و تحقیقات انجام شده، در حال حاضر از وضعیت مطلوبي برخوردار نيست و از نظر منابع آبی در حالت بحرانی قرار دارد به همين دليل جهت نجات اين دشت مهم، احياي آن در دستور كار شركت آب منطقه اي تهران قرار گرفت.

بلوبين با اشاره به اينكه يكي از دلايل  اصلی اين بحران کاهش نزولات جوي است، اظهار كرد: افزايش بي رويه برداشت هاي آب به صورت غيرمجاز كه اين ميزان به مراتب بیشتر از حجم آب ورودی به سفره آب زيرزميني دشت بوده است و همچنين ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح منطقه كه به برداشت هاي بی رویه و غیراصولی از منابع آبي دشت انجاميده در مجموع از دلايل بحراني شدن دشت هومند –آبسرد است.

وي با اشاره به اجراي طرح انتقال آب رودخانه تاررود به دشت هومند آبسرد جهت رفع بحران موجود، گفت: مطالعه گسترده اين طرح از سال 83 آغاز و تا پایان سال 85  توسط شركت آب منطقه اي تهران انجام شد و مراحل قانوني خود را جهت انتقال آب طي نمود.

وي همچنين يادآورد شد: براساس داده های هیدرومتری، رودخانه تار در سال 31 میلیون مترمکعب آورد آب دارد كه با اجراي اين طرح تنها 16 درصد (حدود پنج ميليون مترمكعب) از آن جهت احياي دشت هومند آبسرد برداشت و منتقل خواهد شد.

بلوبين با بيان اينكه طرح انتقال آب از رودخانه تار به دشت هومند آبسرد صرفاً با هدف احياي منابع آب زيرزميني اين دشت انجام مي شود، تصريح كرد: مصرف کننده آب انتقالي تنها سفره آب زيرزميني دشت خواهد بود و اين ميزان آب به فرد يا نهادي تحويل نخواهد شد و در واقع تغذيه مصنوعي دشت هومند آبسرد مدنظر قرار دارد.

بلوبين تاكيد كرد: براساس مجوز تخصيص وزارت نیرو، اين ميزان آب تنها از اوایل آبان ماه تا پایان اردیبهشت ماه هر سال يعني در فصول غيرزراعي قابل برداشت و انتقال خواهد بود. در فصل هاي زراعي و تابستان كه شهرستان دماوند به آب نياز دارد هيچ گونه برداشتي از رودخانه صورت نمي گيرد.

مجري طرح هاي كوچك استاني شركت آب منطقه اي تهران وضعيت مطلوب رودخانه تار و پرآبي آن را در اسفند ماه هر سال اعلام كرد و گفت: رودخانه در اسفند ماه هر سال وضعیت خوبی دارد و به طور ميانگين حدود سه میلیون مترمکعب آورد دارد كه با توجه به مشخص بودن برداشت در هر ماه غيرزراعي، تنها اجازه برداشت 1.1 میلیون مترمکعب در اسفندماه صادر شده است.

بلوبين با تشريح اجزاي طرح، يادآور شد: این طرح شامل یک بند انحرافی در سر منشا رودخانه تار بالاتر از بند شهرجوی به ارتفاع 14 متر و خط انتقال آب به طول 14.5 کیلومتر است كه جنس آن از لوله های پلی اتیلن 710 میلیمتری است مي باشد، ضمن اينكه بيش از شش کیلومتر از مسیر خط انتقال، از مناطق صعب العبور خواهد بود.

وي ادامه داد: در نهايت آب منتقل شده در منطقه اي بالا يا پايين جاده دماوند به فیروزکوه وارد دشت هومند آبسرد مي شود.

بلوبين با بيان اينكه اين طرح علاوه بر احياي دشت هومند آبسرد به مردم و كشاورزان منطقه هم كمك مي نمايد، درباره مزاياي ديگر طرح نيز تصريح كرد: با احداث بند انحرافی، برداشت آب توسط كشاورزان و باغداران منطقه دماوند به شكل اصولی و راحت تر صورت خواهد گرفت و همچنين کانال انتقال شهرجوی كه در قسمت راست بند انحرافي قرار خواهد گرفت نيز بتونی خواهد شد.

وي با اشاره به اهميت احياي دشت هومند –آبسرد تاكيد كرد: نجات دشت یک موضوع حیاتی است و در آینده ای نه چندان دور شاهد بحران جدی آب در اين دشت مهم خواهیم بود و مردم و مسئولان منطقه اي بايد به دور از  تعلقات منطقه اي به كل دشت و شهرستان دماوند توجه نمايند.

بلوبين يكي ديگر از مزيت هاي انتقال آب در اين طرح را ثقلی بودن آن ذكر كرد و افزود: با اجراي اين طرح نياز به برق و هزینه هاي پمپاژ آب نخواهد بود چراكه ارتفاع محل بند انحرافي يا مبدأ انتقال 2058 متر از سطح دریا و  منطقه دريافت آب منتقل شده در ارتفاع 2040 متري از سطح دریا قرار دارد كه با منظور نمودن ارتفاع بند انحرافي 32 متر اختلاف ارتفاع بین محل تحویل و محل آبگیری خواهد بود.

وي با بيان اينكه در حوزه دماوند امكان ساخت سد وجود ندارد، گفت: احداث سد یک موضوع کاملاً علمی و کارشناسی است و شركت آب منطقه اي تهران در سال 86  تمامي رودخانه هایی که در حوزه دماوند قابلیت احداث سد داشته باشند را مطالعه نمود و به هيچ نقطه مثبتی دست نيافته است و احداث سد در هیچ کدام از رودخانه هاي منطقه توجیه اقتصادی ندارد.

مجري طرح هاي كوچك استاني شركت آب منطقه اي تهران در همين زمينه عنوان كرد: به عنوان نمونه، در حوزه رودخانه تیزآب، سدی با ارتفاع 50 متر كه بيش از 100 ميليارد ريال هزينه خواهد داشت مطالعه شد كه تنها دو میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره خواهد شد كه در شرايط استاندارد بايد چنين سدي حداقل 40 ميليون مترمكعب آب ذخيره نمايد. بنابراين ساخت سد در اين منطقه به هيچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد.

بلوبين همچنين توضيح داد: انتقال آب از رودخانه تار به پشت سد وادان نيز كه گاهي مطرح مي شود، هیچ گونه کمکی به تغذيه دشت هومند-آبسرد و حتی کشاورزان منطقه نيز نمي نمايد. چراكه تغذیه باید در ابتدای دشت انجام شود تا کارایی لازم را داشته باشد.

به گفته بلوبين، این طرح بخش غربی و مرکزی دشت هومند-آبسرد را از وضعیت بحرانی نجات خواهد داد و در بخش شرقی نيز طرح هاي ديگري در دست بررسي مي باشد كه بتواند مشكل كمبود آب اين بخش از دشت را نيز كاهش دهد.

وي در پايان با اشاره به اينكه مطالعات اين طرح کامل شده است، خاطر نشان كرد: در حال حاضر تهيه نقشه هاي طرح، تعيين مسیر پیاده سازی و اجرا، خريداري 40 درصد لوله های مورد نیاز و در نهايت هزينه حدود 15 میلیارد ريال از جمله فعاليت هايي است كه اجرايي شده است.

کد خبر: 491
  تاریخ خبر : 7 بهمن 1392
  آخرین به‌روزرسانی : 7 بهمن 1392
 پرسنل شرکت
 1912
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 74
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 22,274
  • بازدید دیروز : 15,463
  • کل بازدید : 9,716,378
  • آخرین به روزرسانی : 6 اردیبهشت 1403 00:04:30
  • شناسه IP شما : 18.118.126.241

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751