|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با هدف حفاظت از منابع آب انجام شد/ برگزاری دومین نشست مشترک با سازمان های مردم نهاد محیط زیست

دومین نشست هم اندیشی با سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست روز چهارشنبه در محل سالن کنفرانس شرکت آب منطقه ای تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، دومین نشست هم اندیشی با سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست به همت طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران و با هدف حفاظت کمی و کیفی از منابع آب استان، روز چهارشنبه 15 بهمن ماه 93 با حضور قائم مقام، سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری، مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب، مدیر دفتر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، دکتر "ایرج حسابی" فرزند دکتر "محمود حسابی" و تعدادی از نمایندگان سازمان های مردم نهاد در محل سالن کنفرانس شرکت برگزار شد.

در این نشست، مهندس "مهدی فروغی" قائم مقام شرکت آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه خشکسالی سه ساله و پیاپی تهران همراه با افزایش دما در زمستان امسال هشداری برای مردم و مسوولان است، گفت: در حال حاضر بارش های تهران 110 میلیمتر گزارش شده که این میزان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته و همچنین دوره بلند مدت 47 ساله به ترتیب 9 و 26 درصد کاهش یافته است. 

فروغی با بیان اینکه مشکلی که وضعیت بحران آب را در استان تهران تشدید کرده است، استمرار خشکسالی است، اظهار کرد: اکنون در سال سوم خشکسالی به سر می بریم و این وضعیت هشدار جدی برای مردم و مسوولان است تا نسبت به مدیریت مصرف آب تلاش کنند.

وی اضافه کرد: سال گذشته حجم آب ذخیره شده در مخزن سدهای پنج گانه تامین کننده آب تهران 405 میلیون مترمکعب بود که این رقم امسال به کمتر از 346 میلیون مترمکعب رسیده است که کاهشی افزون بر 60 میلیون مترمکعبی را شاهد هستیم. ضمن اینکه پیش بینی سازمان هواشناسی کشور برای زمستان امسال افزایش 0.5 تا 1.5 درجه ای دما و کاهش 10 تا 20 درصدی بارش ها است.

قائم مقام شرکت آب منطقه ای تهران همچنین هشدار داد: امروز درصد تامین آب از منابع زیرزمینی تقریبا برابر با آب های سطحی است (این میزان در شرایط نرمال 70 درصد آب سطحی و 30 درصد زیرزمینی می باشد) و اتفاق خوبی محسوب نمی شود چراکه منابع آب زیرزمینی ذخایر استراتژیک است و باید به عنوان امانت آیندگان حفاظت و نگهداری شود.

فروغی در بخش دیگر سخنان خود، با بیان اینکه حضور و مشارکت سازمان های مردم نهاد در حفاظت از منابع آب استان تهران مهم است، گفت: قانون توزیع عادلانه آب در سال های گذشته با فراز و فرودهایی هموراه بوده است و امروز وزارت نیرو به دنبال اصلاح و بازنگری در این قانون می باشد که باید از ابعاد مختلف حقوقی، اجتماعی، اقتصادی، ساسی و امنیتی و غیره مورد بازبینی قرار گیرد و برای این منظور نیز کارگروه هایی تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: نقش سازمان های مردم نهاد به ویژه در نقد و ارائه نظرهای جامع و کارشناسی در این خصوص و همچنین در زمینه تعیین مسوولیت و مرز وظایف نهادهای مرتبط با پایش منابع آب سطحی و زیرزمینی اهمیت دارد و این دوستان باید در این زمینه ها به دولت کمک کنند تا اشکالات و نواقص مرتفع شود.

در ادامه این نشست سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران نیز با تاکید دوباره بر بحران منابع آب استان تهران، اظهار کرد: وظیفه شرکت آب منطقه ای تهران تامین آب مورد نیاز استان است و امروز در شرایط بحران آب حتی از حوزه های مجاور نیز آب برای تهران منتقل و تامین می شود و دیگر منبع جدیدی وجود ندارد.

مهندس "محمدرضا خانیکی" همچنین افزود: مسوولیت اصلی جلوگیری از آلودگی آب و حفاظت کیفی از آن بر عهده سازمان محیط است اما کمیت و کیفیت را نمی توان از هم جدا کرد و بنابراین شرکت آب منطقه ای تهران که وظیفه تامین آب را برعهده دارد در زمینه تامین کیفیت رودخانه ها و منابع آب زیرزمینی تلاش می کند.

خانیکی تصریح کرد: طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران در همین زمینه شکل گرفته است تا به صورت سخت افزاری و نرم افزاری به کمک سازمان محیط زیست بیاید و خوشبختانه در سال های اخیر تحول خوبی در زمینه حفاظت از منابه آب اتفاق افتاده است اما هنوز در جهت حل مشکلات عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه آزادسازی بستر و حریم رودخانه ها کارهای خوبی صورت گرفته است، گفت: پایش مستمر کیفی آب، جلوگیری از برداشت غیرمجاز، جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز، جلوگیری از ریزش فاضلاب های صنعتی و خانگی به منابع آب و غیره کارهای جدی بسیاری صورت گرفته اما کافی نبوده است.

وی تاکید کرد: اجرای یک حکم قانونی بسیار زمان بر و پیچیده است و با دشواری های زیادی روبرو است و به هر حال این اقدامات با وجود قانونی بودن و اجرای قانون در سطح استان تهران، نگاهی تدافعی در مردم ایجاد کرده است که باید این نگاه تغییر کند.

خانیکی تاکید کرد: استفاده از کمک سازمان های مردم نهاد و مشارکت خود مردم در زمینه حفاظت کمی و کیفی از منابع آب کار بسیار مهمی است که شاید زودتر از این زمان باید آغاز می شد اما دعوت از این سازمان ها در نشست های هم فکری و برنامه ریزی کار شایسته و قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه خروجی چنین نشست هایی باید کمک کند تا حفاظت از منابع حیاتی آب در استان تهران با موفقیت و به صورت مستمر انجام شود، اظهار کرد: ما به دنبال کمک ویژه از سوی سازمان های مردمی فعال در حوزه محیط زیست هستیم تا تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها در این حوزه بهتر، با قابلیت اجرای بیشتر و در نهایت اثرگذار باشد. باید از مشارکت مردم برای انجام مسوولیت ها و اجرای قانون استفاده شود و در نهایت رضایت عمومی حاصل گردد چراکه نتایج این اقدامات به خود مردم برخواهد گشت.

دکتر "محسن اسلامی زاده" مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران نیز در این نشست با ارائه گزارشی از نشست نخست، برنامه پیشنهادی این طرح را برای همکاری مستمر و پایدار با سازمان های مردم نهاد تبیین کرد و گفت: پیشنهاد ما برای همکاری با سازمان های مردم نهاد تشکیل کمیته هایی است که در اینجا مطرح می شود اما در آینده جزئیات و شرح وظایف آن در اتاق فکری که با حضور تعدادی از سمن ها برگزار می شود، مشخص خواهد شد.

وی اضافه کرد: کمیته های اطلاع رسانی، آموزش، پایش فاضلاب های ریخته شده در منابع آب، پایش ساخت و سازهای غیرمجاز، جمع آوری پسماندهای جامد و کمیته ضوابط از جمله کمیته های پیشنهادی طرح جلوگیری از آلودگی آب است که با نظر دوستان می تواند تغییر کند. 

اسلامی زاده با تاکید بر اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز و تصرفات غیرقانونی در منابع آب سطحی به مردم محلی و بومی آسیب زیادی می زند، گفت: این اقدامات متاسفانه علاوه بر آسیب جدی به منابع آب به خود مردم محلی نیز آسیب وارد می کند. ما موافق توسعه پایدار هستیم و تاکید می کنیم که توسعه ناپایدار ضمن صدمه زدن به محیط زیست، منابع موجود را نابود خواهد کرد.

وی همچنین تصریح کرد: استفاده از حرکت و نقش مردم و گروه های مردمی برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و یا تخلیه فاضلاب در آب های سطحی حیاتی است و باید از این ظرفیت ها استفاده کرد. 

مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران در ادامه تاکید کرد: امروز پسماندهای جامد به یک چالش اساسی برای کشور و استان تهران تبدیل شده است و هرکجا گردشگر در طبیعت و یا در کنار رودخانه ها حضور پیدا می کند آثار پسماندهای جامد به فراوانی دیده می شود که باید همه ما در این زمینه با جدیت وارد شویم.

وی اضافه کرد: درخواست ما از گروه های مردم نهاد تنها کمک در اجرای فرآیندها نیست بلکه علاقه مندیم تا در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها حضور داشته باشند و از مشارکت این دوستان استفاده نمایی. وظیفه همه به عنوان یک ایرانی حفاظت از منابع طبیعی کشور است و تفاوتی نمی کند که دولتی باشیم یا غیردولتی و باید با جدیت به یکدیگر کمک نماییم.

اسلامی زاده در پایان تاکید کرد: بیشتیرن معضل و مشکل، مربوط به روز 13 فروردین است که به روز طبیعت معروف شده اما بیشترین دورریز پسماندهای جامد در طبیعت و رودخانه ها در همین روز اتفاق می افتد که خسارت های زیادی به منابع آبی وارد می کند. بنابراین از هم اکنون تلاش داریم تا برنامه ریزی اجرایی و فرهنگ سازی را با کمک سازمان های مردم نهاد عملیاتی نماییم.

در این نشست، نماینده هر یک از سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست نیز به بیان دغدغه ها و راهکارهای مورد نیاز در زمینه حفاظت از منابع آب استان تهران و استفاده از نقش و ظرفیت مردم و این گونه سازمان ها پرداختند. 

کد خبر: 932
  تاریخ خبر : 17 بهمن 1393
  آخرین به‌روزرسانی : 18 بهمن 1393
 پرسنل شرکت
 1224
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 51
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 17,801
  • بازدید دیروز : 28,217
  • کل بازدید : 9,422,194
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 3.87.133.69

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751