|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

جلسه هم اندیشی شرکت آب منطقه ای تهران با تشکل های مردم نهاد محیط زیستی برگزار شد

مدیر دفتر محیط زیست و مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب شرکت آب منطقه ای تهران گفت: دست یاری گر و توانمند سازمان های مردم نهاد فعال را جهت جلوگیری از آلودگی آب به گرمی می فشاریم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران،  "محسن اسلامی زاده"  در  نشست هم اندیشی شرکت آب منطقه ای تهران با تشکل های مردم نهاد محیط زیستی که در محل سالن جلسات برگزار شد، اظهار کرد: شرکت آب منطقه ای تهران در قالب طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب ایستگاه های ماهانه و فصلی متعددی را به منظور پایش آب های حوزه عملکرد ایجاد کرده که می توان مدعی شد منظم ترین نمونه برداری ها از منابع آب سطحی و زیرزمینی استان توسط این شرکت انجام می شود.

اسلامی زاده پنج حوضه آبریز لار، لتیان، ماملو، کرج و طالقان را زیرپوشش این طرح و ایستگاه های پایش آن ذکر کرد و گفت: به صورت ماهانه آلودگی های فیزیکوشیمیایی و به شکل فصلی نیز میکروبی و زیست محیطی در این ایستگاه های سنجش می شود. همچنین اخیراً ایستگاه پیچیده و پیشرفته سنجش آلودگی آب در سد لتیان با حضور معاون وزیر نیرو افتتاح و به بهره برداری رسیده است.

وی تاکید کرد: اکنون این طرح هرآنچه از نظر سخت افزاری و تجهیزات است گردآوری نموده و توسط متخصصان داخلی از آن استفاده می کند.

اسلامی زاده با اشاره به سابقه ایجاد طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران، یادآور شد: طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران پس از خشکسالی شدیدی که در سال 1378 در تهران اتفاق افتاد شکل گرفت. در این سال خشکسالی به حدی بود که کیفیت آب توزیعی در شبکه آب شهری به سمت نامطلوب پیش رفت و به حدی رسید که شورای عالی امنیت ملی برای آن تشکیل جلسه داد و مصوباتی را تصویب نمود که در اکثر بندهای مصوبه مجری اقدامات آن، وزارت نیرو بود.

وی همچنین با بیان اینکه در طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب چهار محور کاری تعریف شده است، اظهار کرد: محور نخست، پایش منابع آب است. چراکه اگر ندانیم وضعیت کیفیت آب چگونه است، نمی دانیم برخورد مناسب را چگونه باید انجام دهیم. آبی که آلوده نیست نیاز به کار خاصی ندارد اما وقتی آب آلوده است باید بر روی آن کار کرد. بر این اساس، آزمایشگاه آب را پس از تحویل با تمام توان توسعه داده و تجهیز کردیم.

وی ادامه داد: محور دیگری که در این طرح تعریف شد، محور علاج بخشی است، به این معنی که آب آلوده شده است و حالا چه کنیم تا این شرایط علاج شود؟

اسلامی زاده محور سوم را پیشگیری عنوان کرد و گفت: در این بخش باید کارها و اقداماتی انجام شود که مانع ورود آلودگی به منابع آب های سطحی شود و در پایان نیز محور اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی تعریف شده است.

مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه قالب کاری سازمان های مردم نهاد با دستگاه های دولتی متفاوت است، تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای تهران و طرج جلوگیری از آلودگی آب شرب بر اساس اسناد بالادستی از جمله مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای جلوگیری از آلودگی آب شرب، دستورالعمل حریم کمی و کیفی رودخانه ها و همچنین قانون توزیع عادلانه آب فعالیت می نماید.

اسلامی زاده در ادامه با اشاره به اینکه نصب حسگرهای ثابت در سدهای زیرپوشش از دیگر برنامه های این طرح بوده است، گفت: اکنون، تقریبا دریاچه سدها را می شناسیم و فرآیندها و اتفاقات آن را هم می دانیم، اما در عمق کار بسیار سخت تر است و به همین دلیل این حسگرها می توانند شرایط و روند تغییر مخزن سدها را به ویژه در عمق مشخص نمایند.

وی تصریح کرد: داده هایی که این ایستگاه ها و حسگرها در اختیار ما می گذارند جهت استفاده در سه نوع تحلیل علمی کاربرد دارد. این سه نوع تحلیل هیسنکوف (زیست محیطی)، تی اس آی (تغذیه گرایی مخازن) و ان اف اس (کیفیت رودخانه ها) می باشد که در پایش منابع آب از آن ها استفاده می شود.

اسلامی زاده ساماندهی محل های تفرج گاهی در اطراف منابع آبی را از برنامه های مهم این طرح عنوان و تاکید کرد: به جای جلوگیری از ورود گردشگر باید به او امکانات و تجهیزات مناسب را داد و البته در محدوده های مشخص و با برنامه ای منظم این کار را انجام داد. به همین دلیل این طرح در سد طالقان و امیرکبیر اقدام به ساماندهی محل های تفرجگاهی و همچنین نصب مخازن جمع آوری زباله از نوع فلزی و با کیفیت بالا نمود.

وی قلع و قمع یک هزار و 200 واحد آلاینده را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این طرح ذکر کرد و افزود: ما برای گرفتن احکام قضایی با موضوع واحد آلاینده کننده آب با محدودیت هایی مواجه هستیم به همین دلیل نیز این واحدها را بر اساس تجاوز و تصرف حریم و بستر رودخانه ها که اقدام غیرقانونی است، تخریب و قلع و قمع می کنیم.

اسلامی زاده سپس به ارتباط طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب با سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: تاکنون با این سازمان های مردمی چهار یا پنج بار فعالیت های مشترک انجام داده ایم که به دلیل اینکه مقطعی بوده و برنامه ریزی مدون و منظمی نداشته است بیشتر می توان آن را حرکتی نمادین توصیف کرد.

وی ادامه داد: اما هدف از تشکیل این نشست مهم آغاز ارتباط با سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست است تا این ارتباط به صورت مستمر و پایدار و البت دو جانبه ادامه یابد. شاید امروز این سازمان ها به صورت حقوقی جایگاهی برای مقابله با واحدهای آلاینده نداشت باشند اما هدف ما این است تا از گزارشات و فعالیت های زیست محیطی این عزیزان در جهت برخورد قانونی با واحدهای متخلف و الوده کننده استفاده نماییم.

مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران خاطر نشان کرد: حوضه های آبریز سد لتیان، ماملو، امیرکبیر و طالقان مشکلات متعدد زیست محیطی را شاهد هستند که این طرح دست توانمند سازمان های مردمی را جهت همکاری و کاهش آلودگی ها به گرمی می فشارد. 

اسلامی زاده در پایان سخنان خود با بیان اینکه این طرح محل های آلاینده را شناسایی و تقسیم بندی نموده است، ابراز امیدواری کرد: با حضور سازمان های مردم نهاد فعال در عرصه محیط زیست بتوانیم به صورت منظم و مستمر، محل های مشخص شده را پایش کرده و در جهت جلوگیری از آلودگی آب شرب استان تهران گام مهم و اساسی برداریم.

گفتنی است، در این نشست معاون حفاظت و بهره برداری، مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران، مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برقابی، کارشناسان و مدیران مختلف شرکت آب منطقه ای تهران و همچنین بیش از 22 تشکل مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست حضور داشتند.

کد خبر: 849
  تاریخ خبر : 23 آذر 1401
  آخرین به‌روزرسانی : 20 تیر 1402
 پرسنل شرکت
 1765
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 80
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 10,524
  • بازدید دیروز : 9,680
  • کل بازدید : 9,666,136
  • آخرین به روزرسانی : 4 اردیبهشت 1403 11:47:17
  • شناسه IP شما : 18.119.160.154

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751