|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

حبیبی: عزم ملی در کشور برای احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی ایجاد شده است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: اکنون در کشور عزم ملی در زمینه احیاء و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی ایجاد شده و مسوولان در این زمینه تاکید و اصرار می کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "جهانگیر حبیبی" امروز (پنجشنبه) در نخستین نشست هم اندیشی طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور که به میزبانی شرکت آب منطقه ای تهران برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه امروز عزم جدی در زمینه احیاء و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی در کشور و بین مسوولان پدید آمده است که تبلور آن را در مصوبات اخیر شورای عالی آب به ریاست رئیس جمهور می توان مشاهده کرد.

حبیبی با بیان اینکه رویکرد وزارت نیرو در دوره جدید نگاه جدی به بخش حفاظت و بهره برداری آب به خصوص آب های زیرزمینی است، تصریح کرد: اتفاقات خوبی در این زمینه در حال شکل گیری است و طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی که در شورای عالی آب مورد تصویب قرار گرفته در همین راستا است.

حبیبی با بیان اینکه این طرح و تصویب آن سبب شد تا کشور از شعار خارج و به عمل برسد، گفت: اکنون در کشور عزم ملی شکل گرفته که باید ان را مثبت و گره گشا دانست. 

وی با اشاره به مصوبات نشست معاونین حفاظت و بهره برداری شرکت های آب منطقه ای کشور که در اردیبهشت ماه امسال با موضوع مهندسی رودخانه ها برگزار شد، اظهار کرد: تهیه شاخص های ارزیابی عملکرد شرکت های آب که از این پس عمده شاخص های آن جهت بررسی از نوع حفاظت منابع آب خواهد بود، تشکیل دفاتر مدیریت بهم پیوسته آب که با نظر مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با سرعت در حال شکل گیری است، در زمینه مدیریت مشارکتی و تهیه سند آب نیز کارهای خوبی در استان ها آغاز شده که باید مورد توجه ویژه سایرین قرار گیرد، تدوین و تهیه آمار و ارقام منابع آب که باید بر اساس مرزهای حوضه ای صورت گیرد و در نهایت تامین منابع انسانی این بخش که در آزمون استخدامی اخیر وزارت نیرو بیشترین جذب در بخش حفاظت از آب بوده است، از جمله مصوباتی است که در نشست معاونین حفاظت در شش ماهه نخست سال انجام شد که پیگیری شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه سخنان خود، تاکید کرد: تا پایان سال جاری سامانه جامع آب های سطحی و زیرزمینی در سه استان راه اندازی می شود و تا پایان شش ماهه نخست سال 1394 نیز سایر استان ها این سامانه را اجرا و راه اندازی خواهند کرد.

حبیبی همچنین حمایت و تقویت گشت های بازرسی منابع آب را از جمله بخش های مهم طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی عنوان کرد و گفت: پشتیبانی از گشت های بازرسی به صورت قوی در طرح دیده شده که البته هم در بخش آب زیرزمینی و هم سطحی حمایت های خوبی صورت گرفته است.

وی با تقدیر از عملکرد شرکت های آب منطقه ای سراسر کشور به دلیل تامین آب شرب مورد نیاز در استان ها، تصریح کرد: این کار به خوبی انجام شد و خوشبختانه مشکل حادی در زمینه تامین آب شهرها اتفاق نیفتاد که جای تشکر دارد.

وی افزود: در طرح احیاءو تعادل بخشی همه مدیران و کارشناسان زحمت و تلاش های زیادی کشیدند و در نهایت این طرح که ایده مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو بوده است اکنون به ثمر نشسته که باید همه در جهت اجرای خوب آن تلاش کنیم.

 حبیبی همچنین یادآور شد: در این طرح میزان بازگشت سهم اضافه آب که به آبخوان برمی گردد با استفاده از ابزار مهندسی و به صورت کاملا علمی اندازه گیری و پایش می شود و همین امر نیز مبنای عملکرد شرکت های آب منطقه ای در زمینه اجرای طرح قرار خواهد گرفت.

وی همچنین به وجود 600 تا 700 شبکه نیمه مدرن در کشور اشاره کرد و گفت:  اطلاعات و آمار به روز و دقیقی از این تعداد شبکه آبیاری نیمه مدرن وجود ندارد که باید این اطلاعات تکمیل و به روز شود. 

حبیبی همچنین عملکرد جدی و قاطع شرکت های آب منطقه ای کشور را در زمینه پر و مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت آب چاه های مجاز قابل تقدیر دانست و افزود: استان فارس با 623 حلقه چاه، استان کرمان با 368 حلقه، تهران با 223 حلقه و اصفهان با 123 حلقه چاه غیرمجاز که در شش ماه نخست امسال و با دستور قضایی پر کرده اند از جمله استان هایی هستند که در این زمینه شاخص بوده و بیشترین عملکرد را داشته اند که البته با همکاری و همراهی مسوولان استانی و محلی این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه اکنون در مرحله ای هستیم که مسوولان استانی و یا محلی و حتی خود شورای های مردمی نیز برای پر کردن و برخورد با چاه های غیرمجاز و یا اضافه برداشت آب تاکید و اصرار دارند و این زمان ویژه و فرصت خوبی است که باید از آن استفاده نمود و ما از این همدلی و همسویی که ایجاد شده است تقدیر و تشکر می کنیم.

حبیبی در پایان تصریح کرد: در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در ستاد مدیریت منابع آب ایران، بخش های حفاظت و بهره برداری و همچنین دفاتر اطلاعات پایه منابع آب در کنار یکدیگر همکاری تنگاتنگ و مشترکی دارند که با توجه به اهمیت اطلاعات و داده ها در طرح این حرکت باید در استان ها نیز مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شود. 

کد خبر: 842
  تاریخ خبر : 6 آذر 1393
  آخرین به‌روزرسانی : 6 آذر 1393
 پرسنل شرکت
 3162
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 59
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 14,372
  • بازدید دیروز : 28,217
  • کل بازدید : 9,418,765
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 3.90.187.11

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751