|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ارتقایی: وضعیت آب اجرای طرح داناب را ضروری می کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: وضعیت منابع آبی و مصارف آب در استان تهران به گونه ای است که فرهنگ سازی و آموزش به دانش آموزان و اجرای طرح هایی مانند داناب را ضروری و حیاتی می کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "خسرو ارتقایی" در جریان امضای تفاهم نامه طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) در استات تهران که در محل سد لتیان و با حضور مدیرکل، معاونین و مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران و همچنین مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، اظهار کرد: امروز شرایط آبی در استان تهران به گونه ای است که مصرف دوبرابری در مقایسه با متوسط جهانی و ادامه خشکسالی ها نیاز به فرهنگ سازی و آموزش های بیشتر را در جامعه و به خصوص دانش آموزان ضروری و بدیهی نموده است و لذا اجرای طرح داناب کمک موثری در این زمینه خواهد بود.

ارتقایی با بیان اینکه هرچه قدر آب برای تهران تولید و منتقل شود، مصرف نیز بالاتر خواهد رفت، گفت: در سال های گذشته هر چه قدر طرح های آبی اجرا شده و آب را به تهران منتقل نموده، مردم نیز بیشتر و بیشتر مصرف کرده اند که باید این رویه تغییر کند.

وی با تاکید بر کاهش ذخایر آبی سدهای تهران در زمان حاضر، اظهار کرد: روز گذشته مجموع آب ذخیره شده در مخازن سدهای پنج گانه استان تهران به 410 میلیون مترمکعب رسید که در مقایسه با 460 میلیون مترمکعب سال گذشته همچنان 50 میلیون مترمکعب کمتر است. البته بارش های امروز مناسب است و امیدواریم همچنان ادامه یابد تا ذخیره سدها اندکی بهتر شود.

وی ادامه داد: بارش های تهران نیز تا روز گذشته به 10.5 میلیمتر رسید که این میزان بارش هنوز با بارش های متوسط بلند مدت که بیش از 11.5 میلیمتر است فاصله دارد اما در مقایسه با زمان مشابه پارسال بیشتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه طرح دانش آموزی نجات آب یا داناب به هر حال راه حلی است که می تواند به فرهنگ سازی استفاده درست از آب کمک نماید، تصریح کرد: توجه به مسائلی چون استفاده از پساب و به کار گیری بازچرخانی آب، مدیریت و اصلاح مصرف آب در استان که چالش جدی آب در استان است و همچنین آلوده کردن منابع آب به ویژه با ورود زباله ها و یا آلاینده های صنعتی به رودخانه ها می تواند در این طرح مهم و ملی مدنظر قرار گیرد.

وی در جمع مدیران آموزش و پرورش شهر تهران و مناطق 22 گانه آن با اعلام نیاز بخش آب به مشارکت و همکاری فرهنگیان و به خصوص آموزش و پرورش، بیان کرد: اجرای این طرح سبب خواهد شد که در میان دانش آموزان و خانواده های آن ها و در نهایت در سطوح مختلف جامعه فرهنگ سازی مناسبی در خصوص مصرف آب داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در آیات قرآن و فرهنگ ایرانی ما آب جایگاه ویژه ای دارد. به هر حال اکنون وقت آن رسیده که روش های تربیتی و آموزشی و فرهنگ سازی وارد مدیریت آب کشور شود. 

ارتقایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جمعیت تهران در حال نزدیک شدن به 13 میلیون نفر است، اظهار کرد: این جمعیت 16 درصد کشور را تشکیل می دهد در حالیکه مساحت استان تهران کمتر از یک درصد است. بر اساس آمار، در این استان هر ساله بیش از  150 میلیون مترمکعب کسری آبخوان وجود دارد که این حجم دو برابر حجم مفید سد لتیان است.

ارتقایی همچنین افزود: تهران سرانه مصرفی حدود 350 مترمکعب در سال برای هر نفر دارد که این میزان در کشور به طور متوسط 1234 مترمکعب می باشد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در این آیین، میزان مصرف آب شرب تهران را در حدود یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت: برای این مقدار آب مصرفی،  750 میلیون مترمکعب آب را از سدها و مابقی از چاه ها تامین می گردد که در سال های خشکسالی مثل امسال این نسبت به 50-50 می رسد.

ارتقایی اضافه کرد: از 750 میلیون مترمکعب آب سدهای تهران حدود 400 میلیون مترمکعب از سامانه شرق شامل سدهای لار، لتیان و ماملو و 350 میلیون مترمکعب نیز از سامانه غرب شامل سدهای امیرکبیر و طالقان تامین و ارسال می شود.

ارتقایی در ادامه به تصفیه خانه های تهران نیز اشاره کرد و گفت: تهران هم اکنون پنج تصفیه خانه در حال بهره برداری دارد و تصفیه خانه ششم نیز که بزرگترین تصفیه خانه خاورمیانه است در منطقه 22 و شمال تهران در حال احداث است تا آب سدهای طالقان و امیرکبیر را که با تونل منتقل می شوند در تراز بالاتر تحویل تهران دهد. 

وی تاکید کرد: در صورت تکمیل و بهره برداری از این تصفیه خانه، در سال های خشکسالی می توان آب را با حجم بیشتری به تهران آورد و به شرق تهران نیز منتقل نمود.

وی افزود: تصفیه خانه هفتم تهران نیز که وظیفه تصفیه آب سد ماملو را دارد در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید که این عمل می تواند در انتقال آب مناسب به مناطق جنوب و جنوب شرق تهران موثر باشد.

کد خبر: 776
  تاریخ خبر : 29 مهر 1393
  آخرین به‌روزرسانی : 30 مهر 1393
 پرسنل شرکت
 1056
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 54
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 14,985
  • بازدید دیروز : 28,217
  • کل بازدید : 9,419,378
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 34.204.52.16

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751