|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران تاکید کرد:

لزوم استفاده از ظرفیت حداکثری دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها برای مقابله با پدیده فرونشست

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران در اولین جلسه کارگروه تخصصی مقابله با فرونشست در استان تهران، گفت: برای مقابله با پدیده فرونشست، باید از حداکثر ظرفیت دستگاه های اجرایی نظیر سازمان نقشه برداری، محیط زیست و زمین شناسی و همچنین ظرفیت علمی دانشگاه ها استفاده کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "یوسف رضاپور" در این نشست که با حضور نمایندگانی از شرکت های آب و فاضلاب تهران، سازمان نقشه برداری، محیط زیست، شهرداری تهران و زمین شناسی و همچنین معاون حفاظت و بهره برداری و رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت برگزار شد، ضمن تاکید بر مطلب فوق تصریح کرد: فرونشست یا زلزله خاموش پدیده ای است که عمدتا در اثر برداشت بی رویه از منابع آب های زیرزمینی بوجود می آید و افزایش روز افزون جمعیت و احداث شهرک های صنعتی و مسکونی در استان تهران به این پدیده دامن می زند.

وی با تاکید بر اینکه برای مقابله با این بحران فقط برخوردهای سلبی در جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز کافی نیست و باید راهکارهای اجتماعی و عملی دیگری را در این زمینه به کار بست، اظهار کرد: برای احداث شهرک های صنعتی باید به اقلیم جغرافیایی آن منطقه توجه و این شهرک ها در مناطق برخوردار از آب کافی احداث گردد، اما متاسفانه تعداد شهرک های احداث شده در استان تهران بسیار زیاد است که این موضوع باعث افزایش برداشت از سفره های آب زیرزمینی و افزایش نرخ مصرف آب در این استان شده است.

رضاپور با اشاره به اینکه برای کنترل جمعیت استان های بزرگ به ویژه استان تهران، باید برنامه ریزی های مناسب جهت جلوگیری از مهاجرت های بی رویه اتخاذ شود، گفت: برای جلوگیری از وقوع بحران کم آبی در سال های آتی باید از همین امروز خط مشی منطقی و روشنی طراحی نموده و با ترسیم تصویر روشنی از آینده، مشخص کنیم که کشش جمعیتی ما چقدر است و با در نظر گرفتن اصلاح الگوی مصرف آب، برای چه جمعیتی امکان آب رسانی وجود خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت در پایان تصریح کرد: امسال علیرغم کاهش 35 درصدی بارندگی ها و کاهش 40 درصدی ورودی سدهای پنجگانه، مشکلی در تامین آب شرب استان تهران وجود نداشته است که این امر با همت همکاران، مدیریت صحیح و بهره گیری از تجارب سال های گذشته در مهار بحران کم آبی، به منصه ظهور رسیده و امیدواریم که با مدیریت اصولی و صحیح و همکاری و همراهی تمامی سازمان های اجرایی ذیربط، نرخ فرونشست در استان تهران را نیز تعدیل نماییم.

در ادامه جلسه، "احمد علی قربانیان" معاون حفاظت و بهره برداری شرکت، با اشاره به اینکه نرخ فرونشست در ایران با نرخ بالای بیست درصد روبرو است که این میزان، پنج برابر بیش از نرم جهانی است، گفت: طبق مطالعات انجام شده، بیشترین نقش در پدیده فرونشسست را برداشت های بی رویه از منابع آب های زیرزمینی ایفا می کند که با توجه به این موضوع اقدامات بازدارنده جدی توسط این شرکت انجام شده است.

وی با بیان اینکه تعداد چاه های دارای پروانه بهره برداری در استان تهران 13 هزار و 198 حلقه می باشد که از این مجموعه، بیش از هزار و 868 میلیون متر مکعب برداشت آب اتفاق می افتد، گفت: تعیین تکلیف و ساماندهی چاه های خانگی و چاه های غیر مجاز تحت استفاده در بخش کشاورزی یکی از اقدامات در دست اجرای شرکت در راستای قانون توزیع عادلانه آب و اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی  است که نقش به سزایی در کنترل و مدیریت استفاده از آب های زیرزمینی خواهد داشت.

قربانیان با اشاره به اینکه تا کنون در مجموع 29 هزار و 637 حلقه چاه غیر مجاز شناسایی گردیده که میزان برداشت سالانه از این چاه ها بیش از 460 میلیون متر مکعب می باشد، گفت: تعداد چاه های غیر مجاز در دست انسداد در سال جاری، 1400 حلقه می باشد که از این میزان، تعداد 520 حلقه طی پنج ماهه نخست سال مسدود گردیده است.

قربانیان در خصوص سایر اقدامات انجام شده جهت کاهش نرخ فرونشست، افزود: از ابتدای سال جاری تا کنون، 25 دستگاه ادوات حفاری غیر مجاز شناسایی و توقیف گردیده، همچنین به منظور مدیریت و کنترل بهره برداری از چاه های مجاز، نسبت به نصب 312 دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری اقدام به عمل آمد.

وی با تاکید بر تقویت گروه های گشت و بازرسی در سال جاری، اذعان کرد: در پنج ماه نخست سال، با تقلیل منصوبات 10 حلقه چاه، از تخلیه سالانه 600 هزار متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی جلوگیری شده است، همچنین با اصلاح و تعدیل پروانه بهره برداری 258 حلقه چاه کشاورزی، از تخلیه سالانه بیش از 27 میلیون متر مکعب آب جلوگیری شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری، با اشاره به راه اندازی سامانه ۱۲۲ در این شرکت برای دریافت و رسیدگی به گزارشات مردمی، تصریح کرد: شهروندان مسوولیت پذیر ما می توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه آب، از طریق شماره تماس مذکور، مراتب را اطلاع رسانی کنند و شایان ذکر است که تا کنون 343 مورد از اطلاعات مردمی توسط این سامانه ثبت و توسط گروه های گشت و بازرسی بررسی شده است.

قربانیان با اشاره به طرح جایگزینی پساب برای مصارف کشاورزی، فضای سبز وصنعت جهت کاهش میزان بهره برداری از منابع آب های زیر زمینی و در نتیجه کاهش میزان فرونشست، گفت: طبق ابلاغیه وزارت نیرو، سند تخصیص 960 میلون مترمکعب پساب در افق چشم انداز سال 1425 در نظر گرفته شده است و در راستای طرح سازگاری با کم آبی طی 6 سال آینده، 159 میلون متر مکعب پساب برای مصارف کشاورزی، فضا سبز و صنعت در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص ساماندهی آب های جنوب تهران، و تاکید بر اهمیت فراوان آن در جلوگیری از برداشت های بی رویه از منابع آب زیر زمینی و کاهش نرخ فرونشست در این منطقه، تصریح کرد: امیدواریم که با همکاری موثر و مسوولانه سازمان های اجرایی از جمله شرکت مهندسی آب و فاضلاب تهران، سازمان فضای سبز، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت با این شرکت، شاهد اجرای موفق و اثر بخشی طرح جایگزینی پساب برای مصارف کشاورزی، فضای سبز وصنعت باشیم و گام بزرگی در راه مقابله با بهره برداری بی رویه از آب های زیر زمینی و بحران فرونشست برداریم.

همچنین در این نشست، "علیرضا خانی زاد" رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل شرکت، با اشاره بر لزوم همکاری همه جانبه دستگاه های اجرایی جهت ارائه راهکارهای عملی و موثر در کاهش میزان فرونشست در استان تهران، اظهار کرد: تشریک مساعی، اشتراک گذاری و به روز رسانی اطلاعات مهم و کاربردی جهت اعمال بهترین تصمیم گیری برای برخورد با پدیده مذکور و همراهی و همکاری بیشتر سازمان های اجرایی مربوطه از برکات و نتایج برگزاری چنین جلساتی می باشد.

گفتنی است در ادامه این نشست، حاضرین در جلسه به اشتراک گذاری اطلاعات خود در خصوص روش های متداول اندازه گیری و پایش وضعیت فرونشست در تهران بر اساس آخرین پردازش های انجام شده و رایزنی در خصوص مخاطرات جدی فرونشست و راهکار های مقابله با آن پرداختند.

کد خبر: 4926
  تاریخ خبر : 29 شهریور 1400
  آخرین به‌روزرسانی : 29 شهریور 1400
 روابط عمومی
 1196
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 56
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 525
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,619,297
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 18.119.143.4

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751