|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

کاهش میزان ذخایر آب های سطحی از 90 درصد به 53 درصد / ضرورت اصلاح جدی الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران در جلسه هم اندیشی مدیران شرکت و مدیران امورهای منابع آب استان، بر لزوم تلاش مضاعف و برنامه ریزی هر چه دقیق تر در شرایط ویژه امسال، برای حفاظت از منابع آبی استان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "احمدعلی قربانیان" در این جلسه که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، گفت: با توجه به بحران کم آبی، لزوم مدیریت جدی تر در بهره برداری از منابع آبی و برنامه ریزی قوی و قابل اجرا برای همه حوزه ها به ویژه بخش آب های سطحی امری اجتناب ناپذیر است.

قربانیان با بیان اینکه تامین آب شرب برای استان تهران به عنوان پرجمعیت ترین استان کشور دغدغه اصلی و اساسی است، تصریح کرد: طبق آمار میزان ذخایر آب های سطحی از 90 درصد به 53 درصد رسیده است، بنابراین با تلاش مضاعف، برنامه ریزی های کاربردی تر و با رعایت حقوق حقابه بران باید به طور جدی تر از این منابع حفاظت و نگهداری کرد.

 وی با تاکید بر اینکه برای حراست و حفاظت از منابع آب های زیر زمینی نیز باید با نگرشی جدی تر و اساسی تر به قانون احیاء و تعادل بخشی توجه کنیم تا بتوانیم در پایان سال جاری مطابق تکلیف تعیین شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب، بین 70 تا 75 میلیون متر مکعب ذخیره و صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم، اظهار کرد: جلوگیری و برخورد با تخلفات در حوزه منابع  آب زیر زمینی نظیر انسداد چاه های غیر مجاز، توقیف ادوات حفاری غیر مجاز و نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های دارای پروانه بهره برداری به منظور کنترل میزان برداشت آب نیز باید جدی تر از سال های گذشته در دستور کار کلیه امور ها قرار گیرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت با اشاره به اینکه طبق پیش بینی های سازمان هواشناسی، آمار بارش های امسال با 25 تا 30 درصد کاهش روبرو خواهد بود، تصریح کرد: بیش از 55 درصد از منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می شود که این امر نشان از ضرورت اصلاح جدی الگوی مصرف آب در این بخش و جلوگیری از کشت محصولات پر آب بر در فصول گرم سال دارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با نظارت درست و برنامه ریزی مناسب در حوزه حفاظت و بهره برداری، انتظار می رود که امسال حداکثر بهره وری را از امورهای منابع آب و به ویژه گروه های گشت و بازرسی شاهد باشیم و شرکت آب منطقه ای تهران در این راستا از هیچ کمک و حمایتی از امور های آب استان دریغ نخواهد کرد.

اهمیت برنامه سازگاری با کم آبی برای عبور از بحران

در ادامه جلسه، "مصطفی دهقان" مدیر دفتر حفاظت  و بهره برداری از منابع آب شرکت با تاکید بر اهمیت برنامه سازگاری با کم آبی برای عبور از بحران، گفت: از جمله اقداماتی که برای سازگاری با کم آبی انجام شده است می توان به همکاری شرکت آب منطقه ای تهران با سایر شرکت های متولی نظیر آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی سازمان صنعت و معدن و سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اشاره کرد که با تصمیمات اتخاذ شده و برنامه ریزی صحیح و مدون انتظار می رود طی 5 سال آتی، حجمی معادل 420 میلیون متر مکعب کاهش سرانه مصرف را در استان شاهد باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در برنامه سازگاری با کم آبی باید اقداماتی انجام شود که منجر به صرفه جویی در حجم منابع آب گردد، اظهار کرد: نوبت بندی در انسداد چاه های غیرمجاز باید به گونه ای صورت پذیرد که چاه هایی با عمق بالاتر و میزان دبی بیشتردر اولویت انسداد قرارگیرند.

دهقان با بیان اینکه تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده باید به هدف برنامه مورد نظر برسد، گفت: در مورد اصلاح و تعدیل پروانه چاه های کشاورزی علاوه بر اقدامات اداری لازم باید درعمل هم اقدامات اساسی صورت گیرد تا باعث تقلیل منصوبات چاه گردد.

"محمد شهریاری" مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت با هشدار در خصوص کاهش چشمگیر سطح آب رودخانه کن گفت: متاسفانه تعدادی از رودخانه های استان تهران به دلیل برداشت های بی رویه دچار کم آبی و برخی از آن ها با خطر خشکی مواجه شده اند؛ لذا از تمامی امورها به خصوص امورهای منابع آب شمیرانات، تهران و دماوند انتظار می رود که مخصوصا در فصل تابستان، با تلاش و عملکردی مضاعف در بخش آب های سطحی، شرکت را در تامین آب شرب مورد نیاز همشهریان همراهی کنند و حتی در صورت لزوم بخشی از نیروهای مستقردر بخش آب های زیر زمینی به طور موقت به واحد سطحی منتقل کنند تا با یک بسیج همه جانبه بتوانیم بحران پیش رو را پشت سر بگذاریم و در تامین آب شرب با تنش خاصی روبرو نشویم.

وی افزود: با توجه به وضعیت ویژه در حوزه رود کن در بهار امسال، هماهنگی هایی بین امور منابع آب تهران و اسلامشهر انجام و در نهایت مقرر شد که کلیه افراد دارای اسناد حقابه بری نسبت به اخذ پروانه بهره برداری اقدام کنند تا امکان سوء استفاده و بهره برداری های غیر مجاز از رودخانه ها که یکی از منابع اصلی آب های سطحی کشور هستند تا حد ممکن کاهش پیدا کند.

رفع تصرف 59 هکتار از حریم و بستر رودخانه های استان تهران در سال گذشته

در ادامه "جواد غفاری" مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها میزان رفع تصرفات حرایم و بستر رودخانه ها در سال 99 را 499 مورد با مساحتی معادل 59 هکتار برشمرد و گفت:بیشترین عملکرد در حوزه رفع تصرفات حرایم و بستر رودخانه ها مربوط به امور های منابع آب دماوند، فیروزکوه و شمیرانات بوده است.

غفاری  با اشاره به مشکلات تأمین آب استان سمنان از کانال سیمین دشت گفت: در سال گذشته 850 مورد اخطاریه در حوزه آب های سطحی صادر و 175 مورد پمپ غیر مجاز و تانکر حمل آب و آب بند از حاشیه رودخانه ها جمع آوری شد که در بین امورهای منابع آب، امور دماوند بیشترین عملکرد را داشته است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه ها با اشاره به اینکه در سال گذشته 49 مورد سند مالکیت اخذ و مساحتی بالغ بر 4152 هکتار تحت مالکیت شرکت آب منطقه ای تهران در آمد، گفت: در حال حاضر حدود دو هزار رودخانه اصلی در سامانه کاداستر ثبت شده است و در نظر داریم که سال جدید برای کلیه رودخانه هایی که در سامانه مذکور ثبت شده اند درخواست صدور سند مالکیت بدهیم.

غفاری با تاکید بر اینکه رسیدگی به استعلامات ارباب رجوع یکی از مهم ترین وظایف شرکت و امورهای منابع آب می باشد که باید در زمان مناسب و با رعایت کامل قوانین تکریم ارباب رجوع انجام شود، افزود: سال گذشته چهار هزار و 868 مورد استعلام پاسخ داده شد که به ترتیب امورهای منابع آب شمیرانات، تهران، شهریار و فیروز کوه بیشترین عملکرد را در این حوزه داشته اند.

گفتنی است در ادامه، حاضرین در جلسه و مدیران امورهای منابع آب که به صورت ویدئو کنفرانسی در جلسه حضورداشتند به بحث و تبادل نظر پرداختند و پیشنهادات لازم جهت بهبود عملکرد و افزایش بهره وری امورها در سال جاری ارائه گردید.

کد خبر: 4770
  تاریخ خبر : 16 تیر 1400
 روابط عمومی
 272
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 67
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 4,996
  • بازدید دیروز : 18,373
  • کل بازدید : 9,427,762
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 3.238.62.119

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751