|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

دهقان: نقش پررنگ روابط عمومي ها در فرهنگ سازي منابع آب در كشور

مدير دفتر حفاظت منابع آب شركت آب منطقه اي تهران گفت:‌ روابط عمومي ها با توجه به جايگاه و تخصصي كه دارند مي توانند نقش موثري در فرهنگ سازي آب در كشور داشته باشند.

به گزارش روابط عمومي شركت آب منطقه اي تهران، مهندس "مصطفي دهقان" روز سه شنبه (28 آبان ماه 92) در ششمين نشست شوراي اطلاع رساني صنعت آب و برق در سال 92، اظهار كرد:‌ چهار اصل جهاني براي مديريت منابع آب مطرح است كه شامل ارزش اقتصادي آب، نقش آب در توسعه جوامع، نقش مشاركتي آب و نقش زنان در آب مي شوند.

دهقان افزود:‌بر اين اساس، نقش مشاركتي آب و نقش زنان در مديريت آب از جمله مهمترين مسائلي است كه نقش روابط عمومي ها در اين دو مورد اخير بسيار مهم و حياتي است.

وي با بيان اينكه تعامل بين دستگاه هاي دولتي و غيردولتي نيازمند پل ارتباطي است، گفت:‌روابط عمومي ها مي توانند به عنوان پل ارتباطي قوي بين دستگاه هاي مختلف عمل كنند. از طرف ديگر با توجه به اجماع جهاني در آگاه سازي و اطلاع رساني در زمينه وضعيت آب، نقش روابط عمومي ها پررنگ مي شود و همين دليلي بر حضور روابط عمومي در مديريت آب است.

دهقان سپس به جايگاه و و ضعيت مصرف كنندگان آب و موضوع حاكميت آب اشاره كرد و افزود:‌ شركت هاي دولتي زيادي در كشور از جمله جهاد كشاورزي و شهرداري به عنوان مصرف كننده آب محسوب مي شوند و وزارت نيرو نيز در مقابل نقش حاكميتي آب را بر عهده دارد و روابط عمومي ها مي توانند با استفاده از تخصص و مهارت خود ارتباط موثر و سازنده اي را براي مديريت آب در كشور ايفا كنند.

مدير دفتر حفاظت منابع آب شركت آب منطقه اي تهران در ادامه تاكيد كرد:‌امروزه گزارش هاي متعددي منتشر مي شود كه سفره هاي آب زيرزميني در حال كاهش و از بين رفتن است. در اين زمينه اطلاع رساني ها و مقالات علمي بسياري نيز منشر شده است اما بخش زيادي از بهره برداران اصلي منابع آب همچون كشاورزان از درك مطالب علمي و گزارش هاي رسانه ها عاجزند و اين روابط عمومي ها هستند كه مي توانند با ساده سازي كلمات و مفاهيم مختلف علمي، بهره برداران را از وضعيت كنوني آگاه سازند.

دهقان در بخش ديگري از سخنان خود به وضعيت مديريت آب در گذشته پرداخت و اضافه كرد: در زمان قديم دستگاه متولي و حاكميتي آب در كشور وجود نداشت و مردم و بهره برداران آب با استفاده از قنوات موجود نياز آب شرب و كشاورزي خود را به خوبي برطرف مي كردند و مفاهيم علمي امروز را در آن زمان را به شيوه سنتي و قراردادي مديريت مي كردند.

اين مقام مسئول ادامه داد: اما امروز فاصله زيادي بين بخش هاي علمي،‌ اجرايي و بهره برداران مختلف آب به وجود آمده است كه روابط عمومي ها مي توانند در اين زمينه كمك هاي شايان توجهي به كاهش اين فاصله ها نمايند.

وي با تاكيد بر اينكه در ايران هدررفت آب در مقايسه با متوسط جهاني بسيار زياد است، خاطرنشان كرد: روابط عمومي ها بايد مردم و بهره برداران از منابع آبي را به سمت فرهنگ ديني و ملي هدايت كنند و با اجراي برنامه هاي كارشناسي و دقيق و با تشريح وضعيت نامناسب كنوني و يادآوري روش ها و دستورالعمل هاي ديني و سنتي كشورمان، آب را به جايگاه اصلي خود بازگردانند.

دهقان با بيان وضعيت آب در جهان امروز،‌ هشدار داد:‌ بر اساس آمارهايي كه در جهان وجود دارد تا 16 سال ديگر حداقل يك سوم مردمان جهان به نوعي با مشكل دسترسيه به آب مناسب مواجه خواهند شد. تا سال 2075 ميلادي بخش زيادي از مردم جهان از آب شرب سالم محروم خواهند شد و يك ميليارد نفر نيز در حال حاضر با مشكلات كيفي يا كمي آب مواجه هستند.

دهقان سپس با اشاره به اينكه دوم فروردين ماه هر سال به عنوان روز جهاني آب مطرح است،‌ گفت:‌ در سال 1992 ميلادي در كنفرانس جهاني محيط زيست و توسعه كه در برزيل برگزار گرديد قرار شد تا دوم فروردين ماه (22 مارچ) هر سال به عنوان روز جهاني آب گرامي داشته شود و يك شعار نيز براي آن در نظر گرفته شود.

وي اضافه كرد:‌ شعار جهاني آب در سال 2013 به نام آب در هر مكان و براي همگان با همكاري هاي بين المللي اختصاص يافت و در سال 2014 ميلادي نيز اين شعار به نام آب و انرژي اختصاص يافته است.

وي در پايان با تقدير از روابط عمومي شركت آب منطقه اي تهران به دليل اجراي طرح ملي داناب در استان تهران، تصريح كرد: كار بسيار خوبي كه در كشور آغاز شده است هدف قرار دادن دانش آموزان است تا از طريق آموزش،‌فرهنگ سازي و اطلاع رساني اهداف حاكميتي وزارت نيرو در زمينه مديريت منابع آبي محقق شود و اين مسأله بسيار قابل تقدير است.

در ششمين نشست شوراي اطلاع رساني صنعت آب و برق استان تهران كه در محل تصفيه خانه ششم تهران در منطقه 22 برگزار شد، مديران روابط عمومي شركت هاي زيرپوشش وزارت نيرو در استان، ضمن بازديد از طرح احداث تصفيه خانه ششم و اجزاي مختلف آن، بر اجراي فعاليت هاي مرتبط با روابط عمومي ها به صورت هماهنگ تاكيد شد.

کد خبر: 405
  تاریخ خبر : 29 آبان 1392
  آخرین به‌روزرسانی : 29 آبان 1392
 پرسنل شرکت
 1218
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 49
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 2,230
  • بازدید دیروز : 12,845
  • کل بازدید : 9,610,981
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 3.133.154.106

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751