|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون هماهنگی عمرانی استانداری تهران عنوان کرد:

جلوگیری از فرونشست دشت ورامین با تغییر الگوی کشت و هم افزایی سایر دستگاه ها

معاون هماهنگی عمرانی استانداری تهران گفت: جلوگیری از فرونشست دشت ورامین با تغییر الگوی کشت و هم افزایی سایر دستگاه ها امکان پذیر است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، " محمد تقی زاده" در جلسه شورای حفاظت از منابع آب  که در محل استانداری تشکیل شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: دشت ورامین در مقایسه با سایر دشت های استان تهران از لحاظ فرونشست بحرانی است که باید با برنامه مدونی در راستای حفاظت از منابع آب این شهرستان با کمک سایر دستگاه های ذی ربط از پیش روی آن جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه استان تهران از لحاظ پراکنش جمعیتی متفاوت از سایر استان ها می باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش کشاورزی  80 درصد از منابع آبی کشور را مورد استفاده قرار می دهد، دستگاه های ذی مدخل بایستی در روش های آبیاری و اصلاح الگوی کشت با کمک سایر دستگاه ها اقدامات سازنده ای را برای رسیدن به این اهداف اجرایی نماید.

تقی زاده با تاکید بر اینکه ایجاد پدیده فرونشست ماحصل عملکردهای نامناسب ما بوده است، افزود: هدف اصلی ما در چنین نشست هایی ایجاد تعادل میان منابع و مصارف آبی است تا بتوانیم از فرونشست سالیانه دشت های بحرانی استان تهران جلوگیری نماییم و اگر سازمان جهاد کشاورزی با همکاری دستگاه های ذیربط به حل این چالش ها بپردازد به اهداف کارگروه سازگاری با کم آبی  خواهیم رسید.

معاون هماهنگی عمرانی استانداری تهران در ادامه بیان کرد:  برای  حفظ آبخوان دشت های استان تهران بایستی به پیوست های اجتماعی و زیست محیطی و همچنین اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و جلب مشارکت مردمی نیز  توجه ویژه ای داشت؛ چرا که بدون توجه به موارد یاد شده، رسیدن به موفقیت امکان پذیر نمی باشد .

وی ادامه داد: اقدامات سلبی و قضایی همیشه جوابگو نخواهد بود و مواردی همچون اعتمادسازی، فرهنگ سازی و گفتمان اجتماعی ما را به اهداف نزدیکتر خواهد کرد.

تقی زاده با تاکید بر تغییر الگوی کشت در شهرستان های ورامین، شهریار، دماوند و فیروزکوه  اظهار کرد: بهره برداری از پروژه هایی همچون خط دوم انتقال پساب تصفیه جنوب تهران به دشت های ورامین، ری و پاکدشت و همچنین طرح ساماندهی آب های سطحی جنوب تهران در جهت حفاظت از منابع آبی افق های بلندی به شمار می رود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: پیش روی پدیده فرونشست در دشت های بحرانی استان تهران می تواند زیرساخت های برق و گاز را نیز تهدید کرده  و موجبات بروز مشکلات را فراهم نماید؛ به همین منظور برای جلوگیری از این اتفاق نیازمند همکاری سازمان های مرتبط می باشیم.

در ادامه این جلسه "سید حسن رضوی" مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه  علاوه بر دشت ورامین پدیده فرونشست سایر دشت های استان تهران نیز همچون شهریار و دشت تهران را در بر گرفته است، گفت:  در بعضی از نقاط  شاهد یک میلی متر فرونشست به شکل روزانه می باشیم  که در طی یک سال 36 سانتی متر را شامل می شود.

رضوی با تاکید بر جلوگیری از حوادت محتمل ناشی از پدیده فرونشست بیان کرد: استان تهران شاه راه ارائه خدمات به کل کشور بوده  به همین منظور بایستی اقدام فرادستگاهی برای  ادامه این پدیده دهشتناک  انجام داد.

وی تصریح  کرد:  تامین آب فضای سبز با استفاده از پساب تولیدی در دشت های شهریار و تهران  بایستی اتفاق بیافتد که با این امر طی مدت 5 سال، امکان کنترل فرونشست دشت های مذکور فراهم می شود.

رضوی افزود: در کنار اقدامات فنی در جهت متوقف کردن این پدیده، نیازمند فرهنگ سازی می باشیم که در این راستا انجام برنامه های زیربنایی با آموزش و پرورش در جهت گسترش سواد آبی همچون تالیف کتاب انسان و محیط زیست که به صورت کارگاه های آموزشی برای معلمان صورت گرفته است، باید همچنان تداوم یابد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران خاطر نشان کرد:  انجام آبیاری نوین، خودکنترلی توسط شهروندان و همچنین نصب کنتور هوشمند از جمله مواردی است که می تواند عملیاتی گردد.

"احمدعلی قربانیان" معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران نیز در ادامه این نشست بیان کرد: توسعه جمعیتی در استان تهران با شرایط منابع آبی متناسب نبوده است  و تعادل میان منابع و مصارف آب باید اتفاق بیافتد که در این امر نیازمند  همکاری جهاد کشاورزی می باشیم.

وی با بیان  اینکه تکلیف در خصوص استفاده از روش های نوین آبیاری باید مشخص شود، ادامه داد: اگر آبیاری نوینی نیز صورت گرفته است، مالک اصولا به دنبال هزینه نیروی انسانی و یا توسعه کشت بوده است در حالی که هدف حفظ آبخوان سفره های آب زیرزمینی می باشد.

قربانیان افزود: در عرصه آبخوان اصلاح و تعدیل پروانه های کشاورزی  اقدامی است که باید جدی تلقی شود تا بتوانیم صیانت از منابع آبی را پیاده نماییم.

 در ادامه این جلسه "مصطفی دهقان" مدیر دفتر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران مهمترین مخاطره محیطی ناشی از افت سطح آب زیرزمینی  را فرونشست زمین دانست و گفت: گشت وبازرسی از منابع آب، انسداد چاههای غیر مجاز، تقلیل منصوبات چاه های مجاز دارای اضافه برداشت، نصب کنتور های هوشمند، اجرای عملیات تغذیه مصنوعی ،  اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری و  همکاری و هماهنگی با سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای جلب مشارکت های مردمی جهت حفاظت از منابع آب از جمله برنامه های طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرمینی است که موارد یاد شده در شرکت آب منطقه ای تهران نیز از سال 94 در حال انجام است.

وی میزان توقیف دستگاه های حفاری غیر مجاز در شهرستان های ورامین  و پاکدشت در سال 98  را در مجموع 127 دستگاه عنوان کرد و افزود: از ابتدای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در سال گذشته هزار و 95 چاه غیر مجاز در ورامین و پاکدشت مسدود شده است که با این اقدام از برداشت 31 میلیون و 12 متر مکعب آب در سفره های زیرزمینی این شهرستان ها جلوگیری شده است و طبق برنامه پیش بینی شده در سال 1399 تعداد 230 حلقه چاه غیر مجاز در دشت ورامین مسدود خواهد گردید که 220 حلقه در امور آب ورامین و 10 حلقه در امور آب پاکدشت خواهد بود.

دهقان با بیان  اینکه  در سالی که گذشت292 کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز  ورامین و پاکدشت نصب  شده است. تصریح کرد:  این شرکت تقلیل منصوبات  112 چاه مجاز را اجرا کرده است که  موجب صرفه جویی  12 میلیون و 75 هزار متر مکعب آب در سفره های زیرزمینی شهرستان های مذکور شده است.

وی در پایان تخاطر نشان کرد: با توجه به اینکه آبخوان آبرفتی دشت ورامین در حال حاضر در حالت تعادل نبوده وادامه روند افت سطح آب زیرزمینی دهه گذشته باعث تشدید پدیده فرونشست زمین در این دشت خواهد شد، اقدامات سلبی،اصلاح الگوی کشت، نصب تایمر و کلید کنداکتور در جهت محدود کردن ساعت بهره برداری از چاه های کشاورزی در حد پروانه های صادره، انجام اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری چاههای کشاورزی در جهت کاهش حجم برداشت از منابع آب زیرزمینی دشت، نصب کنتور هوشمندوکنترل بهره برداری چاههای مجاز و حمایت بیش از پیش  دستگاه قضایی برای حمایت از اقدامات شرکت آب منطقه ای به منظور نصب کنتور های هوشمند با عنایت به ماده 12 قانون توزیع عادلانه آب از جمله راهکارهای پیشنهادی در جهت صیانت از منابع آبی  می باشد.

 

کد خبر: 3922
  تاریخ خبر : 21 خرداد 1399
 روابط عمومی
 744
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 51
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 1,425
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,620,197
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 3.145.186.173

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751