|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

سرپرست امور آب فیروزکوه عنوان کرد:

لزوم ساماندهی و لایه روبی رودخانه ها در نقاط حادثه خیز/ لایروبی 8 کیلومتر از مسیر رودخانه های فیروزکوه در سال جاری

سرپرست امور آب فیروزکوه بر لزوم ساماندهی و لایه روبی رودخانه ها در نقاط حادثه خیز تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی، "وحید مرادی نسب " در جلسه هم اندیشی و هماهنگی موضوعات مرتبط با حوزه منابع آب که با حضور نماینده شهرستان های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: لایروبی رودخانه ها در نقاط حادثه خیز به منظور افزایش ضریب ایمنی آبگذری سیلاب در این شهرستان، آزادسازی بستر و حریم مجاری آب های سطحی و نیز ساماندهی واحدهای پرورش ماهی و گلخانه های واقع در مجاورت رودخانه ها بایستی در اولویت قرار گیرد.

مدیر امور منابع آب فیروزکوه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد امور آب در سال جاری در بخش های مختلف و تاکید بر اینکه در سال جاری تاکنون حدود 8 کیلومتر از مسیر رودخانه ها در مجاورت روستاهای آتشان،دهگردان، جلیل آباد و مهاباد لایروبی شده و ظرفیت آبگذری رودخانه افزایش یافته است، ادامه داد: اقدام منسجم امور در جهت بازگشایی بستر و حریم و رفع تصرف از آن در برنامه سال جاری امور قرار داشته که با همکاری و همیاری مقامات شهرستانی تحقق خواهد یافت.

وی ضمن تاکید بر لزوم تغییر و نگرش بهره برداران و حقابه بران به منابع آبی عنوان کرد: کشاورزی از حالت سنتی در جهت بهینه سازی مصرف آب و افزایش ضریب بهره وری آب در مصارف کشاورزی و نیز با هدف اصلاح الگوی کشت و الگوی مصرف  بایستی تغییر یابد.

مرادی نسب همچنین تصریح کرد: اعمال حاکمیت امور در جهت بهینه سازی آب، مقید نمودن حقابه بران به نگاه کالای با ارزش و غیر قابل جایگزین  وترغیب آنان به استفاده بهینه از آب ضروری و لازم است.

وی با بیان اینکه کارشناسان این امور با تمام ظرفیت خود نسبت به شناسایی و برطرف نمودن نقاط حادثه خیز در مجاری آب های سطحی اقدام می نمایند، افزود: این امور با توجه به نزدیک شدن فصول بارش و احتمال وقوع بارش های شدید زمینه عبور ایمن سیلاب را فراهم و از بروز حوادث احتمالی در این ارتباط جلوگیری می نماید و مراتب به مراجع زیربط از جمله فرمانداری ، بخشداری مرکزی و ارجمند و همچنین شهرداری ها نیز در جهت اصلاح معابر و نقاط حادثه خیز اعلام گردیده و امور آب قاطعانه پیگیر موضوع صیانت از بستر و حریم در حوزه عملکرد می باشد.

سرپرست امور آب فیروزکوه بر لزوم نظارت دقیق بر صدور مجوزهای ساخت و ساز از سوی ارگا نهای ذیصلاح تاکید و گفت: ارگان های ذیربط از جمله بخشداری ها، فرمانداری و شهرداری ها در جهت جلوگیری از ساخت و ساز های صورت گرفته در مجاورت رودخانه بدون استعلام از امور آب خودداری نموده و از طرفی اداره محیط زیست به دلیل صلاحیت ذاتی آن می بایست در راستای جلوگیری ازورود پسماندها و فاضلابهای شهری و روستایی به منابع آبی اهتمام لازم را داشته و همکاری لازم با امور آب در جهت تحت پیگرد قرار دادن متخلف اعمال نماید.

وی همچنین با اشاره به اینکه پیگیری موضوع احداث تصفیه خانه های بخش های فیروزکوه و ارجمند می بایست از طریق شرکت آب و فاضلاب به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد ادامه داد: در بخش آب های زیرزمینی نیز اکیپ گشت و بازرسی امور دائما در حال شناسایی چاه های غیر مجاز می باشند و پس از شناسایی با اخذ حکم قضایی  مسدود خواهند شد.

مرادی نسب در ادامه افزود: در خصوص تامین آب طرح های گردشگری کم آب طلب در صورت امکان تحت پوشش قراردادن شرکت آب و فاضلاب روستایی، این امور همکاری های لازم را معمول خواهد داشت.

سرپرست امور منابع آب فیروزکوه در ادامه ضرورت و اقدامات فرهنگی و فرهنگ سازی جهت جلوگیری از هدر رفت آب را اجتناب ناپذیر دانست و افزود : بر خلاف ظواهر امر که  گاهی  شهروندان دچار ابهام در کمبود آب در شهرستان فیروزکوه به دلیل وجود سد نمرود و رودخانه های نسبتاً پر آب شهرستان می باشند، هنوز جدیت بحران خشکسالی و کمبود آب را آن چنان که باید حس نکرده اند.

وی گفت: ضرورت فرهنگ سازی به موقع از سوی ادارات ذی صلاح مشهود بوده و بایستی موضوع از طریق امام جمعه در تریبون نماز جمعه شهرستان و همچنین از سوی ائمه جماعات به مردم شهرستان اعلام شود.

مرادی مرادی نسب در پایان ضمن تاکید بر اینکه این امور تمام تلاش خود را در راستای فرهنگ سازی مصرف بهینه آب و صیانت از منابع آب سطحی و زیرزمینی انجام خواهد داد، خاطر نشان کرد:   کارشناسان آب سطحی و زیرزمینی به واسطه وظیفه ذاتی خود تا پایان رفع معضلات بستر و حریم انجام وظیفه کرد تلاش دارند با هماهنگی و اقدامات منسجم در جهت تسهیل و روانسازی نقاط حادثه خیز و سیل خیز، زمینه عبور ایمن سیلاب را درمواقع بارشهای سیل آسا را فراهم نماید.

کد خبر: 3527
  تاریخ خبر : 1 آبان 1398
 روابط عمومی
 640
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 64
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 13,617
  • بازدید دیروز : 28,217
  • کل بازدید : 9,418,010
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 44.205.5.65

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751