|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استفاده از تجربیات پیشکسوتان برای تامین آب استان تهران

در اتاق فکر شرکت آب منطقه‌ای تهران نظرات و پیشنهادات پیشکسوتان صنعت آب در خصوص چشم انداز و روش‌های تامین آب استان تهران در افق 1410 بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "سید حسن رضوی" در اتاق فکر این شرکت که با حضور پیشکسوتان و خبرگان صنعت آب برگزار شد، با تاکید بر لزوم بهره مندی از تجارب پیشکسوتان برای مدیریت منابع آب گفت: چنین نشست‌هایی باعث می‌شود که از تجربه پیشکسوتان استفاده کرده تا همه جوانب را به هنگام اجرای طرح ها در نظر بگیریم.

وی افزود: بیشتر موضوعات در دست بررسی فنی است که می توان با بررسی‌های کارشناسی و دقیق طرح ها و اجماع همه بخش ها از جمله پیشکسوتان و خبرگان صنعت آب، کارشناسان و مدیران نسبت به اجرای آنها اقدام کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: ممکن است در برخی موضوعات اختلاف نظرهایی در سطوح بالاتر برای اجرای برخی طرح ها وجود داشته باشد که با انجام کارهای کارشناسی در اتاق فکر می توان مدیران بالا دست را اقناع نمود.

وی یادآور شد: در صدد هستیم که پس از برگزاری چندین نشست، جلسه‌ای را نیز با حضور مدیران ارشد بخش آب کشور برگزار کرده تا از نزدیک دستاوردهای این جلسات را به اطلاع آنان برسانیم.

علیرضا قاسمی مجری طرح ساماندهی آب‌های سطحی جنوب تهران با ارائه سیمای منابع و مصارف آب استان تهران گفت: در حال حاضر استان تهران جمعیتی بیش از 13 میلیون نفر بالغ بر 16 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است و شهر تهران با 8.7 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت‌ترین شهر استان و کشور است.

وی افزود: در حال حاضر سالانه 1435 میلیون متر مکعب آب جهت تامین نیازهای شرب در استان تهران تامین می‌شود که این رقم در سال های آینده با توجه به روند رو به رشد جمعیت افزایش می‌یابد.

قاسمی با بیان اینکه هم اکنون آب مورد نیاز استان تهران از تلفیق منابع آب سطحی و زیرزمینی تامین می شود، گفت: سهم منابع آب زیرزمینی در تامین آب شرب شهر تهران در شرایط آبی نرمال معادل 30 درصد است که در سال­های خشک تا 45 درصد نیز افزایش می‌یابد.

وی سرانه حجم آب تجدید شونده‌ در استان را معادل 184 متر مکعب در سال عنوان کرد و افزود: سهم 35 درصدی آب شرب از کل مصارف استان، نشان از اولویت و اهمیت پایداری آب شرب با توجه به ‌موقعیت سیاسی اجتماعی شهر و استان تهران از یک سو و در نظر داشتن کمبودهای منابع آب از سوی دیگر دارد.

مجری طرح ساماندهی آب های سطحی جنوب تهران ادامه داد: با توجه به برنامه ابلاغی وزارت نیرو و هدف گذاری جهت تحقق سرانه‌های تامین و مصرف مطابق این برنامه، مقدار حجم آب مورد نیاز جهت تامین شرب تهران در سال افق 1410 معادل 1274 میلیون متر مکعب می‌باشد و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تامین این حجم آب مورد نیاز از هم اکنون انجام شده است.

    وی در خصوص منابع آب زیرزمینی گفت: حدود 150 میلیون متر مکعب کسری مخزن در دشت های استان تهران وجود دارد که با توجه به شرایط آبخوان دشت های مجاور شهر تهران (ورامین و شهریار) و انتقال بخش از منابع آبی این دشت ها جهت شرب تهران، ضرورت دارد به منظور جلوگیری از افت تراز آبخوان نسبت به شرایط موجود و رفع نگرانی های ناشی از فرونشست زمین، علاوه بر بازچرخانی آب در دشت‌های مورد اشاره و استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب آن دشت‌ها در مصارف غیر شرب با رویکرد جایگزینی، بخشی از پساب شهر تهران نیز به دشت‌های مجاور انتقال یابد.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به مواردی از جمله روند رشد جمعیت شهر تهران و مقدار نیاز آب شرب جهت جمعیت ساکن و شناور آن، شرایط منابع آب زیرزمینی دشت‌های استان و حد اطمینان برداشت از آبخوان تهران با توجه به آخرین نتایج مطالعات دانشگاه تهران، منابع آب سطحی تخصیص یافته جهت شرب استان و لزوم برنامه‌ریزی جهت مواجهه با چالش‌های احتمالی در تامین آب در شرایط سال‌های خشک، نیاز آبی بخش‌های غیر شرب و همچنین در نظر داشتن مسائل پدافندی به منظور اطمینان از شرایط پایدار تامین آب شرب پایتخت کشور، ایجاد زیرساخت‌ها و ظرفیتهای لازم به منظور بهره برداری کامل از منابع آب تخصیص یافته و بعضا جایگزینی با زیرساختهای فرسوده از ضرورت‌های شهر تهران است.

در پایان نیز معاونان، مدیران و پیشکسوتان صنعت آب در خصوص روش های تامین آب به بحث و تبادل نظر پرداخته و مقرر گردید از جلسه آتی هر یک از پروژه ها به تفصیل مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد.

کد خبر: 3331
  تاریخ خبر : 7 مرداد 1398
  آخرین به‌روزرسانی : 7 مرداد 1398
 روابط عمومی
 594
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 45
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 1,152
  • بازدید دیروز : 18,373
  • کل بازدید : 9,423,918
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 44.193.80.126

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751