|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در نشست شورای حفاظت منابع آب دماوند عنوان شد:

ساماندهی چاه‌های مجاز و غیر مجاز منوط به همکاری تمام ارگان‌های متولی است/ عدم ملاحظه در آزاد سازی بستر و حریم رودخانه‌ها

فرماندار شهرستان دماوند گفت: ساماندهی چاه‌های مجاز و غیر مجاز منوط به همکاری تمام ارگان‌های متولی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، " مجید صفری"   فرماندار دماوند  در اولین جلسه شورای حفاظت منابع آب در سال جدید که در محل سالن جلسات فرمانداری دماوند برگزار شد،  با بیان این مطلب اظهار کرد: در سال  گذشته اتفاقات بسیار خوبی در زمینه منابع آبی در سطح شهرستان افتاد که حاصل تلاش های بی وفقه و مدیریت اصولی منصورمردانی مدیر پیشین این امور  بوده و امیدواریم با حضور  " مصطفی عباسی" سرپرست جدید این امور روند اتفاقات خوب ادامه داشته باشد.

صفری همچنین افزود: با توجه به وضعیت شهرستان از لحاظ جغرافیایی می‌طلبد در حوزه امور منابع آب با برنامه پیش رفته و اقداماتی در راستای ساماندهی چاه‌های مجاز و غیر مجاز داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هیچ چاره‌ای جز حرکت با برنامه وجود ندارد، افزود: تقویت کارگروه برنامه ریزی در اولویت کاری این شهرستان است و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در این کارگروه بر مبنای سند توسعه است.
صفری با تاکید بر اینکه سند توسعه به منظور اجرا تهیه شده است، تصریح کرد: تهیه سند توسعه به منزله انتقال آن به بایگانی نیست.

وی با بیان اینکه مشکلات متعددی در بستر و آب‌های زیر زمینی وجود دارد، گفت: برداشت غیر مجاز آب سبب خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی و فرو نشست زمین خواهد شد.

فرماندار شهرستان با تاکید بر اینکه ساماندهی چاه‌های مجاز و غیر مجاز منوط به همکاری تمام ارگان‌های متولی است، خاطر نشان کرد: در آزاد سازی بستر و حریم رودخانه‌ها هیچ گونه ملاحظه‌ای نباید صورت گیرد؛ هر ساله در مواقع بحران شاهد مشکلاتی هستیم که لازم است در هر سال عملکرد حوزه آب را بررسی کنیم.

در ادامه این نشست " منصورمردانی"  مدیر پیشین این امور و سرپرست گروه هماهنگی امور منابع آب شهرستان ها  با اعلام تعداد چاه های مجاز موجود و نیز چاه های غیر مجاز شناسایی شده و با مقایسه میزان تخلیه سالیانه آنها ، چالش های منابع آب زیرزمینی شهرستان به خصوص دشت هومند آبسرد را مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار داده و بیان کرد: بیشترین برداشت از سفره های آب زیرزمینی متعلق به چاه های مجاز منطقه و غالبا با نوع مصرف کشاورزی بوده که این سبب بیلان منفی دشت گردیده و متاسفانه خبر از خطر مرگ آبخوان این دشت در آینده ای نزدیک را می دهد . لذا الزامیست رسیدگی به چاه های مجاز با اولویت مصارف کشاورزی در دستور کار مراجع ذی صلاح من جمله اداره جهاد کشاورزی شهرستان قرار گیرد .

مردانی همچنین علاوه بر ارائه گزارش عملکرد یکساله در بخش منابع آب سطحی مبنی بر تخریب تجاوزات بستر و حریم رودخانه ها به میزان 14 هکتار (که بیشتر از میزان تخریب های انجام شده از ابتدای تاسیس امور در سال 81 تاکنون بوده است) ، به بررسی اصولی موانع ، مشکلات و چالشهای منطقه پرداخته و  گفت: به منظور ساماندهی رودخانه آه آبعلی با صدور 435 فقره اخطاریه در بازه زمانی 24 روز تخلفات رودخانه مذکور به روزرسانی و کارشناسی مجدد گردید و از سوی دیگر با تامین اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال از محل ارزش افزوده پروژه ساماندهی رودخانه مذکور در دست کار قرار گرفته و مقرر گردید با همکاری شهرداری و تعیین پیمانکار متعهد و متخصص اقدامات اولیه در اسرع وقت انجام پذیرد.

وی ضمن ارائه راهکارهایی در راستای مدیریت منابع آب شهرستان و تحقق چشم انداز بخش آب در برنامه ششم توسعه تاکید کرد: تغذیه مصنوعی دشت هومند آبسرد با تخصیص 5 میلیون مترمکعب در فصول غیرزراعی و سیلابی از محل سرشاخه های رودخانه تاررود ، همکاری مجدانه شهرداری ها در ساماندهی رودخانه های واقع در نقاط حادثه خیز ، الزام دستگاه های متولی صدور اجازه نامه ساخت مبنی بر اخذ استعلامات لازم قبل از صدور هرگونه مجوز ، همکاری ادارات ثبت اسناد جهت صدور سند در اراضی متعلق به دولت بالاخص بستر رودخانه ها وفق مقررات و قوانین موضوعه، الزام جهاد کشاورزی شهرستان به رعایت الگوی بهینه مصرف ، ترویج کشت های گلخانه ای و بهره گیری از روشهای آبیاری نوین ، نصب کنتور هوشمند آب و برق و ممانعت از طرحهای توسعه اراضی کشاورزی ، همکاری ارگان های مذکور جهت حفظ منابع آب سطحی و زیرزمینی شهرستان  ضروری می باشد.

"حسن ابراهیمی بسابی" دادستان دماوند نیز در ادامه با تاکید بر اینکه ساماندهی چاه‌های مجاز و غیرمجاز در دستور کار است، گفت: ۱۶۰ حلقه چاه را پر و مسلوب المنفعه کرده ایم اما چندین برابر این میزان چاه غیرمجاز در شهرستان وجود دارد .  

وی با بیان اینکه بی توجهی به مسئله آب می‌تواند سبب ایجاد اخلال در جامعه شود اظهار داشت: به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد افرادی خاص با تشکیل باندهای مختلف بتوانند از سفره‌های آب زیرزمینی بهره برداری کنند.


دادستان دماوند با بیان اینکه تمام مسئولان رسالت سنگینی در این امر بر عهده دارند، اظهار داشت: در صورتی که هر کدام از مسئولان در صورت مشاهده تخلف آن را گزارش ندهند، این امر به منزله مشارکت آن مسئول با فرد متخلف بوده و به معاونت در جرم محکوم خواهد شد.


این مقام مسئول با تاکید بر آزاد سازی حریم رودخانه‌ها تصریح کرد: آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها امری کارشناسی شده است که با طرح‌های جدید و حفظ و رعایت مصلحت عمومی می‌توان از آنها حفاظت کرد.

عدم استفاده آب شرب برای مصارف غیر فرهنگ‌سازی شود

 حجت‌الاسلام والمسلمین "کاظم فتاح دماوندی" امام جمعه دماوند در این نشست گفت:  آب سرمایه حیات و در زندگی انسان‌ها، حیوانات و محیط زیست دخیل است و تصمیم گیری در خصوص منابع آب باید با توجه به نسل‌های آینده صورت گیرد، زیرا آب متعلق به نسل فعلی و صرفاً متعلق به انسان نیست و بر هم خوردن سیستم آب سبب برهم خوردن تمام موضوعات می‌شود.

حجت الاسلام فتاح دماوندی با تاکید بر اینکه در آزادسازی حریم رودخانه‌ها نباید کوتاهی صورت گیرد، گفت: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در نوع مصرف آب از اهمیت بسزایی برخوردار است و فرهنگ استفاده از آب شرب برای مصارف غیر شرب باید تغییر کند.

وی عنوان کرد: بایستی در خصوص موضوع رونق تولید، با توجه به میزان مصرف، بهره‌وری نیز ارزیابی و بررسی گردد.

فتاح دماوندی در پایان خاطر نشان کرد: همه مسئولان باید نسبت به این امر احساس مسؤولیت کرده و جدیت نشان دهد و نباید هیچ اغماضی در بحث مسیل‌ها و حریم رودخانه‌ها صورت گیرد .

 

 

کد خبر: 3190
  تاریخ خبر : 19 خرداد 1398
 روابط عمومی
 594
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 69
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 13,822
  • بازدید دیروز : 10,764
  • کل بازدید : 9,692,463
  • آخرین به روزرسانی : 6 اردیبهشت 1403 00:04:30
  • شناسه IP شما : 13.59.36.203

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751