|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ارتقايي:‌ تهران بدترین وضعیت بارش را در بين استان های کشور دارد

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران به مناسبت هفته صرفه جويي آب، با حضور در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) وضعیت بارندگی این استان را در مقایسه با سال گذشته و میانگین بارش‌های بلندمدت تشريح و اين ميزان را منفی اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومي شركت آب منطقه اي تهران، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندس "خسرو ارتقایی"، در پایان هفته صرفه جویی در مصرف آب، ضمن حضور در محل خبرگزاری ایسنا با بیان این‌كه از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 91) تاکنون میزان بارش‌های استان تهران به 270 میلیمتر رسیده است، افزود: این میزان بارش در مقایسه با سال گذشته، 30 درصد و در مقایسه با میانگین بارش های 45 سال اخیر 19 درصد کاهش داشته است که این مساله ضرورت توجه به صرفه جویی در مصرف آب پایتخت را بیش از پیش می‌کند.

به گفته وی، باتوجه به وضعیت بارش های نامساعد در بهار 92، انتظار نمی رود بارش های تابستانه تا پایان سال آبی جاری هم بتواند عقب افتادگی بارش ها در پایتخت را جبران کند.

مدیرعامل شركت آب منطقه اي تهران با تاکید بر این‌که وضعیت بارش‌ها به طور میانگین در سراسر کشور نسبت به سال گذشته مثبت بوده است، افزود: در حالی که در سال آبی گذشته تهران از استان های پربارش كشور بوده است، امسال بدترین وضعیت بارندگی را در میان استان ها به خود اختصاص داده که این مساله ضرورت توجه بیشتر به مدیریت مصرف را چه در بخش آب شرب خانگی و چه در بخش‌های صنعت و کشاورزی بیشتر می‌کند.

ارتقايي همچنين گفت: حجم ذخایر پنج سد امیرکبیر، طالقان، لتیان، لار و ماملو در حال حاضر 772 میلیون متر مکعب است، در حالی که در زمان مشابه سال گذشته، حجم ذخایر آبی پنج سد مذکور، یک میلیارد و 105 میلیون متر مکعب بوده است.

ارتقایی افزود: حجم ذخایر سدها نسبت به سال گذشته 335 میلیون مترمکعب کاهش داشته كه معادل 28 درصد منفی است. در حال حاضر حجم آب سد طالقان 265 میلیون متر مکعب است درحالی که در زمان مشابه سال گذشته 413 میلیون متر مکعب بوده است.

وی ادامه داد: حجم ذخیره سد امیرکبیر 182 میلیون متر مکعب است در حالی که سال گذشته 205 میلیون متر مکعب بوده است؛ حجم ذخیره سد لتیان 68 میلیون متر مکعب و در سال گذشته 84 میلیون متر مکعب ، حجم ذخیره سد لار در حال حاضر 130 میلیون متر مکعب و در سال گذشته 234 میلیون متر مکعب و حجم ذخیره سد ماملو که در حال حاضر فقط برای تامین آب کشاورزی از آن بهره برداری می‌شود 126 میلیون متر مکعب و در زمان مشابه سال گذشته 168 میلیون متر مکعب بوده است.

کاهش 43 درصدی ورودی آب‌ها

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به میزان روان‌آب ها و ورودی ها به مخازن سدهاي تهران گفت: از اول سال آبی تاکنون حجم ورودی ها در مقايسه با سال گذشته 43 درصد کاهش داشته است.

ارتقایی با اشاره به این‌که بالغ بر 75 درصد از آب شرب تهران از منابع ذخيره شده در سدهاي زيرپوشش تامين مي گردد، تصریح کرد: 25 درصد آب شرب مورد نیاز شهر تهران نيز از طریق چاه ها تامین می شود و سالانه در تهران بالغ بر یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب آب شرب مصرف می‌شود.

وی یادآور شد: 300 میلیون متر مکعب آب شرب تهران از طریق چاه ها و 850 میلیون متر مکعب نیز از محل منابع سدها تامین می‌شود.

انتظار نمی‌رود کمبود بارندگی جبران شود

وی با تاکید بر این‌که در بهار سال جاری شاهد بارندگی بسیار کمی بوده ‌ایم گفت: ‌با توجه به این که تابستان فصل بارندگی نیست، پیش بینی نمی‌شود که کمبود بارندگی تا آخر شهریور ماه جبران شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر این‌که نحوه پراکنش بارندگی در میزان روان‌آب ها موثر است، گفت: کاهش بارندگی، کاهش ذخایر آبی را به دنبال داشته است.

ارتقایی با تاکید بر این‌که برای تامین آب در شش ماهه اول سال دغدغه جدی نداریم گفت: امید است که مشکل جدی کمبود آب نداشته باشیم اما برای شش ماهه دوم سال جاری (ابتدای سال آبی 93-92) در صورتی که کاهش بارندگی ادامه پیدا کند مشکل بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

بارش تهران 20 درصد زیر وضعیت نرمال بوده است

وی تصریح کرد:‌ با وجود این که پیش بینی وضعیت بارندگی، نرمال بوده است، میزان بارندگی در حوضه تهران حدود 20 درصد زیر وضعت نرمال بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: استان تهران در سال گذشته به لحاظ بارندگی اولین استان بود ولی اکنون آخرین جایگاه را دارد.

ارتقایی یادآور شد: میزان بارندگی در کشور در سال آبی جاری تهران بوده اما در تهران از حجم بارندگی کاسته شده است؛ همه این شرایط هشدار می‌دهند که صرفه جویی در مصرف آب باید صورت گیرد.
کد خبر: 269
  تاریخ خبر : 9 تیر 1392
  آخرین به‌روزرسانی : 9 تیر 1392
 پرسنل شرکت
 1528
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 96
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 15,051
  • بازدید دیروز : 10,764
  • کل بازدید : 9,693,692
  • آخرین به روزرسانی : 6 اردیبهشت 1403 00:04:30
  • شناسه IP شما : 18.224.63.87

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751