|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

تفاهم نامه برنامه عملياتي پايش و ارزيابي عملكرد طرح ها در محدوده مطالعاتي ورامين

بهره برداري بي رويه از آب های  زيرزميني دشت ورامين جهت تامین نیازهای شرب، كشاورزي وصنعت، منابع آب اين منطقه را به لحاظ کمی وکیفی  تحت تاثیر قرارداده است.

به گزارش روابط عمومي شركت آب منطقه اي تهران، مهندس "خسرو ارتقايي"، مديرعامل شركت، در نشستی که در زمينه تفاهم نامه فراسازماني برنامه عملياتي پايش و ارزيابي عملكرد طرح ها در محدوده مطالعاتي ورامين برگزار شد،گفت: دشت ورامين در برگيرنده 25 درصد از اراضي كشاورزي استان تهران است که نشان دهنده اهميت اين دشت بزرگ در تامين نياز غذايي كشور می باشد.

وي افزود: همچنين حضور گسترده  صنایع ومراکز جمعیتی در این محدوده و به تبع آن  برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی و افزایش منابع آلاینده دراین دشت ، اتخاذ تصميم مناسب جهت حفظ و نگهداري پايدار آنرا می طلبد.

وي با اشاره به اينكه دشت ورامين يكي از دشت هاي حاصلخيز استان تهران بوده و سفره آب زيرزميني مشتركي با سفره هاي همجوار دارد، اظهار داشت: دشت ورامين  نخستين دشتي است كه از پساب خروجي تصفيه خانه جنوب شرق تهران، بهره مند خواهد شد.

ارتقايي ضمن قدردانی ازدفتر مطالعات پایه و کارشناسان شرکت آب وفاضلاب استان تهران، اداره کل صنعت، معدن وتجارت استان تهران و اداره کل محیط زیست استان تهران که در قالب کارگروه کارشناسی فراسازمانی و در طول سه سال گذشته فعاليت داشته اند،‌گفت: اين كارگروه با رصد کلیه تحولات کمی وکیفی دشت ورامين، اقدام به طراحی شبکه پایش و ارائه راهکارهای بهبود کیفی این دشت كرده است.

وي تصريح كرد: اين طرح با توجه به پتانسيل هاي بالاي توسعه كشاورزي و صنعتي در منطقه ورامين، حركت جديدي از نظر مطالعاتي است و اميد مي رود که با تصويب اين تفاهم نامه در شوراي برنامه‌ريزي استان، بتوان به شكل مطلوب و با همكاري دستگاه هاي ذيربط، برنامه پایش و ارزيابي عملكرد طرح ها را در محدوده مطالعاتي ورامين مديريت نمود.

مهندس "مهدي فروغي"، معاون حفاظت و بهره برداري شركت آب منطقه اي تهران نيز در اين نشست، اظهار داشت: مهمترين رويكرد اين طرح در حال حاضر ايجاد تفاهم و تعامل بين دستگاه ها بوده و نقش كارگروه فني و كميته اجرايي در اين زمينه بسيار مهم است.

وي به نقش استانداري تهران و به تناسب وظيفه دستگاه ها اشاره كرد و افزود:‌ يكي از مهمترين منابع آلودگي در دشت ورامين در خارج از اين حوزه قرار دارد كه وجود يك هزار و 30 واحد صنعتي در منطقه و حدود چهار هزار واحد صنعتي غيرمجاز در جوار اين دشت، نشان دهنده این موضوع است.

وي با اشاره به اينكه با پيشگيري از ورود آلاينده ها مي توان با كيفيت بهتري آبخوان را تغذيه نمود، تصريح كرد: با جلوگيري از منابع آلوده كننده در منشاء و سرچشمه آن مي توان در تغذيه آبخوان تاثير گذار بوده و مشكلات كمي و كيفي آن را مديريت نماييم.

فروغي بر تكميل اعضاي اين كارگروه ها و تعامل بيشتر بين دستگاه ها از جمله سازمان جهاد كشاورزي تاكيد نمود.

مهندس "داوود اميرحسيني"، مدير مطالعات پايه منابع آب استان تهران نيز اظهار داشت: طرحي كه ظرف سه سال گذشته انجام شده و به پايان رسيده است، در مرحله اجرايي و تا دو سال آينده بايد بهينه شده و ارتقا يابد.

وي از محدوده هاي لواسان و دماوند به عنوان تغذیه کننده آبخوان دشت ورامین در حوزه بالادست نام برد و عنوان كرد:‌ از آنجا كه به طور متوسط در محدوده مطالعاتی ورامین 115 ميليون مترمكعب كسري سالانه حجم مخزن وجود داشت، محدوده هاي بالادست اين دشت نیز به عنوان محدوده ممنوعه اعلام شده است.

وي همچنين گفت:‌ در صورت تامين و تخصيص اعتبارات لازم، دشت هاي لواسان و دماوند را مي توان پايش كرده و به مدل رياضي طرح تعميم داد.

 تفاهم نامه برنامه عملیاتی پایش و ارزیابی عملکرد طرح ها در محدوده مطالعاتی دشت ورامین که در چند روز آینده و به همت دفتر مطالعات پايه منابع آب استان تهران به امضا خواهد رسید، باهدف ایجاد بسترهای همکاری مستمر میان ارگان های مسئول در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی تدوین شده است تا به کمک آن از توان و ظرفیت مجموعه اين نهادها در جهت رفع چالش های اجتماعی و زیست محیطی منطقه استفاده شود.

 

کد خبر: 26
  تاریخ خبر : 22 مهر 1391
  آخرین به‌روزرسانی : 22 مهر 1391
 پرسنل شرکت
 1948
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 75
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 11,190
  • بازدید دیروز : 9,680
  • کل بازدید : 9,666,802
  • آخرین به روزرسانی : 4 اردیبهشت 1403 11:47:17
  • شناسه IP شما : 3.19.56.45

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751