|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با هدف تامین پایدار آب استان تهران؛

یک ماموریت سخت و ناممکن به همت متخصصان تلاشگرصنعت آب عملیاتی شد

سال ها از آخرین بازدید فنی تونل می گذرد. بازدیدی که باید به صورت دوره ای برای بررسی برخی پارامترهای فنی تکرار شود اما به دلیل رشد جمعیت و وابستگی شدید به آب انتقالی این تونل، نهایتا این کار بزرگ پس از چندین هفته برنامه ریزی های لازم از سوی شرکت های آب منطقه ای و آب و فاضلاب انجام شد و برخی از مدیران شرکت های مذکور که متولی تامین، تصفیه و توزیع آب در استان تهران هستند همراه با کارشناسان مجرب و متخصص ، مشاوران و پیمانکاران، خود را برای ماموریتی سخت آماده کردند. تونلی ناشناخته ، سرد و تاریک که علی رغم تخلیه آب تونل، برای رسیدن به دهانه ورودی تونل مسافتی حدود 25 متر با قایق بادی طی شد. در بین تجهیزات کپسول های اکسیژن دیده می شود که حکایت از کمبود هوا در تونل دارد. در ادامه مدیر امور بهره برداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران ماجرای این ماموریت سخت شبانه و از خودگذشتگی تلاشگران صنعت آب برای تامین آب مطمئن و پایدار در استان تهران را تشریح می کند:

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "محمد شهریاری" با اشاره به سامانه تامین آب در شرق تهران گفت: این سامانه هم شامل تونل و هم خط لوله انتقال آب است و تونل تلو یکی از تونل هایی است که سد لتیان را به تصفیه های سه و چهار وصل می کند.

وی افزود: این تونل به طول9.7 کیلومتر و قطر تمام شده 2.7 متر است که ظرفیت انتقال آب تا 11 مترمکعب آب در ثانیه را دارد و شاهرگ حیاتی برای تامین آب شرب برداشتی از سد لتیان و انتقال آن به تصفیه خانه های شماره سه و چهارم تهران پارس محسوب می شود. این دو تصفیه خانه با توجه به ظرفیت خود سطح وسیعی از مناطق شرق تهران را تحت پوشش قرار می دهند.

وی با بیان اینکه تونل تلو برای آبرسانی به تهران از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: این تونل در سال 1966 میلادی یعنی حدود 52 سال پیش ساخته شده است که طبیعتاً ما به عنوان بهره بردار باید بازدیدهای دوره ای برای پایش وضعیت تونل و سایر تاسیسات در دست بهره برداری برنامه ریزی کنیم.

شهریاری با اشاره به اینکه بازدید از این تونل به دلیل شرایط بهره برداری به راحتی امکانپذیر نیست، اظهار داشت: طی عمر 52 ساله تونل تلو دوبار از این تونل بازدید شده که یکبار در سال 1363 و بار دیگر در اسفند 1396 این مهم انجام شد.

وی تصریح کرد: با این اقدام شرایط کلی و پارامترهای فنی تونل تلو آماربرداری شده تا پس از تجزیه و تحلیل این اطلاعات، بهترین تصمیم جهت نحوه بهره برداری از این تاسیسات به عمل آید.

مدیر امور بهره برداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران با تشریح شرایط سخت بازدید از این تونل گفت: با توجه به نیاز آبی تصفیه خانه های سوم و چهارم به آب تونل تلو، با هماهنگی و همکاری شرکت تامین و تصفیه آب و فاضلاب استان تهران مانورهایی در سطح شبکه توزیع آب انجام شد که در نتیجه آن بخشی از آب مورد نیاز این تصفیه خانه با افزایش میزان پمپاژ آب از سد لار و بخش دیگر از سامانه غرب تامین شد.

وی افزود: با توجه به تاکیدات مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران برای بازدید از تونل تلو، به موازات اجرای این مانورها از سوی شرکت های آب و فاضلاب استان تهران و شرکت تامین و تصفیه، با همکاری و هماهنگی معاونت طرح و توسعه و همچنین مدیریت دفتر فنی آب منطقه ای تهران ، جلساتی با متخصصین شرکت های مشاور و پیمانکار به منظور پیش بینی و بررسی کلیه مستندات و نقشه ها ، نکات فنی ، الزامات ایمنی و انتخاب نفرات جهت  حضور در بازدید برگزار گردید.

وی ادامه داد: به موازات اقدامات و جلسات مذکور هماهنگی های لازم با مدیریت امور بهره برداری و نگهداری سد و نیروگاه لتیان و کلان جهت تهیه اقلام و تجهیزات مورد نیاز نیز صورت پذیرفت.

شهریاری وابستگی تصفیه خانه های سوم و چهارم تهرانپارس به تداوم آب ارسالی از سد لتیان و تونل تلو برای تامین آب شرب را دلیل وقفه 33 ساله در بازدید از این تونل عنوان کرد و گفت: در نهایت با هماهنگی همه عوامل موافقت تخلیه تونل از ساعت شش صبح پنجشنبه اخذ شد اما با توجه به افزایش مصرف آب در روزهای انتهایی سال و نگرانی همکاران شرکت آب و فاضلاب از بروز کسری آب در مخازن و شبکه توزیع امکان تخلیه تونل میسر نشد و این موضوع به ساعت 11 شب موکول شد.

وی ادامه داد: وضعیت سخت کاری و خطرناک در ابتدای ورودی به دهانه تونل باعث محدودیت اعزام نفرات به داخل تونل شد و باتفاق 9 نفر با ترکیب 3 نفر همکاران سد لتیان ، 3 نفر همکاران شرکت آبفا ، 2 نفر از شرکت های مشاور و پیمانکار و یک نفر از روابط عمومی در ساعات ابتدایی بامداد روز جمعه وارد تونل شده و با توجه به مدت زمان محدودی که برای انجام طرح داشتیم، بازدید و مستند سازی وضعیت تونل با موفقیت انجام شد.

مدیر امور بهره برداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران تصریح کرد: در طول بازدید سعی گردید همه پارامترهای فنی مربوط به تونل با دقت و حساسیت بررسی و از تمامی مشاهدات عکس و فیلم تهیه شده و به بهترین شیوه ممکن موضوع مستند سازی شود.

وی افزود: اقدام بعدی در این خصوص بررسی فنی و تحلیل وضعیت تونل و نهایتاً تصمیم گیری درباره طرح های مرمت و بازسازی به منظور افزایش ضریب اطمینان در راستای بهره برداری مطمئن و پایدار از این سازه مهم و حیاتی در تامین آب شرب تهران می باشد.

وی در پایان گفت: از تمامی همکاران در امور بهره برداری و نگهداری سد لتیان و نیروگاه کلان ، معاونت های محترم طرح و توسعه و منابع انسانی و مالی و پشتیبانی ، روابط عمومی ، شرکت مهندسین مشاور لار ، قرارگاه خاتم الانبیاء و همکاران دفتر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقآبی که در هماهنگی و تدارک مقدمات بازدید، پشتیبانی های فنی و مالی و ... تلاش نمودند صمیمانه تشکر نموده و از خدواند متعال برایشان سلامتی و توفیقات روزافزون خواستارم.

کد خبر: 2311
  تاریخ خبر : 22 اسفند 1396
 الهامی منش
 1015
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 61
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 7,787
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,626,559
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 18.223.106.232

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751