|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با همت دفتر طرح های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران؛

سمینار پایش و ایمنی خطوط انتقال آب برگزار شد

با تلاش دفتر طرح های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران سمینار آموزشی پایش و ایمنی خطوط انتقال آب برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، در این سمینار که با حضور جمعی از مدیران شرکت، مجریان طرح ها و کارشناسان فنی شرکت های مهندسین مشاور برگزار شد، " ایمان صالحی" مدیر فنی مهندسی شرکت کیهانه کاوش آمود گفت: شرکت کیهانه کاوش آمود با برخورداری از مدیران و کارشناسان توانمند در حوزه خرید و تدارکات در کنار بهره مندی از تجارب فعالیت های بین المللی شرکت و همچنین فعالیت در زمینه تامین تجهیزات و انجام پروژه های آشکار سازی زیر سطحی و ژئوفیزیکی این شرکت را به یکی از مجموعه های دارای قابلیت های رقابتی در عرصه تامین تجهیزات و اجرای انواع پروژه های شناسایی تاسیسات زیر سطحی در زمینه های نفت و گاز و آب و فاضلاب بدل ساخته است.

وی در خصوص تاسیسات زیر سطحی در زمینه های نفت و گاز و آب و فاضلاب عنوان کرد: با توجه به نیاز روز افزون صنایع رو به رشد عمرانی و شهری مبنی بر دقت و صحت فرآیند ساخت ، بهره برداری، تعمیر و نگه داشت و بازرسی دوره های پروژه های عمرانی و زیر ساختی در جهت کاهش هزینه های اجرا و بهره برداری ، نگاه داشت و افزایش ضریب ایمنی محیط کارگاهی در حین اجرا و همچنین بهره برداری امروزه دانش و تکنولوژی های وسیعی توسط پیشگامان این صنعت در دنیا عرضه و استاندارد سازی شده که منجر به ارائه قابل اعتماد ترین و دقیق ترین تجهیزات در صنعت آشکار سازی زیر سطحی گردیده که می توان از پیشرو ترین آنها تکنولوژی GPRویا EM را نام برد.

 صالحی همچنین تصریح کرد: محور های به کارگیری تکنولوژی آشکار سازی زیرسطحی، مطالعات پیش از اجراء،  بررسی های فنی و مهندسی در حین اجرا، بازرسی های دوره ای در زمان بهره برداری، مطالعات ژئو فیزیکی و ژئو تکنیکی وکاربری های شهری و مقابله با بحران می باشد.

 وی با بیان اینکه ساختار عملکرد GPR سیستم GPRبر اساس ارسال و دریافت امواج در باند فرکانس رادار عمل می کند ، یادآور شد:  پس از ارسال سیگنال، سیستم با پردازش اکوی برگشتی از هدف و تحلیل آن اطلاعاتی مربوط به هدف را به کاربر نمایش می دهند.

 صالحی در ادامه دستگاه لوله یاب غیر فلزی GPR مدل Utility را ساخت شرکت GSSI ( اولین و برترین تولیدکننده دستگاه GPR در دنیا ) دانست و عنوان کرد: این دستگاه با تکنولوژی نوآورانه 2آنتن دیجیتال (300MHz , 800MHz)به طور همزمان امکان مشاهده اهداف کم عمق وعمیق را در یک اسکن میسر می سازد.

مدیر فنی مهندسی شرکت کیهانه کاوش آمود درباره  برخی از ویژگی های این دستگاه گفت:  بالاترین فرکانس تولید شده در دنیا  300MHzبرای عمق  5متر جهت شناسایی خطوط اصلی و 800MHzبرای عمق 3متر جهت شناسایی، انشعابات و خطوط فرعی، توانایی بی نظیر دز شناسایی انشعابات غیر مجاز ،توانایی بی نظیر برداشت 100اسکن در یک متر، توانایی منحصر به فرد برداشت سه بعدی 3D Modeاز تاسیسات زیرسطحی کاربری آسان با بهره گیری از صفحه نمایش لمسی و نرم افزار های پردازش از جمله این موارد می باشد.
وی همچنین اضافه کرد: درآشکار سازی تاسیسات فلزی با تکنولوژی EMبا استفاده از یک ژنراتور مولد ،جریان الکتریکی با فرکانس مشخص در لوله یا کابل فلزی ارسال می شود که موجب به وجود آمدن میدان مغناطیسی حول لوله یا کابل می شود. با استفاده از یک دستگاه گیرنده حضور این میدان مغناطیسی در اطراف لوله حس می شود. این روش یکی از موثرترین و سریعترین روش آشکارسازی خطوط فلزی است.از این نوع لوله یاب ها به عنوان لوله یاب و کابل یاب الکترومغناطیسی EMیاد می شود. همچنین این سیستم امکان تعیین عمق اهداف با قابلیت بسیار بالا می باشد.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه کشور ایران با متوسط بارش سالیانه 240 میلیمتر در سال در زمره مناطق نیمه خشک دنیاست، اظهار کرد:  مقدار کم بارش در ایران، خشکسالی های مداوم به همراه رشد روزافزون جمعیت و افزایش تقاضا باعث محدودیت شدید منابع آب تجدید پذیر درکشور شده است که در کنار این موضوع  هدررفت آب و بطور کلی آب بدون درآمد یکی از مشکلات عمده سیستم تولید وتوزیع آب شرکت های آب وفاضلاب می باشد.

 وی افزود: مقدار آب بدون درآمد در کشورهای درحال توسعه بیش از 30درصد مقدار تولید آب ودرکشورهای توسعه یافته کمتراز 15درصد مقدار تولید وحدود نصف حجم آب تولیدی هدررفته دراین کشورها می باشد.یکی از عوامل اصلی هدر رفت آب در ایران فرسودگی خطوط انتقال و توزیع و بروز نشت می باشدکه با استفاده از تجهیزات به روز کنترل فشار وفلو می توان از بروز هر چه بیشتر آن جلوگیری کرد و با تجهیزات نشت یابی , نشت های موجود را شناسایی و برطرف نمود.

مدیر فنی مهندسی شرکت کیهانه کاوش آمود در خصوص اهمیت استفاده از تجهیزات مانیتورینگ شبکه خطوط انتقال همچنین عنوان کرد: اختلال در شبکه های انتقال برای هر سازمان، یک تهدید به شمار می آید و می تواند به کار و اعتبار آن سازمان آسیب زیادی وارد کند زیرا شبکه های انتقال در هر سازمانی به رکن اساسی آن تبدیل شده و بخش های مختلف آن به طور مستقیم به شبکه وابسته می باشد.با توجه به گذشت زمان و طول عمر بالای خطوط انتقال , بروز مشکل امری اجتناب ناپذیر است نکته حائز اهمیت نحوه برخورد مدیران با مشکل و سرعت عمل آنان می باشد؛ اگر مدیری از ابزار مناسب و جامعی برخوردار باشد به بهترین نحو می تواند اقدام به رفع ایراد بنماید.


 صالحی با تاکید بر اهمیت استفاده از تجهیزات مانیتورینگ شبکه خطوط انتقال گفت: مانیتورینگ جامع و قدرتمند یکی از این ابزارهاست؛ زیرا مانند چشم مدیر عمل  کرده و در صورت بروز اختلال، دراسرع وقت می تواند هشدار و گزارشی صحیح و دقیق به مدیر ارائه کند و علت بروز حادثه و محل آن را مشخص کند. به عبارتی مانیتورینگ هوشمند شبکه می تواند پایش و کنترل 24ساعته خطوط انتقال آب، پیگیری و اطلاع رسانی وضعیت سیستم ها از هنگام بروز خطا تا رفع آن، اطلاع از علت دقیق بروز خطا در سریعترین زمان ومانیتورینگ سیستم ها با حداقل پرسنل با هدف کاهش هزینه هارا پوشش دهد.

صالحی همچنین ادامه داد: سیستم مانیتورینگ هوشمند شبکه انتقال TMM ( Trunk Main Monitoring  ) جهت مانیتورینگ شبکه خطوط انتقال از لحاظ بررسی نشت ، فشار و فلو مورد استفاده قرار می گیرند. این سیستم این قابلیت را دارد که نشت را در مراحل اولیه شناسایی کرده و همچنین تغییرات فشار و فلو را از طریق GPRS / GSM به مرکز کنترل ارسال تا از بروز حوادث جلوگیری به عمل آورد. همچنین قابل ذکر است که این سیستم امکان اتصال به سیستم SCADA و GIS را نیز دارا می باشد. سیستم TMM برای اولین بار توسط شرکت SebaKMT آلمان ارائه شده و در حال حاضر بیش از 100 کشور دنیا از سیستم TMM جهت کنترل و پایش خطوط انتقال استفاده می کنند.

در ادامه این سمینار آموزشی "حسن مهرابلی" همکار پیشکسوت و صاحب 50 سال تجربه بازنشسته شرکت آب منطقه ای تهران ضمن تعریف  وضعیت سامانه های آبرسانی شهری در تهران از قدیم تا کنون و برخی پیشرفت های حاصل در بهبود وضعیت آبرسانی در تهران بیان کرد:  حفاظت لوله های خطوط انتقال بسیار مهم و از جمله یکی از مهمترین فاکتورهای بهره برداری حفاظت لوله ها می باشد که می بایست از ابتدای مراحل طرح، نظر طراح، ناظر و مجری قرارداد و پیمانکار اجرایی  مورد دقت قرار گیرد.

مهرابلی اضافه کرد: رنگ زدن داخل وبیرون لوله با رنگ های مخصوص،رپینگ روی لوله واندود کردن داخل لوله با قیریا سمنت مورتال، اندود باقیر روی لوله و تثبیت آن با الیاف گیاهی وصنعتی واندود داخل لوله با قیر و حفاظف به روش کاتودیک برای لوله های فولادی از جمله روش های مختلفی برای جلوگیری از پوسیدگی وخوردگی لوله ها  محسوب می شود.

 در ادامه  این سمینار "کاظم سنادی زاده"  مدیر عامل شرکت پلیمر شبکه بشل نیز  با بیان اینکه شبکه راکشیلد از محصولات شرکت پلیمر شبکه بشل به عنوان محافظت از پوشش خارجی و میانی لوله های نفت، گاز ،پتروشیمی و آب به طور متداول استفاده می شود، اظهار کرد:  از این محصول می توان در زمان ترانشه گذاری لوله های فلزی استفاده نمود تا از بروز صدمه به لوله و در پی آن خوردگی و زنگ زدگی جلوگیری به عمل آورد.

وی ادامه داد: شبکه های راکشیلد که سال هاست در خطوط لوله های نفت و گاز استفاده می شود و مورد تایید شرکت ملی گاز نیز بوده، به دلیل نصب سریع و آسان وهمچنین حذف هزینه هایی از جمله تهیه و آماده سازی خاک نرم برای ترانشه گذاری، هزینه احداث خطوط لوله را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. مواد سازنده این شبکهً ها عمدتا از جنس پلی اتیلن سنگین () HDPE میباشد که علاوه بر مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی شیمیایی دارای مقاومت بالا در برابر نیروهای کششی و برشی نیز هستند .همچنین این محصولات در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید کاملا مقاوم هستند.

سنادی زاده در پایان مزیت های استفاده از شبکه های راکشیلد، عدم نیاز به استفاده از خاک نرم در احداث خطوط لوله،  قابلیت نصب آسان و سریع، مقاومت در برابر انواع خوردگی،  مناسب برای تمامی لوله ها با ابعاد و جنسهای مختلف، عدم اختلال و محافظت از سیستم حفاظت کاتدی لوله ها و مقاوم بودن محصول در برابر اشعه ماوراء بنفش  را خورشید عنوان کرد.

گفتنی است، در پایان این نشست حاضرین در جلسه سوالاتی را مطرح  و کارشناسان  به هریک از  سوالات  پاسخ دادند.

کد خبر: 2117
  تاریخ خبر : 22 آذر 1396
 الهامی منش
 1573
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 58
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 11,154
  • بازدید دیروز : 28,217
  • کل بازدید : 9,415,547
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 3.235.46.191

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751