|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برخورد با متجاوزان به بستر رودخانه‌ها با پشتیبانی دستگاه قضایی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از برخورد با متجاوزان به بستر رودخانه‌ها با پشتیبانی و حمایت دستگاه قضایی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای تهران، "محمدرضا بختیاری" در نشست هم اندیشی مدیران شرکت آب منطقه‌ای تهران با مسئولان دادسرای ویژه مبارزه با زمین خواری و صیانت از انفال گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا 2 خرداد 1396 به طور میانگین حدود 289 میلیمتر بارندگی در سطح استان وجود داشته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 15 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه شهر تهران نیز حدود 258 میلیمتر بارندگی داشته است گفت: بیشترین بارندگی مربوط به منطقه جاجرود با 583 میلیمتر و کمترین میزان در دشت ورامین با 198 میلیمتر بوده است.

بختیاری میزان ذخیره آبی سدهای پنجگانه تهران را یک میلیارد و90 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: میزان ذخایر سدهای پنجگانه لار، لتیان، امیرکبیر،ماملو و طالقان در زمان مشابه سال گذشته یک میلیارد و 20 میلیون متر مکعب بوده است که امسال نسبت به سال گذشته حدود 70 میلون متر مکعب افزایش را نشان می‌دهد.

وی از آبگیری کامل همه سدهای تحت مدیریت شرکت آب منطقه‌ای تهران به غیر از سد لار تا 15 خرداد خبر داد و گفت: سد طالقان هم اکنون سرریز شده است و بقیه سدها به غیر از سد لار که مشکل فرار آب دارد تا 15 خرداد به طور کامل آبگیری می‌‎شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: در شرایط  نرمال آبی حدود 70 درصد آب شرب شهر تهران از منابع سطحی و 30 درصد نیز از منابع زیرزمینی تامین می‌شود که این موضوع اهمیت آب‌های سطحی را نشان می‌دهد.

وی  از ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها طی سال‌های گذشته به عنوان یکی از معضلات پیش روی شرکت آب منطقه‌ای تهران یاد کرد و گفت: به منظور برخورد قاطع با متجاوزان به بستر و حریم رودخانه ها و آزادسازی تصرفات و تداوم اقدامات خوب انجام شده در سال های اخیر کماکان نیازمند حمایت و پشتیبانی دستگاه قضا هستیم.

بختیاری خاطرنشان کرد: تشکیل کمیسیون آب‌های زیرزمینی در شرکت‌های آب منطقه‌ای و با حضور قضات ویژه، اتفاق خوبی بود که باعث وحدت رویه در این بخش شد که پیشنهاد می‌شود چنین کمیسیونی برای آب‌های سطحی تشکیل شود.

همچنین محمدرضا خانیکی معاون بهره‌برداری و حفاظت شرکت آآب منطقه‌ای تهران گفت: پیگیری برای قلع و قمع سازه‌های غیر مجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها از یک سو و شکایت مالکان علیه شرکت آب منطقه ای از سوی دیگر از چالش‌های پیش روی ما در این بخش است.

وی با اشاره به تکمیل شدن آبگیری سد ماملو برای نخستین بار از زمان بهره‌‎برداری در سال جاری گفت: اگر ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه خجیر پاکسازی نمی‌شد، این سازه ها با آبگیری کامل سد ماملو به زیر آب رفته بودند.

وی از اخذ دستور قضایی برای تخریب 200 مورد ساخت و ساز غیر مجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها در حوزه آبریز سد لتیان خبر داد و گفت: چالش هایی در اجرای این دستورات وجود دارد اما پیش‌بینی می‌شود که همه این 200 مورد تا شهریور سال جاری اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 2100 حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای اجرای طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی در سطح استان پر  و مسلوب المنفعه شده  که با این کار  از برداشت سالیانه بیش از 100 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی جلوگیری به عمل آمده است.

همچنین مرتضی تورک معاون دادستان تهران در این نشست گفت: دادسرای انفال جدیدا تاسیس شده است و تنها دادسرایی است که به صورت تخصصی به انفال و موضوعات عمومی می‌پردازد.

وی مباحث مربوط به آب، رودخانه و آب‌های زیرزمینی را جزو انفال دانست و گفت: قانونگذار به صورت دقیق و حکیمانه موضوع انفال به ویژه آب را مدنظر قرار داده است.

وی تصریح کرد: قانونگذار هرگونه تعرض به آب را محکوم کرده  و انتظار دارد که در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

تورک با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی با حساسیت و جدیت به موضوع تعرض و تجاوز به حریم بستر رودخانه‌ها می پردازد گفت: بر اساس قانون هرگونه ساخت و ساز در حریم بستر رودخانه‌ها، سدها و منابع آب تخریب می‌شود.

وی افزود: ما در ادارات مختلف حاضر می‌شویم تا از نزدیک زحمات همکاران را مشاهده کنیم و تهدیدات پیش روی را بررسی کنیم. همچنین قضات برای موضوعاتی همچون آب باید ذهنیت لازم را داشته باشند و موضوع را با جدیت پیگیری نمایند.

وی با تاکید بر اینکه دولت یک وجب به اموال مردم نظر ندارد گفت: دستگاه قضایی این اجازه را نمی دهد که احدی به اموال دولت و بیت المال تجاوز کند.

وی  خاطرنشان کرد: ما به عنوان دستگاه قضایی آمادگی کامل برای برخورد قاطع با متجاوزان به بستر و حریم رودخانه‌ها را داریم  چرا که این آب حق همه مردم و حتی نسل‌های آتی است.

 

 

کد خبر: 1702
  تاریخ خبر : 8 خرداد 1396
 الهامی منش
 887
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 43
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید دیروز : 10,764
  • کل بازدید : 9,678,642
  • آخرین به روزرسانی : 5 اردیبهشت 1403 16:55:43
  • شناسه IP شما : 18.226.93.207

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751