|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

زلزله خاموش در یک قدمی شهر تهران/ لزوم همکاری مردم برای پیشگیری از وقوع بحران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران از فرونشست سالانه 16 سانتیمتری دشت ورامین به دلیل افت سطح آب زیرزمینی خبر داد و گفت: لازم است که در این زمینه فرهنگسازی شده و مردم همکاری های لازم را داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای تهران، محمدرضا بختیاری مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران در حاشیه بازدید خبرنگاران از فرونشست زمین در دشت ورامین گفت: از ابتدای سال آبی جاری تا 2 خرداد 1396  به طور میانگین حدود 289 میلیمتر بارندگی در سطح استان وجود داشته است  که نسبت به مدت مشابه سال گذشته  سال حدود 15 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه شهر تهران نیز حدود 258 میلیمتر بارندگی داشته است گفت: بیشترین بارندگی مربوط به منطقه جاجرود با 583 میلیمتر و کمترین میزان در دشت ورامین با 198 میلیمتر بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران میزان ذخیره آبی سدهای پنجگانه تهران را یک میلیارد  و90 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: میزان ذخایر سدهای پنجگانه لار، لتیان، امیرکبیر،ماملو و طالقان در زمان مشابه سال گذشته  یک میلیارد و 20 میلیون متر مکعب بوده است که امسال نسبت به سال گذشته حدود 70 میلون متر مکعب افزایش را  نشان می دهد.

وی از سرریز شدن همه سدهای تحت مدیریت شرکت آب منطقه ای تهران به غیر از سد لار تا 15 خرداد خبر داد و گفت: سد طالقان هم اکنون سرریز شده است و بقیه سدها  به غیر از سد لار که مشکل فرار آب دارد تا 15 خرداد سرریز می شوند.

بختیاری اظهار داشت: در حال حاضر سفره های آب زیرزمینی استان در مجموع 150 میلیون متر مکعب بیلان منفی دارد که  این میزان 85 میلیون متر مکعب مربوط به دشت ورامین است و به همین خاطر این دشت جزو دشت های بحرانی کشور محسوب می شود.

وی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت دشت ورامین یادآور شد: در دشت ورامین افت منابع آب زیرزمینی، فرونشست دشت و هم بازشدگی زمین را شاهد هستیم که با توجه به اینکه این دشت در کنار راه آهن تهران -مشهد قرار گرفته جای نگرانی وجود دارد.

بختیاری با اشاره به اینکه  سالانه حدود 370 میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی در دشت ورامین برداشت می شود گفت:   این میزان 340 میلیون متر مکعب مربوط به چاه های مجاز و 30 میلیون متر مکعب مربوط به چاه های غیر مجاز است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیلان سفره های آب زیرزمینی دشت ورامین منفی 85 میلیون مترمکعب است گفت: با بستن همه چاههای غیر مجاز منطقه همچنان باید بین  50 تا 60 میلیون متر مکعب آب چاههای غیرمجاز را کنترل کرده و از اضافه برداشت های چاههای مجاز جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران تعداد همه چاه های مجاز و غیرمجاز دشت ورامین را حدود 3200 حلقه چاه عنوان کرد و گفت: در این منطقه حدود 1760 حلقه چاه مجاز و بیش از 1400 حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد.

وی از انسداد 180 حلقه چاه غیر مجاز در سال گذشته در دشت ورامین خبر داد و گفت: مسدود کردن این تعداد چاه در این منطقه باعث ذخیره 10 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است.

وی یادآور شد: از 1400 حلقه چاه غیر مجاز 30 میلیون متر مکعب برداشت می شود و بقیه  اضافه برداشت ها مربوط به چاه های مجاز است. این ارقام نشان می دهد که چاه های مجاز با دبی بالا برداشت می کنند که برای حل این موضوع باید کنتور هوشمند نصب شود، چاه های غیر مجاز بسته شوند و تغذیه مصنوعی داشته باشیم.

بختیاری با تاکید بر اینکه  با برنامه ریزی های به عمل آمده و مدیریت اعمال شده ، از هدر رفت آب جلوگیری شده است گفت:  امسال هم سدهای ما پر و سرریز شده و هم آب خروجی سدها در بخش کشاورزی و تغذیه مصنوعی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: خرداد سال گذشته از سد ماملو 3 مترمکعب آب برای کشاورزان رها شده است اما امسال این رقم به  15 مترمکعب بر رسیده است که با این اقدام کشاورزان چاه های خود را خاموش کرده و به حفظ منابع آب زیرزمینی کمک شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران با بیان اینکه سالانه حدود یک متر و 30 سانتی متر افت آب زیرزمینی اتفاق می افتد، گفت: سالانه 16 سانتی متر فرونشست اتفاق می افتد که ناهمگونی آن خطرات و نگرانی بسیار زیادی را به وجود می آورد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در راستای تعادل بخشی آب های زیرزمینی گفت: در این دولت  حدود 22 جلسه شورای عالی آب تشکیل شد که معادل 20 سال گذشته بوده است یعنی طی 4 سال گذشته دولت به صورت جدی وارد بحث منابع آب زیرزمینی و کنترل اضافه برداشت شده است. 

بختیاری افزود: طی سال گذشته با انسداد 180 حلقه چاه غیرمجاز 10 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است و این درحالی است که طی چهارسال گذشته با اجرای طرح تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی 40 میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی ذخیره شده است.  

وی یادآور شد: در سال های گذشته بخشی از تغذیه آبی ورامین از جاجرود بوده است که با احداث سدهای ماملو و لتیان صرف ذخیره سازی برای شرب تهران می شود بنابراین برای جبران این موضوع از پساب تصفیه خانه جنوب تهران برای دشت ورامین یا کشاورزی استفاده می شود. 

 

 

کد خبر: 1693
  تاریخ خبر : 3 خرداد 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 3 خرداد 1396
 الهامی منش
 988
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 55
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 12,586
  • بازدید دیروز : 28,217
  • کل بازدید : 9,416,979
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 54.224.124.217

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751