|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران مطرح کرد:

نظام نامه مدیریت سیلاب؛ جلوگیری از افزایش بحران و کنترل مدیریت سیل

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر اینکه مدیریت سیل و مخاطرات آن در استان تهران بسیار مهم محسوب می شود، گفت: اجرای نظام نامه مدیریت سیلاب سبب جلوگیری از افزایش بحران و کنترل مدیریت سیل خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "سیف الله آقابیگی" در کارگاه آموزشی نظام نامه مدیریت سیلاب، با اعلام این مطلب اظهارکرد: به منظور جبران کاستی ها و نواقصاتی که در حوزه سیلاب استان تهران داشته ایم، اجرای نظام  نامه سیلاب سبب جلوگیری از پیشامدهای غیر منتظره خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تاریخ 23 آبان ماه سال جاری این نظام نامه توسط وزیرنیرو تصویب شد، تصریح کرد: روند افزایشی تعداد وقوع پدیده سیلاب و خسارات جانی و مالی ناشی از آن باید زنگ خطری برای مسوولین و تصمیم گیران مدیریت بلایای طبیعی کشور باشد تا هرچه سریعتر با تغییر استراتژی های مدیریت بلایای طبیعی از مدیریت بحران به مدیریت ریسک این وضعیت بهبود بخشد.

آقابیگی تاکید کرد: به دلیل افزایش جمعیت، تغییر کاربری، تغییر اقلیم ونوسانات آب و هوایی، توسعه مناطق مسکونی و اقتصادی در سیلاب دشت ها میزان آسیب پذیری  اقتصادی، اجتماعی و فیزیکی جامعه در سطح ملی و بین المللی را نسبت به پدیده سیلاب افزایش داده است.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران  با اشاره به اینکه ایران دهمین کشور بلاخیز جهان است، عنوان کرد: ایران مقام چهارم را بعد از کشورهای هند، چین، بنگلادش به خود اختصاص داده است.

آقابیگی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شهرداری ها، بنیاد مسکن در محدوده روستاها، توانیر، وزارت راه و شهرسازی، سازمان صدا و سیما، هلال احمر و سازمان امداد ونجات همگی از ارگان های مسوول در مقابل بحران های طبیعی قلمداد می شوند.

وی در خصوص تدوین نظام نامه جامع مدیریت سیلاب عنوان کرد: هدف از این نظام نامه تعریف، تفکیک، شفاف سازی روابط میان متولیان و ذی مدخلان موضوع مدیریت سیلاب در مجموعه وزارت نیرو می باشد.

وی با اشاره به اینکه ستاد ملی فرماندهی و پشتیبانی مدیریت سیلاب، موسسه ملی تحقیقات آب، سامانه های منطقه ای پایش و مدل سازی داده های آب و هواشناسی دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران و اتاق مدیریت بحران، ارکان نظام نامه مدیریت سیلاب را تشکیل می دهند، یادآورشد: سامانه های پیش بینی و پایش هشدارسیل در اختیار موسسه ملی تحقیقات آب است و سامانه های منطقه ای پایش و مدل سازی داده های آب و هواشناسی در اختیار دفاتر مطالعات پایه منابع آب شرکت های آب منطقه ای قرار گرفته است.

آقابیگی مراحل زمانی اجرای نظام نامه را قبل از صدور پیش آگهی، از پیش آگهی تا پایان رخداد سیل و پس از فروکش نمودن سیل دانست و گفت:  برای اجرای هرچه بهتر این نظام نامه نقاط سیل خیز استان تهران باید مشخص شده و در اختیار استانداری قرارگیرد.

وی ایجاد سامانه بانک اطلاعاتی شامل نیروی انسانی، اماکن، تجهیزات، ماشین آلات سبک و سنگین، نقشه های خطر پذیری، پهنه بندی سیل و سایر امکانات بالفعل و بالقوه  سیل را از الزامات موفق نظام نامه مدیریت سیل عنوان و خاطر نشان کرد: مواردی همچون  ایجاد اتاق مدیریت بحران، ایجاد ردیف اعتباری جدید یا تقویت اعتبارات طرح تکمیل  تجهیز شبکه اندازه گیری آب های سطحی و زیرزمینی، تخصیص کامل اعتبارات طرح های مرمت و بازسازی، تعیین ظرفیت آبگذری در تقاطع مهم رودخانه های سیل خیزکشور و نیز ایجاد توانایی هشدارکمی، زمانی و مکانی بارش و رواناب تولیدی را از دیگر موارد این الزامات  می باشد.

آقابیگی در خصوص گردش کار نظام نامه مدیریت سیل قبل از صدور پیش آگهی گفت: بر اساس دستور وزیر نیرو موسسه ملی تحقیقات آب متولی پیاده سازی سامانه  ملی هشدار و پیش بینی سیلاب بوده و شرکت توسعه آب و نیروی ایران نیز مسوول اطلاع رسانی از سامانه های پیش بینی و هشدار سیل حداکثر تا دو ساعت به مراجه ذی ربط می باشد.

وی افزود: در مرحله آخر پیش آگهی وقوع سیل به معاون آب و آبفای وزارت نیرو، مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران و در نهایت به دفتر مطالعات پایه منابع آب به صورت مکتوب ابلاغ می شود.

آقابیگی در باره گردش کار این نظام نامه از صدور پیش آگهی تا پایان رخداد سیل گفت: دفاتر مطالعات پایه منابع آب شرکت های آب منطقه ای  مسوول صدور پیش آگهی در صورت دریافت اخطاریه یا هشدار از سازمان هواشناسی می باشند و سپس باید در طی شش ساعت این اخطاریه را به دفاتر تخصصی و واحدهای استانی و همچنین دفاتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کنند.

وی مراحل بعدی اقدامات را مواردی همچون تعیین نقاط تسکین سیلاب و نقاط امن، تعیین محدوه های جمعیتی در معرض خطر، هماهنگی و اخذ پشتیبانی از شرکت مادر تخصصی، اطلاع رسانی و پایش مدیریت سیلاب، پایش ایستگاه های باران سنجی و هیدرومتری و ثبت دادها و نیز ارائه و بهنگام سازی سناریوهای آبگیری و خروجی سد عنوان کرد.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران  مرحله بعدی را اطلاع رسانی لازم به دفاتری مانند مهندسی رودخانه، بهره برداری از تاسیسات آبی و غیره بدون فوت وقت عنوان و اظهار کرد: در کنار این موارد مدیریت افکار عمومی در زمان حادثه بسیار مهم تلقی می شود.

وی در پایان ارزیابی و برآورد میزان خسارت، لایروبی و پاکسازی رودخانه، مرمت و بازسازی، جایگزینی تاسیسات و تجهیزات آسیب دیده، بازرسی جامع بدنه سد و تکیه گاه ها، شناسایی نقاط حادثه دیده و گلوگاه های آبگذری  و اعلام به مراجع ذی ربط را گردش کار پس از فروکش کردن سیلاب دانست و اظهار کرد: مرحله پایان این نظام نامه ارائه گزارش مدیریتی حداکثر یک هفته پس از دریافت گزارش های مستندسازی از طریق مدیر ستاد آب و آبفای وزارت نیرو به وزیر نیرو  می باشد.

گفتنی است،کارگاه آموزشی نظام نامه مدیریت سیلاب با حضورقائم مقام مدیرعامل، معاون حفاظت و بهره برداری، دبیر کمیته مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، مدیران سدها و امورات تابعه، جمعی از کارشناسان شرکت مدیریت منابع آب ایران و اعضاء کارگروه سیل و مخاطرات دریایی، برق و آب و فاضلاب در سالن کنفرانس شرکت برگزارشد.

 

 

کد خبر: 1600
  تاریخ خبر : 15 اسفند 1395
 کاربر روابط عمومی
 2340
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 80
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 10,270
  • بازدید دیروز : 10,764
  • کل بازدید : 9,688,911
  • آخرین به روزرسانی : 6 اردیبهشت 1403 00:04:30
  • شناسه IP شما : 18.118.200.136

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751