|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ارتقایی: آغاز انتقال ثقلی آب از طریق تونل قمرود به سد پانزده خرداد

ميزان بارندگی استان تهران و البرز از اوایل سال جاری 217 میلیمتر بوده که در مقایسه با سال گذشته كه 274 میلیمتر به ثبت رسيده بود، 21 درصد کاهش نشان می دهد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "خسرو ارتقایی" مدیرعامل شرکت در جمع خبرنگاران گفت: درحال حاضر در پنج سد زير پوشش تهران حدود 627 میلیون مترمکعب ذخیره آبی داریم که این مقدار در سال گذشته حدود 653 میلیون متر مکعب بوده است كه در مقایسه با سال گذشته 26 میلیون مترمکعب کاهش نشان می دهد.

وی با اشاره به وضعیت مقدار ذخیره آب پشت سدهای زير پوشش شرکت آب منطقه ای تهران، گفت: در حال حاضر مقدار ذخیره آب در سد امیرکبیر و در سال آبی جاری حدود 121 میلیون مترمکعب، سد لتیان حدود 50 میلیون مترمکعب، سد لار 25 میلیون مترمکعب و سد طالقان 272 میلیون مترمکعب است که مجموعاً  نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می دهد.

ارتقایی بهره برداری هرچه زودتر تصفیه خانه هفتم تهران را که توسط شرکت آب و فاضلاب در حال احداث است، شایان توجه خواند و گفت: با بهره برداری از این تصفیه خانه شهرهای ورامین و پاکدشت و مناطق جنوبی تر می توانند از آن بهره مند شوند.

ارتقایی شعار روز جهانی آب را در سال جاری "آب در هر مکان،برای همگان؛با همکاری های بین المللی" عنوان کرد و اظهار داشت: کشورهایی که دارای ذخایر آبی هستند در مصرف آن نهایت صرفه جویی را می نمایند زیرا یکی از مشکلات حوضه های آبریز انتقال آب بین حوضه ای است ضمن آن که یک میلیارد نفر از جمعیت جهان به دنبال آب سالم هستند.

وی تصریح کرد: هم اکنون در دنیا بحران جدی برای تامین آب وجود دارد و این امر از اهمیت بزرگی برخوردار است .ازسال 2005 تا 2015 ، دهه آب برای زندگی نام گرفته و در کشور ما و در حوزه آب استان تهران برای بیش از  13 میلیون نفر جمعیت استان تهران آبرسانی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در افق 1410 این جمعیت بالغ بر18 میلیون نفر خواهد شد، گفت: تامین آب سالم از وظایف حیاتی شرکت آب منطقه ای تهران  است و در سالی که گذشت در بخش مربوط به حفاظت منابع آب شامل آب های سطحی و زیرزمینی اقدامات خوبی انجام شده است.

ارتقایی افزود: بخش عمده ای از ساخت و سازهای غیر مجاز که حدود 80 واحد مسکونی بودند در محدوده نصرت آباد جمع آوری و تخریب شد و قرار است این محل در آینده تبدیل به پارک شده و عموم مردم از آن استفاده نمایند.

همچنین در سال 91 و با کسب مجوزات قانونی لازم در منطقه اوشان-فشم و کن نیز ساخت و سازهای غیر مجاز تخریب شده در حوزه  سد لتیان، ماملو و خجیر نیز واحد هایی با آلایندگی بالا قلع و قمع گردید.

وی ادامه داد: کسانی که در بستر وحریم رودخانه کرج و طالقان که از جمله منابع آب شرب هستند ساخت وساز می کنند، به طور معمول در ایام تعطیلات به این امر مبادرت می ورزند که باید برخوردهای جدی تری صورت گیرد.

ارتقایی همچنین در مورد تصمیمات شورای حفاظت استان گفت: مقرر شد از شرکت آب منطقه ای تهران و اداره حفاظت از منابع طبیعی استان اکیپ های گشت و بازرسی فعال شده و در حاشیه رودخانه ها با متخلفین  برخورد شود و اجازه داده نشود به خاطر منافع تعداد محدودی از افراد، آب شرب مورد استفاده عموم دچار خدشه شود.

وی افزود: با همکاری شورای تامین آب استان، تصمیماتی  نیز برای چاه های موجود گرفته شد تا چنانکه چاه های غیر مجاز را نتوان پروانه دار کرد  این چاه ها بسته شود ولی کسانی که به قانون تمکین کرده و آبیاری تحت فشار را اجرا  و چاه های خود را  برقی کنند آن ها را مطابق مقررات پروانه‏ دار می کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به سایر طرح های این شرکت گفت: اجرای 30 کیلومتر تونل انتقال آب از سد تنظیمی کرج به شهر تهران و اجرای 56 کیلومتر تونل انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود به پایان رسيده و در مجموع حدود 90 کیلومتر از تونل های بلند انتقال آب توسط شرکت آب منطقه ای تهران در سال 91 اجرايي شده است.

وی با اشاره به انجام مطالعات مربوط به تصفیه خانه های پساب و باز چرخانی آب اظهار داشت: در افق 1410 حدود یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب باز چرخانی خواهد شد و در حال حاضر 150 میلیون متر مکعب پساب برای دشت ورامین استفاده می شود.

ارتقایی در ادامه تصریح کرد: مطالعات مربوط به علاج بخشی سد لار انجام شده است و توسط یک تونل از سدلار از فرار آب جلوگیری و آب آن به منطقه کلان منتقل می شود،ضمن آنکه مطالعات مرحله اول طرح تونل انتقال آب از سد طالقان به سد امیرکبیر به انجام رسیده است و در صدد هستیم تا طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود را در آینده نزدیک به اتمام برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران همچنین از انتقال آب به صورت ثقلی از طریق تونل قمرود خبر داد و گفت: از هفته پیش سیستم پمپاژ آب متوقف شده است و آب به صورت ثقلی  واز طریق تونل به سد 15 خرداد می رسد و از طریق خط انتقال آب قم نیز بالغ بر 4.5 متر مکعب در ثانیه آب منتقل می شود.

وی افزود: در سال 92 فاز اول تصفیه خانه ششم تهران به بهره برداری خواهد رسید و شاهد آغاز عملیات اجرایی تونل انتقال آب لار به کلان خواهیم بود،همچنین  اجرای خط دوم انتقال آب ورامین نیز با استفاده از سرمایه گذاری بخش غیردولتی اجرا خواهد شد.

وی به مطالعات خط دوم انتقال آب طالقان به سد امیرکبیر اشاره کرد و گفت: سال آینده مطالعات خط دوم انتقال آب طالقان به سد امیرکبیر در دست پیگیری خواهد بود تا عملیات اجرایی آن در سال 93 اجرایی شود.

ارتقایی تصریح کرد: علاوه بر اقدامات طرح و توسعه در سال 92 یکی از اقداماتی که آب تهران انجام خواهد داد سرمایه گذاری برای حدود 200 میلیون متر مکعب پساب نامتعارف است که از دسترس خارج می شود و چنانکه بتوانیم سرمایه گذاری خارجی را برای این مهم جذب نماییم آب های آلوده جنوب تهران جمع آوری و تصفیه خواهد شدویکی از اهداف اصلی جمع آوری این آب های آلوده سالم سازی آن ها است.

مدیر عامل آب منطقه ای تهران گفت: در محدوده استان تهران حدود 16 هزار حلقه چاه مجاز با برداشت حدود دو میلیارد متر مکعب آب وجود دارد و بالغ بر 21 هزار چاه غیر مجاز داریم که برداشت آب از چاه های غیر مجاز نيز بسیار زياد است.

وی افزود:حدود 12 تا 13 هزار حلقه چاه به عنوان چاه های شرب و بهداشت شناخته می شوند که به کسانی که با این چاه ها به آب شرب تهران کمک کنند، پروانه بهره برداری داده خواهد شد. ضمن آنکه بالغ بر 500 حلقه چاه دارای پروانه بهره برداری شده اند و بالغ برنیم لیتر در ثانیه اجازه برداشت دارند.

وی به وجود چاه های متعدد در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با مناطق مختلف شهرداری جلساتی برگزار شده و در صدد هستیم چاه های غیر مجاز را تعطیل کرده و در آینده از طریق پساب جایگزینی صورت مي گيرد.

ارتقایی گفت : شرکت آب منطقه ای تهران به عنوان حافظ مظهر و مسیر قنوات استان شناخته می شود و شناسایی چاه ‏های غیر مجاز دشت ورامین در دستور شرکت است و با چاه هایی که بیش از مقدار مجاز برداشت کنند برخورد مي شود.

ارتقایی در پایان برآگاهی و همکاری مردم جهت جلوگیری از حفاری چاه های غیر مجاز تاکید کرد و تصریح كرد: با حفاری چاه های غیرمجاز به طور طبیعی از حقآبه مالکین چاه های مجاز کم شده و در حقیقت از سهم واقعی این افراد کاسته خواهد شد.

کد خبر: 156
  تاریخ خبر : 26 اسفند 1391
  آخرین به‌روزرسانی : 27 اسفند 1391
 پرسنل شرکت
 2156
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 85
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 21,908
  • بازدید دیروز : 18,373
  • کل بازدید : 9,444,674
  • آخرین به روزرسانی : 10 فروردین 1403 17:23:27
  • شناسه IP شما : 44.204.196.161

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751