|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

کیفیت آب سد‌ها و رودخانه‌های تهران به سمت بهبودی می‌رود/ جمع آوری دو هزار تن زباله از سدهای کرج و لتیان

مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران با تاکید بر اینکه کیفیت آب سد‌ها و رودخانه‌های تهران با شیب ملایم به سمت بهبودی می‌رود، گفت: سال گذشته از دو سد امیرکبیر و لتیان دو هزار تن زباله جمع آوری شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای تهران، "محسن اسلامی‌زاده" یکی از چالش‌های عمده سدهای تهران در سال گذشته را وجود پسماندهای جامد بر روی سطح دریاچه‌ها برشمرد و گفت: حجم بسیار بالایی زباله به واسطه سیل سال گذشته وارد سدهای تامین کننده آب شرب شده بود و طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص گردید که بیش از ۷۰ درصد زباله‌های وارده چوب و ۳۰ درصد آن زباله‌های  دیگر بوده است.

جمع آوری دو هزار تن زباله از سدهای  امیرکبیر و لتیان در سال گذشته

وی با اشاره به اینکه این زباله‌ها منابع آب را با سه چالش جدی مواجه کرده است، ادامه داد: نخست اینکه زباله‌ای را که در حوزه آبریز می‌توان با ده میلیون جمع آوری کرد پس از ورود به دریاچه سد نیازمند هزینه ده برابری برای جمع آوری است. دومین موضوع اینکه آلودگی ناشی محتویات این زباله‌ها و یا فساد مواد آلی درون آب حل شده و کیفیت آب را خراب می‌کنند و نهایتا اینکه از دید بصری منظره بدی بر روی دریاچه ایجاد می‌گردد. تنها در سال گذشته از دو سد  امیرکبیر و لتیان دو هزار تن زباله جمع آوری شده است.

مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران افزود: آب پشت سد‌ها بر خلاف رودخانه‌ها دارای ماندگاری است و اگر مدیریت کیفیت سد درست نباشد بعد از مدتی تماماً کیفیت آب سد را از دست می‌دهیم، پس باید با چشم تیزبین کیفیت سد‌ها را رصد کنیم.
اسلامی زاده در ادامه تصریح کرد: به نظر می‌رسد رشد فرهنگی جامعه و رشد اقتصادی هماهنگ با یکدیگر نیستند و مشاهده می‌شود افرادی که برای تفرج به حاشیه  رودخانه ها می‌آیند و سوار بر خودروهای گران قیمت خارجی هستند، زباله‌های خود را کنار رودخانه‌‌ رها می‌کنند. شاید اگر فعالیت‌های فرهنگی در این مورد  افزایش پیدا کند، به نتیجه بهتری برسیم. گاهی هم مشاهده می‌شود مردم آگاه هستند ولی متاسفانه با دستگاههای دولتی احساس دوستی نمی‌کنند و از روی لج بازی این اقدامات صورت می‌گیرد که این موضوع نیازمند اعتماد سازی و ارتباط دوستانه‌ تر دولت و ملت است.

کیفیت آب سد‌ها و رودخانه‌های تهران  رو به بهبودی می‌رود/ کاهش کیفیت متوقف شده است

اسلامی‌زاده به وضعیت کیفیت منابع آبی استان اشاره کرد و افزود: کیفیت آب سد‌ها و رودخانه‌های تهران از سال ۹۰ با شیب ملایم  رو به بهبودی می‌رود. برای پی بردن به اهمیت این مهم باید نگاهی به گذشته داشته باشیم تا به وضعیت فعلی خود به خوبی پی ببریم، از سال ۸۱ تا ۹۰ کیفیت آب رودخانه‌ها به سمت بد‌تر شدن می‌رفتند ولی از سال ۹۰ تا ۹۴ روند نزولی نمودار‌ها متوقف و به سمت بهبود کیفیت پیش می‌رویم.

مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران با تاکید بر اینکه ۵۰ ایستگاه کنترل آلودگی ماهیانه و ۱۰ ایستگاه پایش زیستی به صورت فصلی در حال نمونه برداری و بررسی وضعیت آب‌های سطحی استان تهران هستند، گفت: در پایان هر سال نیز سیمای کیفیت آب هر رودخانه که در آن نمونه برداری‌های مربوطه صورت می‌گیرد تهیه شده و پس از تحلیل و بررسی کاملا مشخص است که در هر نقطه رودخانه چه اتفاقی افتاده است و اگر آلودگی  اتفاق افتاده دلیل آن چیست و برای مقابله با آنچه باید کرد. در حال حاضر منظم‌ترین شبکه پایش آلودگی آب‌های سطحی را در کشور اختیار داریم.

افزایش تعداد ایستگاه‌های پایش آنلاین آب/ حذف پمپ از ایستگاه‌ها

وی با تاکید بر اینکه به منظور بررسی لحظه‌ای کیفیت منابع آب پنج ایستگاه پالایش آنلاین هم اکنون در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده است که امسال در صورت تامین منابع مالی شاهد به روزرسانی اساسی در ایستگاه‌های پایش آنلاین باشیم و تعداد آن‌ها را تا پایان سال به ۱۱ عدد برسانیم.

مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه مناقصه این مهم به زودی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: براساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی باید تعداد ایستگاه‌ها را در حوزه آب شرب به عدد ۱۵ برسانیم. در این بین راهبری ایستگاه‌های فوق بسیار مشکل است و هر روز با پدیده جدیدی مواجه هستیم و یکی از مشکلات ما در این ایستگاه‌ها وجود پمپ برای انتقال آب به روی سنسور‌ها است که درصددیم پمپ را کاملا از ایستگاه‌ها حذف کنیم.

تجهیز ایستگاه‌های پایش آنلاین به سولار/ راه اندازی مخازن رسوب گیر در ایستگاه‌ها

اسلامی‌زاده افزود: این اقدام دارای مزیت‌های زیادی است، ابتدا اینکه وجود پمپ گلوگاهی برای فعالیت‌های این بخش شده و به محض قطع شدن پمپ تمامی اطلاعات را از دست می‌دهیم که معمولا در رودخانه‌ها نیز به علت وجود مواد شناور به دفعات پمپ‌ها دچار قطعی می‌شوند، ضمن اینکه هزینه زیادی هم دارند از طرف دیگر به دلیل وجود رسوب در رودخانه‌ها ما معمولا دو ماه از سال ایستگاه‌ها را خاموش می‌کنیم. بدین منظور در سال جاری درصددیم چهار مخزن رسوب گیر به ایستگاه‌های پایش افزوده شود تا در این دو ماه هم قطعی نداشته باشیم. در کنار این موضوع امسال در تلاش هستیم تا تمامی ایستگاه‌های موجود را به سولار مجهز  کرده تا برق دستگاه‌ها را از سولار تامین و هزینه‌های عملیاتی را بهینه کنیم.

بررسی حریم کیفی آب‌های زیرزمینی از سال جاری

مجری طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب تهران خاطرنشان کرد: برای حریم کیفی آب‌های زیرزمینی نیز مقرراتی وجود نداشت که با ابلاغ وزیر نیرو از امسال مقرر شده تا حریم کیفی آب‌های زیرزمینی نیز مورد بررسی قرار بگیرد که البته با مشکلاتی همراه هست و هنوز ساز و کارهای اجرایی آن کامل نشده است.

وضعیت نیترات موجود در منابع آبی تهران

وی همچنین به وضعیت نیترات موجود در منابع آبی تهران اشاره کرد و افزود: ۷۰ درصد آب شرب تهران از منابع آب سطحی تامین می‌شود که نیترات آن هیچگاه به بالای ۱۰ پی پی‌ام نرسیده است. این رقم در حالی است که حجم استاندار مجاز نیترات موجود در منابع ۵۰ پی پی‌ام است که ما از عدد 10 فرا‌تر نرفته‌ایم بنابراین کیفیت آب سطحی تهران شرایط بسیار خوبی دارد و اگر هم در برخی از مقاطع زمانی شاهد افزایش نیترات آب هستیم به دلیل اختلال آب زیرزمینی با آب سطحی است.

اسلامی‌زاده در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: نیترات دارای دو منبع عمده است که در داخل شهر تهران فاضلاب‌های انسانی و خارج از شهر نیز کودهای کشاورزی عمده‌ترین منبع تولید آن هستند و هر محلی که بیشتر فاضلاب‌های خانگی به آب‌های زیرزمینی تخلیه شود در این مناطق نیز معمولا نیترات بالایی در آب زیرزمینی وجود دارد. به هر حال بهبود کیفیت منابع آب زیرزمینی طولانی مدت است و در دستور کار برنامه‌های این شرکت و این واحد قرار گرفته است.

کد خبر: 1524
  تاریخ خبر : 6 دی 1395
  آخرین به‌روزرسانی : 6 دی 1395
 کاربر روابط عمومی
 983
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 66
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 6,839
  • بازدید دیروز : 9,942
  • کل بازدید : 9,635,553
  • آخرین به روزرسانی : 1 اردیبهشت 1403 12:53:00
  • شناسه IP شما : 13.58.150.59

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751