|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح شد:

اجرای جهادی عملیات تعمیرات اساسی خط انتقال آب شرب طالقان به کرج

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران از پایان عملیات جهادی تعمیرات اساسی خط انتقال آب شرب سد طالقان به بیلقان (کرج) و کاهش هفت روزه عملیات اجرایی آن خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "خسرو ارتقایی" امروز (سه شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام این خبر گفت: عملیات فوق، بر اساس برنامه قرار بود در طول 19 روز اجرایی شود که با تلاش شبانه روزی حدود 100 نفر از پرسنل امور نظارت بر بهره برداری سد و نیروگاه طالقان، شرکت آب منطقه ای تهران و شرکت های آب و فاضلاب استان های تهران و البرز و با عملکرد جهادی، در مدت 12 شبانه روز اجرایی و به پایان رسید.

ارتقایی در تشریح جزئیات و مشخصات خط انتقال آب شرب سدطالقان به بیلقان اظهار کرد: خط انتقال آب شرب طالقان به بیلقان با لوله های به قطر 1800 میلیمتر در حدود 62.5 کیلومتر طول دارد و شامل سه مخزن 180 هزار مترمکعبی در منطقه زیاران شهرستان آبیک، مخزن 30 هزار مترمکعبی در منطقه هشتگرد و مخزن دو هزار مترمکعبی در منطقه عظیمیه کرج است. همچنین این خط انتقال، دارای یک سایت انرژی شکن در انتهای خط و در منطقه بیلقان می باشد.

وی با اشاره به اینکه آب شرب پس از پایان اجرای عملیات تعمیرات، از 12 فروردین ماه به طور کامل در خط انتقال آب جریان یافت، یادآور شد: خط انتقال آب شرب طالقان به بیلقان وظیفه تامین بخشی از آب شرب کلان شهرهای تهران و کرج را برعهده دارد که 47 میلیون مترمکعب جهت مصارف شرب کلان شهر کرج و 103 میلیون مترمکعب نیز برای مصارف شرب کلان شهر تهران اختصاص دارد.

 

به دلیل حساسیت تامین آب شرب کرج، در سال های اخیر امکان تعمیر اساسی فراهم نبود

ارتقایی با بیان اینکه سد طالقان منبع مهم تامین آب شرب برای کلان شهر کرج محسوب می شود، گفت: بر همین اساس، وابستگی این شهرستان جهت مصارف شرب به خط انتقال آب شرب سد طالقان به بیلقان بسیار زیاد است به نحوی که طی چند سال اخیر امکان عملیات نگهداری و تعمیرات اساسی بر روی این خط میسر نبوده چراکه امکان قطع آب در این مدت وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه خط انتقال آب شرب طالقان به بیلقان از سال 80 تاکنون مورد بهره برداری قرار داشته است، اضافه کرد: این خط انتقال به دلایل فنی در برخی نقاط دارای فشار بالایی است که همین امر انجام هرگونه عملیات تعمیر و نگهداری را با پیچیدگی و دشواری های خاص خود روبرو می کند که با درایت و تجارب همکاران شاغل در امور نظارت بر بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه طالقان اجرای عملیات به نحو شایسته ای انجام شد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در ادامه گفت: در برنامه های تعمیرات و نگهداری از تاسیسات آبی از جمله خطوط انتقال آب نیاز به قطع آب وجود دارد که با توجه به اهمیت تامین آب شرب در طول شبانه روز، برای خط طالقان به بیلقان این امکان تاکنون بوجود نیامده بود.

ارتقایی همچنین با اشاره به اینکه خط انتقال آب شرب طالقان به بیلقان دارای 114 عدد شیر هوا می باشد، اظهار کرد: این شیرهای هوا، نقش حساس و با اهمیتی در پایداری انتقال آب در طول خط انتقال بر عهده دارد که طی سال های گذشته 18 عدد از این شیرها، از مدار بهره برداری خارج شده بود و به دلایلی که توضیح داده شد، امکان تعمیر و تعویض آن ها وجود نداشت.

 

پیش بینی 19 روزه در اجرای برنامه/ کاهش 7 روزه در عملیات اجرایی

وی توضیح داد: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته و نشست های متعدد در شرکت آب و فاضلاب کشور و با هماهنگی استانداری البرز مقرر شد تا به دلیل کاهش 30 درصدی مصارف شرب در نیمه اول فروردین ماه، عملیات مذکور در همین مدت اجرایی شود. لذا طی یک برنامه از پیش تعیین شده، قرار شد تا مدت 19 شبانه روز شامل پنج شبانه روز جهت تخلیه آب از لوله ها، هشت روز جهت عملیات نصب شیرهای کشویی و شیرهای هوا و شش شبانه روز نیز جهت آبگیری مجدد خط انتقال به اجرای این عملیات اختصاص یابد.

ارتقایی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای تهران طی تمهیداتی تلاش کرد  تا این مدت زمان را به حداقل ممکن برساند، گفت: بر این اساس، تلاش شد تا نسبت به تهیه کلیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز با دستور اکید مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در اسفندماه 94، آماده سازی 114 عدد شیر کشویی از 27 تا 29 اسفندماه جهت نصب، آماده سازی کلیه شیرهای هوای منصوبه جهت دمونتاژ آن ها پیش از تخلیه لوله های خط انتقال آب شرب و استفاده حداکثری از امکانات، تجهیزات و توان فنی و مهندسی شرکت آب منطقه ای تهران و امور بهره برداری سد و نیروگاه طالقان اقدام شود که نتیجه آن کاهش هفت شبانه روزی زمان پیش بینی شده برای این عملیات بود.

وی درباره فعالیت های صورت گرفته در طول این عملیات نیز اظهار کرد: کارهای اساسی و بزرگی که از نظر بهره برداری و نگهداری تاکنون انجام نشده بود در حداقل زمان ممکن اجرا شد که شامل لایروبی کامل مخزن 180 هزار مترمکعبی، ساخت و تعویض آشغالگیر ورودی خط لوله در مخزن 180 هزار مترمکعبی به وزن تقریبی دو هزار و 100کیلوگرم ، تعویض و بهسازی قفل های دریچه انتهایی تونل انتقال آب از نیروگاه طالقان به سازه مقسم و بازدید از شیرآلات نصب شده و همچنین تعویض فلومترهای مخازن تاسیسات خط انتقال آب شرب طالقان به بیلقان می باشد.

 

همکاری شبانه روزی 100 نفر در شرایط نامساعد آب و هوایی

ارتقایی تصریح کرد: در این عملیات حدود 100 نفر به صورت مشترک از همکاران مجموعه سد و نیروگاه طالقان، ستاد شرکت آب منطقه ای تهران و شرکت بهره بردار خط انتقال آب شرب طالقان و نیروگاه طالقان به صورت شبانه روزی حضور داشتند که در بخش های مختلف فنی، پشتیبانی، حفاظت و نظارت مشغول به کار بودند.

وی در پایان با قدردانی از تلاش های شبانه روزی صورت گرفته  در طول مدت اجرای این عملیات تاکید کرد: تمامی همکاران دخیل در اجرای این عملیات در شرایط بسیار نامساعد، بارندگی و سرمای هوا و به صورت شبانه روزی و با گذشت و فداکاری از 27 اسفندماه سال گذشته تا پایان ایام تعطیلات نوروز تلاش کردند تا  هموطنان عزیز دچار مشکل کمبود آب نشده و در زمان بازگشت مسافران از سفرهای نوروزی، تعمیرات مورد اشاره به طور کامل انجام و بهره برداری مجدد از خط انتقال آغاز گردد که به حمد الهی این کار هفت شبانه روز زودتر از برنامه پیش بینی شده انجام گردید که جا دارد از تمامی این عزیزان بویژه آقایان مهندس معلم مدیر سد و نیروگاه طالقان، مهندس علئیی ناظر خط انتقال آب شرب سد طالقان و مهندس دل پیشه رئیس گروه نظارت بر شبکه های آبیاری و زهکشی و خطوط انتقال آب شرکت آب منطقه ای تهران تشکر و قدردانی نمایم.

 

احداث ایستگاه پمپاژ ؛ آخرین طرح برای جلوگیری از فرار آب سد لار

ارتقایی در ادامه طرح بزرگ دیگر شرکت آب منطقه ای تهران را  در سال 95 طرح جلوگیری از فرار آب سد لار عنوان و تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای تهران در سال 89 به دلیلی مشکلاتی که در مدیریت منابع آب در سامانه شرق وجود داشته تحقیقاتی در باره فرار آب سدلار انجام داد که متاسفانه  هیچکدام از اقدامات جوابگو نبود. مشکل ما در سال قبل درباره سیمای طرح به دلیل خشکسالی های دو سال گذشته بود که با تصویب وزارت نیرو این طرح  از تونل تبدیل به ایستگاه پمپاژ گردیدکه البته هنوز موضوع تونل از دستور کار ما خارج نشده است.

 ارتقایی با اشاره به اینکه این طرح در حدود 165 میلیون مترمکعب آب را از تونل لار به کلان منتقل می کند گفت: مدت اجرای طرح دو سال پیش بینی شده و تفاهم نامه ای نیز با قرارگاه خاتم الانبیا بسته شده است که در صورت تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت نیرو قرارداد آن با پیمانکار جهت شروع عملیات اجرایی منعقد خواهد شد.

ارتقایی افزود: مشکل ما انتخاب پیمانکار نیست چرا که آب تهران در حدود دو دهه بر روی این موضوع کار کرده و در نهایت وزارت نیرو به دلیل محدودیت منابع مالی، دغدغه های فنی و زمانی  احداث  ایستگاه پمپاژ را نهایی کرده است.

 

 جلوگیری از خروج 60 میلیون متر مکعب آب از دشت های استان تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه تهران، با اشاره به در دستورکار قرار گرفتن طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی از سوی وزارت نیرو، گفت:‌ برای طرح احیا و تعادل‌بخشی سفره‌های آب زیرزمینی، کم‌تر از 50 درصد منابع مالی تخصیص پیدا کرده است،‌ اما خوشبختانه ما با تلاش‌های بسیار توانسته‌ایم به اهداف قابل‌توجهی دست یابیم.

وی افزود: یکی از این اهداف انسداد 1200 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان تهران بوده است که همین اقدام باعث شده تا 60 میلیون مترمکعب از برداشت‌های غیرمجاز جلوگیری شود.

 وی ادامه داد: درخصوص وجود چاه‌های غیرمجاز در شهر تهران که عمدتا مصارف غیرشرب داشته و خانگی هستند، باید اذعان شود 10 هزار حلقه چاه غیرمجاز در شهر تهران داریم که برداشت آب از این چاه‌ها عمدتا 2 تا 3 مترمکعب در شبانه‌روز است، بنابراین سیاست ما پر کردن این چاه‌ها نیست، بلکه قصد ما این است که طبق بخشنامه جدید برای این چاه‌ها مجوز برداشت صادر شود، تا میزان برداشت آنها کنترل شود.

ارتقایی با اشاره به اینکه این چاه‌های غیرمجاز عمدتا در دشت‌های کرج، تهران و شهریار بوده است، گفت: بودجه‌ای که برای طرح احیا و تعادل‌بخشی در نظر گرفته و مصوب شده است، 17 میلیارد تومان است که از این میزان 7 میلیارد تومان آن به شرکت آب منطقه‌ای اختصاص داده شده است.

ارتقایی همچنین تأکید کرد: بستن چاه غیرمجاز در شهر تهران که عمدتا مصارف غیرشرب و خانگی دارند، با چاه‌های کشاورزی غیرمجاز تفاوت دارد، به طوری که برداشت آب از چاه‌های کشاورزی 10 تا 20 برابر چاه‌های خانگی است، بنابراین بستن چاه غیرمجاز کشاورزی خیلی مهم‌تر از بستن چاه‌های غیرمجاز خانگی است.

کد خبر: 1328
  تاریخ خبر : 17 فروردین 1395
 کاربر روابط عمومی
 1429
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 67
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 5,954
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,624,726
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 3.135.185.194

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751