|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران اعلام کرد:

انتقال 150 میلیون متر مکعب پساب در سال های مختلف به دشت ورامین

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: شرکت آب منطقه ای تهران در حدود 150 میلیون متر مکعب پساب را در سال های مختلف به دشت ورامین منتقل کرده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس" خسرو ارتقایی" روز دوشنبه 16 فرودین ماه 95 در گفتگو با برنامه درشهر شبکه تهران با اعلام این خبر اظهار کرد: دشت ورامین در گذشته با آب رودخانه جاجرود آبیاری می شد که این آب اکنون برای مصرف شرب استفاده می شود به همین دلیل تلاش شده است تا حدود 150 میلیون مترمکعب پساب پس از تصفیه به دشت ورامین منتقل شود.

 وی درباره لزوم استفاده از باز چرخانی آب و به خصوص آب باران عنوان کرد: در غرب تهران سالانه حدود 100 میلیون مترمکعب آب به دشت های شهریار و رباط کریم برای کشاورزی و صنعت منتقل می شود.

 وی همچنین ادامه داد: بخشی از آبی که در فاضلاب ریخته می شود، قابلیت جداسازی و ذخیره در سفره های آب زیرزمینی را دارد و اکنون نیز سیاست های آب و فاضلاب و آب  منطقه ای تهران این است که آن بخش آب را که حاصل ظرفشویی و دستشویی ها است تصفیه کند و آب باران که آب پاکی است را وارد سفره های زیرزمینی نماید.

 ارتقایی با بیان اینکه سفره های آب زیرزمینی استان تهران وضعیت مطلوبی ندارد، تصریح کرد: کشور ما در دو یا سه دهه گذشته بیشتر از ظرفیت و توان سفره های آب زیرزمینی استفاده نموده که به همین دلیل سالانه با 150 میلیون متر مکعب کسری منابع آب زیرزمینی روبرو هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران یادآور شد: از سال 94 وزارت نیرو طرح بزرگی را به نام طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی مطرح کرد که بر اساس این طرح  در سال گذشته، شرکت آب منطقه ای تهران اقدام به انسداد بیش از 1200 حلقه چاه غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند بر روی 700 حلقه چاه مجاز به منظور مدیریت برداشت آب از منابع زیرزمینی نموده است.

 ارتقایی همچنین تاکید کرد: در سال های گذشته که با بحران خشکسالی مواجه بوده ایم، اقداماتی مانند باروری ابرها انجام گردید، اما امسال به دلیل آماده نبودن منابع مالی و عدم احساس نیاز در این زمینه این کار صورت نگرفت.

ارتقایی میزان مصرف مردم تهران از آب سدها و چاه ها را در شرایط نرمال به ترتیب 70 و 30 درصد دانست و گفت: اگر در سال خشکی قرار داشته باشیم، ممکن است میزان استفاده از آب چاه افزایش پیدا کند و حتی ممکن است در شرایط بحرانی بعضی از چاه های شهرداری را که برای فضای سبز استفاده می شود بر حسب ضرورت با در نظر گرفتن وضعیت کیفی آب در اختیار شرب قرار دهیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته 35 درصد از آب چاه ها استفاده گردید که میزان آبی که از چاه ها استفاده نمی شود، عملا در سفره آب زیرزمینی تهران ذخیره می شود.

ارتقایی همچنین با بیان اینکه سدهای لتیان، امیرکبیر، طالقان و ماملو در حال حاضر در شرایط مطلوبی به سر می برند، افزود: هیچ آبی از حوزه رودخانه های تامین کننده آب شرب تهران خارج نمی شود به طور ی که آبی که از سد لتیان سرریز می شود، به سد ماملو منتقل می شود. البته سد ماملو که از سال 89 به بهره برداری رسیده، تاکنون پر نشده است. از سوی دیگر هرآنچه که از سد امیرکبیر در غرب تهران سرریز می شود نیز در سفره های زیرزمینی پایین دست سد ذخیره می شود.

 ارتقایی ادامه داد: منابعی نیز مانند برف ها داریم که خوشبختانه ذخایر برفی ما نسبت به سال گذشته مناسب بوده و این ذخایر برفی به تدریج ذوب شده که این آب وارد رودخانه، سدها و دشت های استان می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران همچنین عنوان کرد: اگر وضعیت بارندگی حتی در چند سال متوالی هم مناسب باشد، باز هم جبران کسری منابع آب زیرزمینی را نخواهد کرد.

ارتقایی درخصوص اینکه باید الگوی مصرف آب تغییر داده شود ، خاطر نشان کرد: حدود 350 لیتردر شبانه روز سرانه تولید آب در شهر تهران است، بنابراین ما باید هم الگوی مصرف و هم باز چرخانی آب را مد نظر قرار دهیم.

 وی افزود: با توجه به اینکه شش ماه از سال آبی را پشت سر گذاشته ایم، قضاوت در این زمینه که در منابع آبی وضعیت مطلوب تری داریم یا خیر، هنوز زود است.

ارتقایی با اشاره به اینکه در سطح شهر تهران سدی وجود ندارد که آب را ذخیره کند، گفت: بنابراین آبی که از رودخانه های شمال تهران جاری می شود از سطح شهر تهران عبور کرده و در جنوب تهران به مصارف کشاورزی می رسد. در حال حاضر بخشی از آب این رودخانه ها وارد کویر می شود که آب منطقه ای تهران برای ذخیره سازی بخش مازاد این آب طرحی به نام ساماندهی آب های جنوب تهران دارد که اگر این طرح با کمک بخش خصوصی به اجرا درآید، در حدود 200 میلیون متر مکعب از آب های جنوب تهران ساماندهی و ذخیره می شود که حقابه زیست محیطی کویر حفظ خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر بتوان از ورود آلاینده ها به دشت و منابع زیرزمینی و همچنین ورود آلاینده ها به رودخانه جلوگیری کرد، آب سفره های زیرزمینی به خوبی برای شرب قابل استفاده می گردد که این کار به عهده سازمان محیط زیست است که از ورود آلاینده ها جلوگیری کند. بنابراین به جز سدها، سفره های آب زیرزمینی هم منبع خوبی برای ذخیره آب می باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران همچنین یادآورشد: تا پایان سال 94 تمام آب های قابل ذخیره، در منابع موجود ذخیر شده است. ما باید با استفاده از روش های بازچرخانی آب و استفاده مجدد، ذخیره سازی به موقع، کنترل مصرف آب کشاورزی و استفاده از روش های مدرن آبیاری در بخش های کشاورزی و صنعت در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

ارتقایی ادامه داد: برای ذخیره سازی آب به صورت مدرن به جز سدها از روش تغذیه مصنوعی نیز استفاده می شود که به عنوان مثال در پایین دست سد امیرکبیر و در مسیر رودخانه کرج در حال حاضر چهار حوضچه ذخیره برای تغذیه دشت شهریار ساخته شده که با جریان آب های فصلی و سرریز سد امیرکبیر، این ذخایر آبی جهت تغذیه مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد.

ارتقایی همچنین با بیان اینکه در فرهنگ تاریخی و مذهبی مردم ایران آب تقدس ویژه ای دارد بیان کرد: از آن جایی که امروزه نگاه بشر به بسیاری از مسائل جنبه اقتصادی دارد اما متاسفانه آب در ایران کالایی کم ارزش محسوب می شود که مردم به آن بها نمی دهند، بر همین اساس، باید از نظر اقتصادی و اعتقادی ارزش واقعی و والای آب را نشان دهیم و اگر مدیریت و استفاده صحیح آب، از سوی ما به عنوان دولت و مردم صورت نگیرد، شرایط روز به روز بدتر خواهد شد.

ارتقایی در پایان درباره صرفه جویی آب شرب شهر تهران خاطر نشان کرد: در تهران سیاست وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای تهران بر این قرار گرفته که شهروندان مناطق 22 گانه شهرتهران از چاه های موجود برای مصارف غیر شرب خود نظیر آب استخرها و فضای سبز منازل استفاده کنند تا از استفاده آب تصفیه شده و شرب برای چنین مصارفی جلوگیری شود به همین دلیل به این گونه چاه ها مجوز بهره برداری داده می شود.

کد خبر: 1327
  تاریخ خبر : 17 فروردین 1395
 کاربر روابط عمومی
 1408
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 96
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 8,399
  • بازدید دیروز : 10,764
  • کل بازدید : 9,687,040
  • آخرین به روزرسانی : 6 اردیبهشت 1403 00:04:30
  • شناسه IP شما : 18.191.135.224

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751