|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای تهران:

سرمایه گذاران بخش خصوصی مشکلات تامین مالی در طرح های آبی را حل می کنند

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای تهران گفت: سرمایه گذاران ایرانی و بخش خصوصی می توانند با ورود به طرح های آبی، مشکلات مالی این طرح ها را حل کنند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، دکتر "رضا مومنی وصالیان" در  نشست آشنایی سرمایه گذاران داوطلب بخش خصوصی جهت مشارکت در چهار طرح آبی شرکت آب منطقه ای تهران که روز دوشنبه 3 اسفندماه 94 در محل سالن کنفرانس برگزار شد، گفت: سرمایه گذاران ایرانی و بخش خصوصی می توانند با ورود به طرح های آبی، مشکلات مالی این طرح ها را که از گذشته باقی مانده است را حل کنند.

مومنی سپس افزود: در گذشته تامین منابع مالی طرح های عمرانی در بخش آب بر عهده اعتبارات دولتی بوده است که در حال حاضر به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبارات، عدم تخصیص به موقع، طولانی شدن زمان اجرای طرح، تورم و غیره، آسیب های زیادی به پروژه ها و طرح های آبی وارد گردیده است.

مومنی ادامه داد: اما با رویکرد جدید در تامین منابع مالی طرح ها، با مشارکت سرمایه گذاران و بخش خصوصی می توان به حل مشکلات موجود در طرح های منابع آب امیدوار بود.

مومنی طرح ساماندهی آب های سطحی جنوب تهران، انتقال آب از تاررود به هومند آبسرد و احداث سد وادان، مدول دوم تصفیه خانه ششم تهران و سد مخزنی نمرود را چهار طرح قابل سرمایه گذاری و مشارکت با بخش خصوصی عنوان کرد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای تهران تصفیه خانه ششم تهران را بخش دوم از اجرای طرح انتقال آب از سد تنظیمی امیرکبیر به شهر تهران برشمرد و گفت: در حال حاضر بخش اول و احداث تونل های آب پایان یافته و مدول اول تصفیه خانه ششم تهران نیز در مراحل پایانی قرار دارد اما آنچه برای سرمایه گذاری انتخاب شده اجرای مدول دوم تصفیه خانه است.

مومنی تصریح کرد: این تصفیه خانه در منطقه 22 تهران در حال ساخت است که مدول اول و دوم آن، هر یک 7.5 مترمکعب در ثانیه آب را تصفیه خواهد کرد.

وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح گفت: جایگزینی سیستم های جدید انتقال و تصفیه آب به جای سیستم های قدیمی و با قدمت بیش از 50 سال، افزایش ایمنی طرح و تامین آب مطمئن برای تهران، اجرای الزامات و اصول پدافند غیرعامل در طرح از جمله اهداف آن است.

وی تصریح کرد: پیش بینی شده است تا عملیات اجرایی فاز دوم تصفیه خانه ششم ظرف 42 ماه و با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان سرمایه گذاری اجرایی شود.

مومنی خرید تضمینی آب تصفیه شده از سرمایه گذار در محل تصفیه خانه،  واگذاری بخشی از آب تصفیه شده برای مصارف شرب و صنعت به سرمایه گذار را از جمله مشوق های سرمایه گذاری در این طرح اعلام کرد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای تهران در ادامه اظهار کرد: در طرح ساماندهی آب های جنوب تهران، به منظور بهبود کیفیت نامطلوب رواناب های سطحی شهر تهران برای استفاده در کاربری های پایین دست و در نتیجه بهبود و ارتقاء شرایط زیست محیطی منطقه، طرح ساماندهی آبهای سطحی آلوده جنوب تهران در دستور کار شرکت آب منطقه ای تهران قرار دارد.

مومنی با اشاره به اهداف مهم طرح ساماندهی آب های جنوب تهران، تصریح کرد: تامین حقابه های زیست محیطی پایین دست، تامین آب با کیفیت کشاورزی و بهبود وضع کیفی و بهداشتی کشاورزی جنوب تهران، بهبود خاک منطقه، حفاظت از منابع آب زیرزمینی، تامین آب مورد نیاز فضای سبز و صنایع پایین دست و همچنین کمک به اکوتوریسم منطقه از جمله این اهداف می باشد.

وی سپس به اجزای طرح ساماندهی آبی های جنوب تهران اشاره و بیان کرد: قرار است تا در این طرح دو تصفیه خانه رواناب های سطحی با نام صالح آباد و دیگری با نام سرخه حصار در مجموع به ظرفیت 10 مترمکعب بر ثانیه احداث شود و پساب تصفیه شده نیز با 85 کیلومتر خطوط انتقال اصلی در دشت ری منتقل شود.

به گفته مومنی، 54 کیلومتر خطوط توزیع شبکه آبیاری در پایین دست تصفیه خانه سرخه حصار و 178 کیلومتر خطوط توزیع شبکه آبیاری در پایین دست تصفیه خانه صالح آباد اجرایی می شود. همچنین یک مخزن ذخیره و تنظیم پساب با ظرفیت 150 میلیون مترمکعب، پیش بینی شده است که ذخیره سازی پساب در فصول غیر کشت و تنظیم به منظور بهره برداری در تامین نیازهای کشاورزی و صنعت را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح 48 ماه و با اعتبار 800 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: سرمایه گذاری در این طرح از دو طریق یعنی ذینفعان و بهره برداران که از طریق سرمایه گذاری در ساخت و بهره برداری شبکه های آبیاری داخل مزرعه انجام می شود و سرمایه گذاران بخش خصوصی که از طریق سرمایه گذاری در ساخت و بهره برداری تاسیسات آبگیری، تصفیه خانه، خطوط انتقال و مخازن ذخیره مدولار صورت می گیرد، انجام خواهد شد.

مومنی در بخش دیگر سخنان خود بر نیاز سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در طرح سد نمرود نیز تاکید کرد و گفت: سد خاکی نمرود بر روی رودخانه نمرود و با ارتفاع 82 متر از بستر رودخانه در حال احداث است. این سد سالانه120 میلیون مترمکعب آب را تنظیم خواهد کرد.

وی به اهداف ساخت سد نمرود اشاره و اظهار کرد: تامین آب کشاورزی دشت گرمسار، تامین آب شرب شهرهای گرمسار و ایوانکی و تامین آب شهرک های صنعتی فیروزکوه و گرمسار از جمله اهداف این طرح است.

مومنی پیشرفت فیزیکی طرح نمرود را در حال حاضر 70 درصد عنوان کرد و افزود: آنچه نیاز به مشارکت بخش خصوصی است، اجرای 30 درصد باقی مانده است که در این راستا 24 ماه زمان و 210 میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد بود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای تهران انتقال آب از تاررود به دشت هومند آبسرد و احداث سد وادان را چهارمین طرح قابل سرمایه گذاری معرفی کرد و گفت: در قالب این طرح قرار است، تغذیه مصنوعی دشت هومند آبسرد در فصول غیر زراعی به میزان 2.5 میلیون مترمکعب در سال به عنوان یکی از راهکارهای مستقیم علاج بخشی دشت و نیز ذخیره آب در پشت سد مخزنی وادان به میزان 2.5 میلیون مترمکعب در سال با هدف شکل گیری طرح گردشگری و نیز بازار محلی آب اجرا شود.

مومنی یادآور شد: قرار است تا این طرح با ظرفیت پنج میلیون مترمکعب آب در سال، ظرف مدت 24 ماه و با اعتباری بالغ بر  68 میلیارد تومان اجرا شده و به بهره برداری برسد.

مومنی در پایان امکان احداث مجتمع های گردشگری، تخصیص آب جهت استفاده در اماکن گردشگری، امکان فروش مستقیم آب به متقاضیان محلی آب و بهره مندی از مزایای قوانین و مقررات امور گردشگری در کشور را از جمله مشوق هایی برشمرد که برای اجرای طرح در نظر گرفته شده است.

در این نشست، نمایندگان بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی نیز بر ایجاد اعتماد در سرمایه گذاران، واگذاری طرح ها به صورت ترکیبی و بهره مندی سرمایه گذار از اجزای مختلف یک طرح، وجود ضمانت های قوی برای انجام کار، ایجاد بانک اطلاعاتی از سرمایه گذاران بخش خصوصی، استفاده از سرمایه گذاری عام در کنار بخش خصوصی و یا مشارکت مردمی در طرح ها، پیش فروش پساب تصفیه نشده، مشوق های مالیاتی، استفاده از آب به حساب نیامده و مدیریت این بخش توسط بخش خصوصی و سایر موارد تاکید کردند. 

کد خبر: 1302
  تاریخ خبر : 4 اسفند 1394
 کاربر روابط عمومی
 1736
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 62
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 2,180
  • بازدید دیروز : 18,373
  • کل بازدید : 9,424,946
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 54.166.223.204

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751