|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

به میزبانی شرکت آب منطقه ای تهران صورت گرفت؛

برگزاری گردهمایی ائمه جمعه استان تهران با محوریت طرح احیا و تعادل بخشی

گردهمایی ائمه جمعه استان تهران با محوریت "طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی" امروز (یکشنبه) با حضور استاندار تهران، ائمه جمعه استان و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در محل سد لتیان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، در گردهمایی ائمه جمعه استان تهران که با محوریت "طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی" امروز (یکشنبه) و با حضور استاندار تهران، مسوول دفتر ائمه جمعه استان، ائمه جمعه شهرهای تهران، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران، فرماندار پردیس و جمعی از مدیران شرکت در محل سد لتیان برگزار شد، مهندس "خسرو ارتقایی" مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران پیرامون طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی و همچنین وضعیت منابع آبی استان تهران توضیحاتی ارائه کرد.

ارتقایی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 650 حلقه چاه غیرمجاز در حوزه عملکرد شرکت آب منطقه ای تهران پر و مسلوب المنفعه شده است که این میزان باید به انسداد دو هزار حلقه چاه غیرمجاز برسد. همچنین در مدت یاد شده 300 کنتور نیز بر روی چاه‌ها نصب شده است که این آمار دو برابر در مقایسه با متوسط سال های گذشته افزایش داشته است.

ارتقایی با تاکید بر اینکه در دشت‌های استان تهران هر سال 150 میلیون مترمکعب کسری آبخوان وجود دارد، تصریح کرد: این بدین معناست که هرساله بیش از استاندارد آب برداشت می‌شود و مصرف بیش از ظرفیت آبخوان است و بنابراین طبق آمارها سالانه سطح آب در منابع زیرزمینی استان بین یک تا دو متر پایین‌تر می‌رود.

ارتقایی تأکید کرد: با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی می توان در یک بازه 10 ساله کسری سالانه آب را به حدود صفر رساند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به میزان بارندگی های صورت گرفته در این استان، یادآور شد: از ابتدای مهرماه تاکنون بالغ بر 100 میلی‌متر بارندگی در سطح استان تهران داشتیم که در مقایسه با 67 میلی‌متر زمان مشابه سال گذشته شاهد 46 درصد افزایش بارش هستیم.

وی تصریح کرد: در مقایسه آمار 48 ساله بارندگی، ما امسال حدود 10 درصد افزایش بارندگی داریم که این میزان در پاییز سال 94 خوب بوده است.

ارتقایی ادامه داد: این نکته را باید مدنظر قرار داد که ما در سه سال اخیر شاهد خشکسالی در کشور بودیم؛ اما میزان ذخایر سدهای ما امروز (یکشنبه) بالغ بر 542 میلیون مترمکعب است که این مقدار در مقایسه با سال گذشته 170 میلیون مترمکعب بیشتر است، اما در مقایسه با سال‌های اخیر 43 میلیون مترمکعب کمتر است که این آمار نشان‌دهنده این است که با وجود بارندگی خوب سه‌ماهه پاییز امسال، همچنان با شرایط نرمال فاصله داریم.

وی افزود: اما خدا را شاکریم و این بارندگی‌ها کمک خوبی به ذخایر سدها کرده و امیدواریم در زمستان امسال و تا پایان سال آبی همچنان شرایط مطلوبی را در خصوص بارندگی در سطح استان تهران شاهد باشیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران در خصوص شرایط سدها در استان تهران گفت: میزان و حجم ذخایر آب در اوایل آذرماه و اوایل زمستان نسبت به ماه‌های دیگر سال طبیعتاً کم است.

ارتقایی بیان کرد: در حال حاضر میزان ذخایر آبی در سد لار 29 میلیون مترمکعب، سد لتیان  54 میلیون مترمکعب، سد امیرکبیر 126 میلیون مترمکعب، سد طالقان 200 میلیون مترمکعب، سد ماملو 133 میلیون مترمکعب و در کل در سدهای استان تهران 542 میلیون مترمکعب ذخایر آبی وجود دارد.

وی تصریح کرد: حجم ذخیره آب در سد لار نسبت به زمان مشابه سال گذشته بهتر است؛ اما نسبت به سایر سدها ذخیره آبی کمتری دارد و دوسوم حجم ورودی آب به سد لار فرار است و یک‌سوم آن را می‌توانیم ذخیره و یا منتقل کنیم که امیدواریم عملیات اجرایی طرح جلوگیری از خروج آب سد لار را در سال 94 به مرحله اجرا درآوریم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران در خصوص دشت ورامین نیز گفت: بحرانی‌ترین دشت‌های ما در استان تهران با توجه به وسعت آن، دو دشت ورامین و دشت تهران، کرج، شهریار هستند. به همین دلیل، طرح احیا و تعادل‌بخشی که جزء طرح‌های مهم دولت در سال جاری است، در دشت‌های ورامین و شهریار به مرحله اجرا در خواهد آمد و اقدامات خوبی نیز در همین راستا آغاز شده است.

وی افزود: شورای دشت ورامین طی هفته گذشته تشکیل شده است و با کمک فرمانداری‌های ورامین، پاکدشت، قرچک و پیشوا موفق شدیم تصمیماتی را برای احیای سفره‌های آب زیرزمینی داشته باشیم.

تصمیمات بخش آب استان در تاریخ این استان بی نظیر است

"سیدحسین هاشمی" استاندار تهران نیز در این گردهمایی با اشاره به همدلی و همراهی مسولان در دولت تدبیر و امید گفت:‌ زمانی که وارد استانداری تهران شدم دو موضوع آلودگی هوای تهران و بهبود وضعیت آب و فاضلاب تهران در اولویت برنامه ریزی ها قرار گرفت.

وی افزود:‌ در اواخر سال 92 آمار ذخایر آبی سدها نشان می داد که تابستان با مشکل مواجه خواهیم شد و در نتیجه موضوع مدیریت آب در شورای تامین استان مطرح شد.

استاندار تهران ادامه داد:‌ تصمیمات اتخاذ شده موجب شد، تابستان 93 و 94 را با وجود مشکلات موجود در تامین آب پشت سر بگذاریم و تصمیماتی که در مدیریت این بخش گرفته شد شاید در تاریخ استان بی نظیر بود.

هاشمی به بهبود کیفیت آب تهران در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: ‌زمانی کیفیت آب تهران مورد گلایه بود به ویژه در شهرستان ری و شرق تهران، در نتیجه موضوع انتقال آب و بهبود کیفیت آب مورد توجه قرار گرفت و با انتقال آب توانستیم مشکل این بخش ها را مرتفع کنیم.

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به ساماندهی فاضلاب در استان تهران نیز اشاره کرد و گفت:‌ یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب فاضلاب در استان تهران وجود دارد که بخش زیادی از آن قابل استفاده نیست.

وی با تاکید براینکه کشاورزی و صنعت استان از فاضلاب تصفیه شده بهره مند می شود تصریح کرد: سیاست تصفیه فاضلاب تهران موجب شد تا طرح تصفیه فاضلاب استان تهران در میان طرح های 160 کشور دنیا در سازمان جهانی انرژی و سازمان ملل جزء 15 پروژه برتر دنیا قرار گیرد و در پی آن با حضور مسوولان سازمان جهانی انرژی به زودی از شرکت آبفای استان تهران تقدیر خواهد شد.

استاندار تهران به اجرای طرح آبیاری تحت فشار در استان تهران نیز اشاره و اظهار کرد:‌ در ابتدای دولت تدبیر و امید فقط 32 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر آبیاری تحت فشار قرار داشت که این میزان تا پایان دولت یازدهم قرار است به 60 هزار هکتار برسد.

کد خبر: 1260
  تاریخ خبر : 6 دی 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 7 دی 1394
 کاربر روابط عمومی
 957
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 87
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 7,700
  • بازدید دیروز : 10,764
  • کل بازدید : 9,686,341
  • آخرین به روزرسانی : 6 اردیبهشت 1403 00:04:30
  • شناسه IP شما : 3.145.166.7

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751