|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران عنوان کرد:

انجام کامل مطالعات زیست محیطی تونل انتقال آب از سد تنظیمی امیرکبیر به تهران

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: مطالعات زیست محیطی تونل انتقال آب از سد تنظیمی امیرکبیر به تهران به طور کامل انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس"خسرو ارتقایی" امروز (سه شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن کنفرانس شرکت برگزار شد، با اعلام این مطلب اظهار کرد: انتقال آب ازسد تنظیمی امیرکبیر به تهران جزء پروژه هایی است که علاوه بر انجام مطالعات کامل زیست محیطی، مصوبه هیات دولت را نیز به همراه دارد.

وی ادامه داد: در گذشته کل حقابه سد امیرکبیر به تهران اختصاص داشت که با توجه به مشکلات آب استان البرز، 20 میلیون مترمکعب از آن به کرج منتقل شد.

ارتقایی با اشاره به اینکه  ساخت تونل انتقال آب از سد تنظیمی امیرکبیر به تهران به پایان رسیده و این تونل تنها همان حقابه تهران را که 320 میلیون مترمکعب است منتقل خواهد کرد، گفت: این طرح منتظر بهره برداری اولین مدول تصفیه خانه ششم است که پیش بینی می شود در سال 95 نهایی شود. در این طرح، حجم آب تصفیه شده معادل تصفیه خانه هفتم تهران یعنی 2.5 متر مکعب در ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تشریح وضعیت بارندگی در سال آبی جاری، گفت: در سال آبی جاری میزان بارندگی درسطح استان تهران حدود 100 میلیمتر است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 65 میلیمتر بوده، حدود 50 درصد افزایش را نشان می‌دهد و نسبت به دراز مدت که میزان بارندگی 85 میلیمتر ثبت شده است نیز 16 درصد افزایش داشته‌ایم، بنابراین در مجموع، این ارقام بیانگر آن است که پاییز خوبی به لحاظ بارندگی داشته‌ایم.

وی با اشاره به وضعیت مخازن سدهای پنجگانه در مقایسه با سال گذشته نیز گفت: وضعیت سدهای تهران در مقایسه با سال گذشته مطلوب‌تربوده، به طوری که طبق آمار، حجم غیر مفید سدهای پنجگانه تهران 544 میلیون مترمکعب و حجم مفید آن 400 میلیون مترمکعب است.

ارتقایی حجم آب سد امیرکبیر را 127 میلیون مترمکعب، سد لتیان 54، لار 30 ، طالقان 199 و ماملو 133 میلیون مترمکعب اعلام و اظهار کرد: درمقایسه با سال گذشته، حجم ذخایر سدهای تامین کننده آب تهران 170 میلیون مترمکعب بیشتر است که  همچنان در مقایسه با دوره بلند مدت 60 میلیون مترمکعب کمتر است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه زمستان خوبی به لحاظ بارندگی داشته باشیم، گفت: تاکنون در سال آبی جاری 100 میلیمتر متوسط بارندگی بوده که این میزان باید به 340 میلیمتر تا پایان سال آبی برسد تا شرایط نرمال اتفاق افتد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در ادامه به طرح‌های در دست اجرای شرکت آب منطقه ای تهران نیز اشاره و تصریح کرد: یکی از پروژه های شرکت طرح جلوگیری از فرار آب سد لار است که باید بتوانیم در چندماه باقی‌مانده از سال 94 عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم، متاسفانه پس از گذشت 33 سال از زمان بهره‌برداری از این سد، همچنان حقابه کامل آن استفاده نشده است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دو سوم آب این سد فرار می‌کند و یک سوم آن وارد تهران می‌شود که در این پروژه، باید یک سوم دیگر از آب این سد وارد تهران شده و یک سوم باقی‌مانده نیز صرف مصارف زیست‌محیطی و حق‌آبه پایین دست شود.

ارتقایی گفت: اجرایی شدن این پروژه در شرایط بحرانی به ما کمک می‌کند تا اطمینان‌بخشی در تامین آب شرق شهر تهران و همچنین شهرهای جنوب شرقی استان بالابرود.

وی میزان هزینه اجرایی شدن این پروژه را 300 میلیارد تومان برآورد کرد که طبق برنامه‌ریزی‌ها، قرار است با مشارکت بخش غیردولتی اجرایی شود، همچنین 60 میلیارد تومان آن نیز در قالب خرید تضمینی آب از سوی بخش دولتی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در ادامه گفت: تاکنون آب سد ماملو برای کشاورزی استفاده می‌شد اما از سال گذشته که جنوب تهران با مشکل کم‌آبی مواجه شد، تصفیه‌خانه شماره هفت تهران وارد مدار شد و قرار است تا طی روز های آتی نیز به بهره‌بردای کامل برسد. این تصفیه‌خانه قادر است، 2.5 متر مکعب در ثانیه آب را تصفیه کرده و به این ترتیب بخشی از مشکلات شهرهای جنوب شرقی و جنوب تهران رفع می‌شود.

ارتقایی گفت: میزان 100 میلیون مترمکعب آب سد ماملو جهت شرب ارسال می‌شودکه از این میزان 70 میلیون مترمکعب جهت مصرف در شهر تهران و 30 میلیون مترمکعب نیز برای مصارف شهرهای جنوبی تهران ارسال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین به طرح ساماندهی آب‌های جنوب تهران اشاره و اظهار کرد: یکی از وعده‌‌هایی که از سال‌های گذشته وجود داشته، اجرای طرح ساماندهی آب‌های جنوب تهران بوده که دراین طرح 200 میلیون مترمکعب از آب‌های رها شده در جنوب تهران که منبع 140میلیون مترمکعب آن از هشت رودخانه جاری در شمال تهران است، جمع‌آوری شده و در دو محل ابتدای بهشت‌زهرا(س) و مسیر رودخانه سرخه‌حصار توسط تصفیه‌خانه هایی که احداث خواهد شد، تصفیه و در نهایت 10 مترمکعب در ثانیه  پساب غیرخانگی تصفیه شده به مصارف کشاورزی و صنعت پایین‌دست خواهد  رسید.

وی میزان اعتبار این طرح را نیز 800 میلیارد تومان اعلام کردکه با مشارکت بخش‌خصوصی اجرایی می شود. قرار است تا در صورت تصویب آن در سفر رئیس جمهور به جنوب تهران، در قالب خرید تضمینی پساب از سرمایه‌گذار، عملیاتی شود.

ارتقایی اجرایی شدن این طرح را یکی از بزرگترین طرح‌های زیست‌محیطی پایتخت عنوان کردو گفت: با اجرای طرح ساماندهی آب‌های جنوب تهران، اقدامی در جهت حفاظت محیط زیست شهری انجام و در نهایت  و استفاده بهینه از پساب محقق می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در ادامه سخنان خود به برنامه‌های این شرکت  جهت احیای سفره‌های آب زیرزمینی اشاره و تاکید کرد: دو دشت ورامین و تهران-شهریار به عنوان پایلوت جهت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی انتخاب شده که این دشت‌ها 80 تا 85 درصد مساحت استان را شامل می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت های این طرح از ابتدای سال جاری تاکنون از مسدود شدن 650 حلقه چاه غیرمجاز خبر داد و افزود: در مجموع با اجرای این طرح، باید دو هزار حلقه چاه غیرمجاز مسدود و هزار کنتور نیز در چاه‌های مجاز نصب شود.

ارتقایی با اشاره به پیشرفت قابل توجه در زمینه انسداد چاه‌های استان تهران در سال جاری گفت: به طور متوسط هر سال 350 حلقه چاه غیرمجاز مسدود می شد، اما از ابتدای امسال تاکنون تعداد مسدود شدن چاه ها دو برابر شده است.

ارتقایی کل اعتبارات برای اجرایی شدن طرح‌های شرکت آب منطقه ای تهران  را 150 میلیاردتومان اعلام کرد و گفت: از این میزان، تاکنون 90 میلیارد تومان یعنی 65 درصد تخصیص داده شده است.

وی درادامه خاطر نشان کرد: ما در دشت‌های 9گانه هر سال به طور متوسط 150میلیون مترمکعب کسری داریم یعنی بیش از میزان مقرر برداشت آب از منابع زیرزمینی داشته‌ایم، به همین دلیل برنامه‌ریزی شده تا مازاد برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی را طی یک برنامه 20 ساله به صفر برسانیم. یعنی کسری آب خوان‌ها و میزا آب برداشتی کاهش یافته تا سفره‌ها به حالت تعادل برسند.

ارتقایی در پایان گفت: استان تهران در مقایسه با استان‌هایی مانند خراسان و فارس که در شرایط بحرانی‌تری به لحاظ منابع آبی قرار دارند وضعیت بهتری داشته بنابراین اگر درست برنامه‌ریزی شود طی مدت 10 سال می توان سفره های آب زیرزمینی را به تعادل رساند، اما این مساله ارتباط مستقیم با بارندگی و عدم حفر چاه های غیرمجاز دارد.

 

 

کد خبر: 1259
  تاریخ خبر : 1 دی 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 7 دی 1394
 کاربر روابط عمومی
 1249
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 60
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 107
  • بازدید دیروز : 9,942
  • کل بازدید : 9,628,821
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 13.58.36.141

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751