|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر دفتر بهبود مدیریت و منابع انسانی شرکت آب منطقه ای تهران:

مستندسازی تجربیات سبب انتقال دانش و تخصص می شود

مدیر دفتر بهبود مدیریت و منابع انسانی شرکت آب منطقه ای تهران گفت: ثبت و مستند سازی آموخته های بازنشستگان و پیشکسوتان، موجب انتقال دانش، تخصص و توانمندی های این افراد به دیگران می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "علیرضا سنجری نیا" روز یکشنبه 22 آذرماه 94 در جریان برگزاری نشست مستند سازی تجربیات پیشکسوتان شرکت آب منطقه ای تهران که در سالن کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: در اغلب شرکت ها افرادی وجود دارند که به واسطه تخصص و تجربه خود به عنوان یک مرجع در پیشبرد امور و حل مسائل و مشکلات به وجود آمده در فعالیت‏ها و فرایندهای کاری شرکت نقش آفرینی می کنند.

سنجری نیا اضافه کرد: عدم انعطاف پذیری شرکت ها در پاسخگویی به نیازها و انتظارات کارکنان فرهیخته و عدم بهره گیری از توانمندی های این افراد در فعالیت های کاری و همچنین نبود ساز و کارهای مناسب جهت حفظ و نگهداری دانش افراد از جمله مهم ترین عواملی است که موجب خارج شدن افراد به همراه دانش ها و تجربه هایشان از شرکت می شود.

وی در ادامه گفت: ناتوانی در مدیریت صحیح نگهداری بازنشستگان ضمن تحمیل هزینه های سنگین مستقیم و غیرمستقیم باعث انتقال قابلیت ها به شرکتهای رقیب و در نهایت از دست دادن مزیت رقابتی سازمان می گردد.

سنجری نیا همچنین افزود: تجارب و مطالعات نشان داده که بخش زیادی از سرمایه های دانشی موجود در 
شرکت ها در مستندات کاغذی و الکترونیک موجود نبوده و تنها در ذهن کارشناسان و مدیران است که معمولاً به عنوان یک مرجع در حل مسائل مهم و استراتژیک نقش آفرینی می کنند.

وی ثبت و مستندسازی آموخته ها و تجربیات را بسیار مهم دانست و عنوان کرد:  ثبت تجربیات علاوه بر انتقال تجارب، موجب کاهش هزینه های دوباره کاری، چندباره کاری و عدم تکرار اشتباهات پیشین در امور آتی خواهد شد.

سنجری نیا با اشاره به تقدیر شرکت مدیریت منابع آب ایران از تهیه ویژه نامه مدیریت دانش توسط شرکت آب منطقه ای تهران، تصریح کرد: مستندات این مصاحبه ها به صورت فیلم، عکس و از طریق تکمیل فرم های ثبت دانش نگهداری می شوند و جزییات بیشتر از طریق ویژه نامه مدیریت دانش به اطلاع کارکنان خواهد رسید.

 

با فراگیری دانش و تجارب پیشکسوتان و به کارگیری دانش علمی دانشگاهی سعی در پیشبرد امور نمودم

در این نشست، مهندس"محمد رضاآریایی" رئیس سابق گروه نظارت بر نیروگاه های برقابی شرکت آب منطقه ای تهران نیز با اشاره به 35 سال سابقه کاری در صنعت آب کشور و استان تهران و با تشریح فرآیند ورود خود به صنعت آب گفت: اینجانب پس از طی تحصیلات تکمیلی خود در خارج از کشور و در اوایل زمان شروع جنگ تحمیلی و با توجه به تغییر و تحولات پیش آمده در کشور و خروج برخی از نیروهای فنی تخصصی و نیاز به نیروهای جدید جهت ادامه امور به ویژه در صنعت آب، کار خود را به عنوان رئیس اداره بهره برداری سد کرج آغاز نمودم.

آریایی سپس تاکید کرد: با فراگیری دانش و تجارب پیشکسوتان و به کارگیری دانش علمی دانشگاهی سعی در پیشبرد امور نمودم و در این راستا تسلط بر زبان انگلیسی همواره راهگشای بسیاری از مسائل در مسیر کاری ام بوده است.  

وی با بیان اینکه با تغییر چارت سازمانی، تعداد پرسنل پاسخگوی نیازها در سد و نیروگاه ها نبودند، افزود: برای اولین بار در سد لتیان از شرکت های مرتبط در زمینه سیستم تحریک الکترونیکی، احصاء مدارها و ارائه دستورالعمل ها برای کارتهای جدید استفاده شد و به همین دلیل نقش برون سپاری و استفاده از توان بخش خصوصی در پروژه های بهسازی و نوسازی بسیار حائز اهمیت است.

آریایی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای تهران به عنوان یک بنگاه اقتصادی اولویت های خود را دارد ولی می بایست نقدینگی لازم جهت انجام پروژه های نیروگاهی به خصوص طرح مرمت و بازسازی سدها تامین شود.

وی تاکید کرد: در زمینه برون سپاری براساس سیاست های بالادستی نیز می بایست از شرکت های ذی صلاح و دارای نیروهای با تجربه و صاحب نظر استفاده شود. چرا که تجربه آنها حرف اول را می زند و باید بتوانند چالش های موجود و راهکارها را به کارفرما یعنی شرکت آب منطقه ای تهران منعکس نموده  تا بتوان برای بهره برداری بهینه برنامه ریزی کرد.

وی با اشاره به ورود خود به حوزه ستادی شرکت در سال 1379 و داشتن سمت های مختلف طی سال های اخیر، اظهار کرد: حوزه بازار برق و درآمد حاصل از فروش برق از موضوعات جدیدی است که با فرصت ها وتهدیدهایی همراه است.

آریایی سپس اضافه کرد: انجام پروژه های مناسب در زمینه نگهداری پیشگیرانه جهت کاهش خروج اضطراری در قالب موافقت نامه های مربوطه و تامین نقدینگی لازم در کنار پیش بینی های تولید از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار است تا شاخص جریمه به درآمد کمینه گردد که  خوشبختانه شرکت در این زمینه خوب عمل کرده و مورد تشویق سازمان های بالادستی نیز قرار گرفته ، اما هنوز پتانسیل هایی وجود دارد که می بایست بالفعل شوند.

وی با بیان تجارب خود در زمینه سیستم ایمنی در سدها و نیروگاه ها نیز عنوان کرد: دستورالعمل هایی تهیه شده وموارد مربوط به حفاظت فردی و مخاطرات جانی به اطلاع افراد رسیده که با برون سپاری بسیاری از امور، این وظیفه نیز بر عهده پیمانکاران قرار گرفته و نظارت بر آن نیز بر عهده کارفرما می باشد.

آریایی افزود: خوشبختانه در این زمینه نیز معاونت برنامه ریزی و بهبود مدیریت با انجام پروژه IMS و قرارداشتن در فاز نهایی استقرار سیستم مدیریتی ایمنی و بهداشت محیط کار OHSAS 18001 گامی مهم در این زمینه برداشته است.

آریایی اظهار کرد: تغییر رویکردهای سنتی به مدرن همواره با مقاومت روبرو شده و ما با مشکل تغییر عادت ها مواجهیم که پروژه های بهبود نیز از این جنس می باشند.

وی ادامه داد:  اینجانب در مسیر اجرای پروژه EFQM ، با گذشت زمان و کسب تجربه و آموزش های لازم، هر روز بیشتر به نقش مهم این پروژه ها در اصلاح و بهبود فرایندها واقف می شدم. البته نکته مهم در این است که این پروژه ها می بایست به صورت مستمر انجام شوند تا نتایج آنها در بلندمدت مشخص و پروژه های بهبود نیز به نحو احسن اجرا شود.

آریایی در پایان با اشاره به اقدام مهم معاونت برنامه ریزی و بهبود مدیریت در زمینه مستندسازی تجربه ها اظهار امیدواری کرد: تبدیل دانش غیررسمی، ذهنی و شخصی (ضمنی) به دانش ثبت شده رسمی (صریح)، یکی از اهداف کلیدی مدیریت دانش است که باعث کاهش ریسک از دست رفتن دانش ارزشمند سازمان با خروج کارکنان از سازمان و کاهش خطر از دست دادن حافظه شرکت به هنگام بازنشستگی نیروی انسانی می‌شود که خوشبختانه  این حرکت در شرکت آغاز شده  و امیدوارم با ادامه این مسیر به شرکتی دانش بنیان تبدیل شویم.

کد خبر: 1252
  تاریخ خبر : 25 آذر 1394
 کاربر روابط عمومی
 2221
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 51
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 16,263
  • بازدید دیروز : 28,217
  • کل بازدید : 9,420,656
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 3.236.55.137

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751