|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

راعی: نیاز روز افزون آب کشور به مشارکت بخش خصوصی

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: آب کشور امروز نیازمند حضور و مشارکت بخش خصوصی به ویژه در زمینه تجهیز، تعمیر و نگهداری تجهیزات اندازه گیری منابع آب است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "رضا راعی" امروز (یکشنبه) در نخستین نشست شناسایی توانمندی های بخش خصوصی کشور در حوزه تجهیزات نوین اندازه گیری منابع آب که با حضور 40 شرکت مختلف در محل سالن کنفرانس شرکت برگزار شد، اظهار کرد: امروز شرایط آبی در شکور به گونه ای شده است که باید به دنبال آب های پنهان و گمشده حرکت کنیم و در این زمینه استفاده از تجهیزات و فناوری های روز دنیا از لزومات است. به همین دلیل حضور و مشارکت بخش خصوصی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

راعی با بیان اینکه اجرای طرح های مشارکتی با بخش خصوصی یکی از لزومات و نیازهای امروز آب کشور محسوب می شود، گفت: دستمان را به عنوان بخش دولتی به سوی بخش خصوصی دراز می کنیم تا در بخش های مختلف از جمله حفاظت و بهره برداری و به خصوص در بخش مطالعات پایه منابع آب با استفاده از دانش، ظرفیت و توانمندی های داخلی حرکت نماییم.

وی حضور شرکت های دولتی بخش آب را در آینده نظارتی توصیف کرد و افزود: انتظار و برنامه بخش آب کشور این است که شرکت های خصوصی به گونه حرکت کنند که دولت تنها نظاره گر مسائل پایه در بخش آب باشد و راهبری تاسیسات و تجهیزات را در عمل بخش خصوصی انجام دهد بنابراین این بخش باید تعریفی از ظرفیت ها و توانمندی های مورد نیاز ارائه دهد.

راعی با اشاره به وظایف دولت در برابر بخش خصوصی نیز بیان کرد: ما باید فضا را به گونه تسهیل نماییم تا رقابت سالم و مطلوبی بین بخش خصوصی ایجاد شود و این فضا به سود داده برداری و طرح های مدیریت منابع آب کشور است. پس آسیب شناسی فضای موجود را به عنوان گام نخست باید انجام داد و مشکلات و ضعف های موجود را شناسایی و برطرف نمود.

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران سپس تاکید کرد: تعامل و همکاری نزدیک بین شرکت های آب منطقه ای و بخش خصوصی باید تسهیل شده و کمک شود تا روابط بین دولت و بخش خصوصی بهتر از گذشته شود. مدیران دفاتر مطالعات منابع آب کشور نیز باید صبر و تحمل خود را در تعامل و همکاری با بخش خصوصی بیشتر کنند.

راعی ادامه داد: حتی اگر خطا و اشتباهی در جایی از سوی بخش خصوصی رخ داد باید تحمل و تعامل آنچنان بالا باشد که مشکلات و ضعف برطرف شود و برنامه ها و فعالیت های اجرایی با قدرت جلو برود. پس اگر کار نوین و جالبی ارائه شود نباید به دلیل برخی ضعف ها تعطیل شود و یا مشارکت ها و تعامل دو جانبه قطع شود.

وی شناسایی ظرفیت های بخش خصوصی و معرفی آن به شرکت های آب منطقه ای کشور را از دیگر برنامه های بخش آب و دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ایران ذکر کرد و افزود: تلاش می کنیم تا با راهنمایی و مشورت با شما عزیزان به عنوان بخش خصوصی نمایشگاهی از توانمندی ها و ظرفیت های این بخش برگزار نماییم تا در آن فضا و با حضور مدیران ارشد آب کشور این ظرفیت ها بیشتر معرفی شود.

راعی سپس تاکید کرد: خوشبختانه بسیاری از فناوری های روز دنیا در داخل کشور تولید می شود اما آن دسته از تجهیزاتی که در ایران در حال حاضر تولید نمی شود باید شرایط ورود و تولید این فناوری ها به دلیل نیاز حیاتی آب کشور فراهم شود.

وی همچنین مشتری مداری صحیح و مطلوب را از برنامه ها و اولویت های مهم دفتر مطالعات پایه عنوان کرد و گفت: گاهی بخش خصوصی مشتری بخش دولتی و شرکت های آب منطقه ای است و گاهی این ما هستیم که به عنوان مشتری به بخش خصوصی مراجعه می کنیم و از خدمات این بخش استفاده می نماییم. پس باید دولت و بخش خصوصی در کنار هم قرار گیرند.

راعی اضافه کرد: دولت و شرکت های پیمانکاری، مشاوران، شرکت های پشتیبانی و تعمیر و نگهداری جزء خانواده آب محسوب می شوند و نباید جز این هم باشد بنابراین باید دست به دست هم دهیم و با تعامل و مشارکت بیشتر این بار سنگین را برداشت.

مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران در پایان سخنان خود تاکید کرد: نگاه این دفتر به بخش خصوصی این است که بخش خصوصی دیگر شهروند درجه دو محسوب نمی شود و از این پس شهروند درجه یک است و جدا از وزارت نیرو و بخش مدیریت آب کشور نخواهد بود.


وضعیت کنونی آب کشور بحران آینده را نوید می دهد

در بخش دیگری از این نشست، مهندس "محمدعلی مصطفوی" مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز اظهار کرد: وضعیت کنونی آب در کشور به شکلی است که اگر با همین روند ادامه یابد قطعا در آینده نزدیک با بحران مواجه خواهیم شد به همین دلیل نیاز است تا هماهنگی و مشارکت جامع در سطح کشور به وجود آید.

مصطفوی با بیان اینکه بخش خصوصی یکی از بخش های مهم جهت حرکت در مسیر خروج از بحران آب کشور محسوب می شود، گفت: اندازه گیری میزان بارش ها در کشور به وسیله ابزار و تجهیزاتی صورت می گیرد که از بخش خصوصی تامین می شود و این اندازه گیری نشان می دهد که بارش ها وضعیت خوبی ندارد و در مقایسه با سال گذشته و دوره بلندمدت به ترتیب با کاهش 24 و 20 درصدی مواجه است.

وی افزود: این وضعیت در حوضه های آبریز شش گانه نیز متفاوت است به گونه ای که تمرکز خشکسالی و کاهش شدید نزولات جوی در بخش های مرکزی که جمعیت بالاتری داشته و استان ها و کلان شهرهای مهمی در آن وجود دارند به مراتب بیشتر است.

مصطفوی با تاکید بر اینکه هفت سال خشکسالی و استفاده نادرست از منابع آب خسارت های جبران ناپذیری بر کشور وارد کرده است، تصریح کرد: عدم توجه مصرف کننده ها در بخش های مختلف مصرف به خصوص شرب و کشاورزی شرایط بحرانی را پدید آورده است. آیا واقعا رفتار ما با آب صحیح است؟ 

وی تاریخ و فرهنگ مردم ایران زمین را در استفاده از آب ستودنی توصیف کرد و افزود: در گذشته مردم ایران باورها و اعتقادات زیاد و مثبتی نسبت به آب داشتند و همین باورهای مقدس گونه سبب شد تا آب حفاظت و نگهداری شود اما با ورود فناوری ها و دانش جدید برای بهره برداری بیشتر از آب این اعتقادات و باورها را به تدریج از میان برد و منزلت آب نزد ایرانیان کاهش یافت و نتیجه آن رفتاری است که امروز با آب می شود.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره برداری منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: با این روند تا 20 سال آینده کشور با پدیده مهاجرت های گسترده و سنگین مواجه خواهد شد و آبخوان های زیرزمینی که در حال کاهش روزافزون و شدید است از میان خواهد رفت و این مساله خسارت و زیانی است که دیگر قایل جبران نخواهد بود.

مصطفوی سپس به برنامه های اجرایی دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در شورای عالی آب که با حضور رئیس جمهور تشکیل می شود مصوباتی انجام شده است که یکی از آن ها طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی است که این طرح از 15 پروژه مختلف تشکیل می شود و حضور بخش خصوصی برای حداقل دو پروژه از این طرح عظیم ضروری و حیاتی است.

وی ادامه داد: ظرفیت بزرگی برای کار در کشور ایجاد شده است و انتظار دولت از بخش خصوصی این است که در زمینه تولید، تامین و تجهیز خود را آماده کند و اگر نیاز باشد از خارج کشور ابزار و ادوات مورد نیاز را تامین نماید. 

مصطفوی البته تاکید کرد: با توجه به دیدگاه کشور و در سالی که به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است، قطعا انتظار استفاده از ظرفیت های داخلی است و اگر دانش و فناوری در بیرون از کشور وجود دارد باید در داخل نیز آن فناوری ساخته و تولید شود.

وی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه شرایط آبی در ایران اسلامی به شکلی است که صبر جایز نیست، تصریح کرد: باید کمر همت بست و کاری حماسی در تاریخ آب کشور به یادگار گذاشت. وضعیت آب امروز، حاصل کارهای همه ما است، پس خودمان نیز باید شرایط را به سمت بهتر شدن تغییر دهیم تا بتوانیم حداقل پاسخگوی نسل های آینده کشور باشیم. 

کد خبر: 906
  تاریخ خبر : 28 دی 1393
  آخرین به‌روزرسانی : 28 دی 1393
 پرسنل شرکت
 1014
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 84
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 5,469
  • بازدید دیروز : 10,764
  • کل بازدید : 9,684,110
  • آخرین به روزرسانی : 6 اردیبهشت 1403 00:04:30
  • شناسه IP شما : 3.22.181.209

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751