|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ارتقايي:‌ لار تنها 53 ميليون مترمكعب آب دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت:در حال حاضر سد لار تنها 53 درصد آب ذخيره دارد كه اين ميزان نيمي از حجم ذخيره شده سال گذشته است.

به گزارش روابط عمومي شركت آب منطقه اي تهران، مهندس"خسرو ارتقایی" روز یکشنبه 21 ارديبهشت ماه 93 ، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سد لار برگزار شد، با اعلام اين مطلب گفت:‌ سد لار در حال حاضر فقط 53 میلیون متر مکعب آب دارد، در حالی که در سال گذشته منابع آب این سد به 96 میلیون متر مکعب می رسید و اين در حالي است كه ظرفيت مخزن لار بالغ بر 960 میلیون متر مکعب است.

ارتقايي اضافه كرد: اگر حجم آب موجود در مخزن سد لار به حدود 43 میلیون مترمکعب برسد، خروجی آب نخواهیم داشت چراكه اين ميزان حد زيست محيطي سد است و باید مباحث زیست محیطی آن رعایت شود. 

وي با بیان اینکه كمترين ميزان مصرف آب در شبانه روز در تهران 2.4 میلیون مترمکعب و در پیک مصرف به 3.4 میلیون مترمکعب افزايش مي يابد، اظهار كرد: به طور معمول سالانه یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب آب برای تهران تامین مي شود که از این میزان 750 میلیون مترمکعب از منابع سطحی و 300 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی تامین می شود. اما در شرایط خشکسالی مانند امسال این تناسب تغيير كرده و به صورت 40 درصد آب زيرزميني و 60 درصد آب سطحي می رسد.  

وي با بیان اینکه فرونشست زمین در تمامی دشت های استان تهران بین دو تا 12 سانتی متر است، گفت: يكي از دلايل مهم فرونشست زمين در استان تهران، پایین آمدن سفره آب زيرزميني و کسری آب های زیرزمینی در استان است که آن هم به دلیل برداشت های بی رویه آب طي سال هاي مختلف و كاهش نزولات جوي اتفاق افتاده است.

ارتقايي تصریح کرد: اگر بارندگی ها تا یک ماه آینده كه پايان فصل اصلي بارندگي در استان تهران است، به همین شكل باشد و میزان مصرف آب نيز تغییري نکند، مجبوریم بر اساس شرایط آن زمان، تصمیم گیری کرده و مصرف آب را مدیریت کنیم. 

وی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه امسال نشست های متعددی با شرکت آب و فاضلاب تهران جهت مديريت منابع آب برگزار شده است، خاطرنشان كرد: برای اینکه برداشت آب از مخزن سدها به حداقل برسد، در طول زمستان بیشتر از آب های زیرزمینی استفاده شد تا آب در مخزن سدها بيشتر ذخیره شود. 

وی همچنين اظهار كرد: راهکارهای زیادی برای مدیریت آب در تهران با همکاری شرکت آب منطقه ای تهران و آب و فاضلاب تهران پیش بینی شده است که حفر 70 تا 80 حلقه چاه توسط شرکت آب و فاضلاب، کاهش 70 میلیون مترمکعبی مصرف به وسیله برنامه های فرهنگی و مشارکت مردم در بحث صرفه جویی و در نهايت مدیریت فشار شبکه كه از هدر رفت آب در شبكه جلوگيري مي كند، از این جمله است. 

ارتقایی در ادامه افزود: بهره برداری از بخشي از تصفیه خانه هفتم تهران در نیمه نخست امسال که 10 تا 15 مترمکعب آب را تامین می کند، جزء برنامه هاي در نظر گرفته شده است و مي تواند بخشی از کمبود آب تهران را جبران کند. 

وی با بیان اینکه تهران هنوز وارد بحران آبي نشده است، گفت: مصرف آب تهران امروز (يكشنبه) سه میلیون مترمکعب بوده است که اگر افزایش میزان مصرف به اين شكل ادامه یابد، باید روش های کاهش مصرف آب اجرایی شود. 

ارتقایی درباره قیمت آب خام تحويلي به آبفا نيز گفت: در زمان کنونی هر مترمکعب آب خام 30 تا 35 تومان به شرکت آب و فاضلاب فروخته می شود و بنابراين در آب خام هيچگونه افزايش قيمتي اتفاق نيفتاده است و اين ميزان نيز تنها هزینه بهره برداری سد را تامین می کند. 

وی افزود: قیمت واقعی آب ثقلی برای هر مترمکعب بین 800 تا یکهزار و 200 تومان است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به وضعيت درآمد برقابي شركت آب منطقه اي تهران، تصریح کرد: فروش برق توسط نیروگاه های چهار گانه شرکت آب منطقه ای تهران سالانه بین 15 تا 20 میلیارد تومان است و تاكنون نيز بابت فروش برق نيروگاه هاي برقابي از شرکت توانیر طلب داریم. 

وی سپس با اشاره به حجم کنونی آب موجود در مخزن سد لار، اظهار كرد: در حال حاضر حجم آب موجود در مخزن سد لار 53 ميليون مترمكعب است كه این میزان در زمان مشابه سال گذشته 93 میلیون مترمکعب بوده است. 

وی ورودی آب به سد لار را در زمان حاضر 26 مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن را 15 مترمکعب بر ثانیه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر با توجه به حجم موجود در مخزن سد لار، عمليات پمپاژ در حال انجام است و آب به صورت پمپاژ شده به پايين دست منتقل مي شود در حاليكه سال گذشته در همين زمان آب به صورت ثقلي منتقل مي شد. 

وی يادآور شد: اگر رینگ انتقال آب تهران تکمیل شود، بخشی از آب غرب تهران به شرق منتقل شده و بخشی از مشکلات آب تهران کاهش می یابد. برنامه ریزی شده است كه امسال 200 تا 220 میلیون مترمکعب از سامانه شرق و 350 میلیون مترمکعب از سامانه غرب آب تامین شود که در مجموع بين 550 تا 570 میلیون مترمکعب آب خواهد بود كه این میزان نسبت به 750 ميليون مترمكعب آب سطحي كه هر سال تامين مي شده است، 200 میلیون مترمکعب کمتر است.  

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران همچنين، اظهار كرد: در دو سال اخیر وضعیت بارش های استان تهران بسيار افت کرده است. بارش هاي ثبت شده سال گذشته در مقايسه با بلندمدت 30 درصد كاهش و بارش هاي امسال نيز در مقايسه با دوره بلند مدت 34 درصد کاهش یافته است.

ارتقايي همچنين به ميزان كاهش رواناب در استان تهران نيز اشاره كرد و گفت: ميزان رواناب های تهران نیز درمقایسه با دوره درازمدت 20 درصد کاهش یافته است. 

وی در پايان با بیان اینکه امسال برای کشاورزان منطقه از سد ماملو و امیرکبیر تا حدی که با مشکل جدی مواجه نشوند، انتقال آب صورت گرفته است، گفت: با این وجود، همچنان با مشکل کمبود آب کشاورزی مواجهیم.


کد خبر: 600
  تاریخ خبر : 22 اردیبهشت 1393
  آخرین به‌روزرسانی : 22 اردیبهشت 1393
 پرسنل شرکت
 1359
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 85
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 21,198
  • بازدید دیروز : 18,373
  • کل بازدید : 9,443,964
  • آخرین به روزرسانی : 10 فروردین 1403 17:23:27
  • شناسه IP شما : 54.226.155.151

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751