|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

چيت چيان: آغاز فصل جديدي از مشاركت بخش خصوصي و دولتي

وزیر نیرو گفت: در آینده مهمترین چالش پیش روی بشر مسئله تامین آب است چرا که با افزایش جمعیت مصرف آب افزایش یافته و با روند توسعه برای فعالیتهای مختلف اقتصادی آب بیشتری مورد نیاز است

به گزارش روابط عمومي شركت آب منطقه اي تهران، مهندس "حميد چيت چيان" روز گذشته (يكشنبه 20 بهمن ماه 92) در آيين کلنگ زنی احداث خط دوم انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت هاي ورامین، پاکدشت و شهر ری، اظهار كرد: منابع آب شیرین در دنیا محدود است و مصرف آب و فعالیت های مختلف اقتصادی اجتماعی موجب آلوده شدن منابع آبي شده است، بنابراین در جهانی هستیم که منابع آب محدود است ضمن اینکه با مشکل آلودگی آب و همچنین افزایش مصرف مواجه هستیم که این منجر به نگرانی در موضوع آب شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه یکی از تدابیر صنعت گران دنیا برای غلبه بر مشکل کم آبی، بازیافت آن است، خاطر نشان کرد: در دنیا نه فقط به آب دوباره بلکه در فرآیند‌های صنعتی شش تا هفت دفعه نیز آب را بازیافت و استفاده می‌کنند.

وی در ادامه به پروژه احداث خط دوم انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران اشاره و اظهار كرد: پروژه امروز یکی از مصادیق بازیافت آب است که در آن  آبی که در مصارف بهداشتی و شرب استفاده می‌شده از طریق شبكه فاضلاب جمع آوری و در جنوب تهران استفاده می‌شود.

چیت چیان تصفیه خانه جنوب تهران را یکی از پیشرفته ترین تصفیه خانه‌های دنیا عنوان کرد و گفت: فاز نخست این تصفيه خانه به بهره برداری رسیده و فاز دوم آن به زودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی درخصوص عملکرد این تصفیه خانه توضیح داد: آب این تصفیه خانه تبدیل به پساب شده و مورد استفاده صنعتی و کشاورزی قرار می‌گیرد.

چیت چیان اضافه کرد: این پروژه با مشارکت بخش خصوصی اجرا شده است و این در حالیست كه در گذشته وزارت نیرو منابع مورد نیاز پروژه‌ها را آماده و با عقد قرارداد به پیمانكار واگذار می‌كرد و در نهایت پس از تكمیل توسط پيمانكار، دولت خود از پروژه بهره برداری می‌كرد.

وي ادامه داد: اما اکنون دولت با محدودیت منابع مالی مواجه است و  وضعيت موجود تقاضا را کنترل نمی‌کند، بنابراین از مشاركت بخش خصوصی که یکی از بهترین روش های مدیریت در دنیا محسوب می‌شود استفاده می‌كند.

وی خاطر نشان کرد: دولت و بخش خصوصی با هم همکاری کرده و کار اقتصادی را انجام می‌دهند.

چیت چیان پروژه یاد شده را یکی از مصادیق مهم مشارکت بخش خصوصی و دولتی عنوان و اظهار كرد: البته در بخش آب و فاضلاب پروژه‌ های گوناگونی به اين روش اجرا شده ولی در بخش آب براي نخستين بار است که یك پروژه به روش BOT در حال اجراست به اين معني كه شرکت خصوصی، سرمایه گذاری، اجرا و بهره برداری كرده و پس از آن محصول را به دولت می‌فروشد. ضمن آنكه در این نوع قرار داد  بیع متقابل نیز انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه امروز به اين معني است كه در بخش آب وزارت نیرو وارد مرحله جدیدی از مشارکت بخش خصوصی شده ایم،‌از بخش خصوصی خواست برای انجام پروژه های آب و برق وارد عرصه شوند و دولت نیز تسهیلات لازم را در اختیارشان قرار خواهد داد.

چیت چیان در ادامه با بیان اینکه اجرای پروژه مذکور آب مطمئنی را در اختیار کشاورزان منطقه قرار خواهد داد تصریح کرد: رودخانه جاجرود از گذشته، این منطقه را با 220 میلیون مترمکعب آب در سال آبیاری می کرد که با اجرای این طرح به اضافه کانال قبلی، بيش از 280 میلیون مترمکعب آب به این منطقه منتقل می‌شود. ضمن اینکه 30 میلیون متر مکعب نیز به شهر ری ارسال می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تعدد طرح های دولت در وزارت نيرو، اعلام كرد: در حال حاضر 850 طرح در وزارت نیرو در دست اجرا داریم که به 120 هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد، ما در سال حدود سه هزار میلیارد تومان از اعتبارات دولتی را  برای بخش آب دریافت می‌كنیم که با این شرایط و در صورتی كه قیمت ها افزایش نیابد، هر طرح بیش از 40 سال به طول خواهد انجامید، در حالیکه با مدیریت سرمایه گذاری بخش خصوصی طرح‌ ها در كمتر از 30 ماه اجرايي می‌شوند، که یکی از برکات مشارکت بخش خصوصی همین سرعت در اجرای طرح ها است.

چیت چیان در ادامه  با اشاره به اینکه آب یک ماده حیاتی و کمیاب است و ما اجازه نداریم هر طور که دلمان می‌خواهد از این ثروتی که حق تمام مردم و آیندگان است سوء برداشت کنیم، گفت: برداشت از منابع آب زیر زمینی بلایی می آورد که آیندگان نمی توانند از آب استفاده کنند. لذا چاره این است که آب را به صورت حساب شده و با روش های آبیاری جدید استفاده کنیم تا پاسخگوی نیازهای آینده و فعلی باشد.

چیت چیان در پايان خاطر نشان کرد: کشاورزان، دولت، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو و صنعتگران باید دست به دست هم دهند تا روش هایی را  انتخاب كنند که آب کمتری نیاز داشته باشد و همچنین درآمد بیشتری كسب كند و در این رابطه باید روش های آبیاری که آب را با راندمان بالاتر در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد مورد استفاده قرار گیرند.

کد خبر: 506
  تاریخ خبر : 21 بهمن 1392
  آخرین به‌روزرسانی : 21 بهمن 1392
 پرسنل شرکت
 1276
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 60
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 7,789
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,626,561
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 3.16.83.150

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751