|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ارتقايي: شهرستان ری بیش از نیاز به آب کشاورزی با مشکل زیست محیطی مواجه است

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: متأسفانه شهرستان ری بیش از نیاز به آب کشاورزی با مشکل زیست محیطی مواجه است چراکه نزدیک پایتخت قرار دارد.

به گزارش روابط عمومي شركت آب منطقه اي تهران، مهندس "خسرو ارتقایی" در نشستي که عصر روز دوشنبه 13 شهريور ماه 91 با هدف بررسي مشكلات آب بخش فشافويه شهرستان ري برگزار شد، افزود: متأسفانه در برخی زمین های کشاورزی این شهرستان مانند برنج کاری ها، روستاهای اطراف با استفاده از فاضلاب، زمین خود را آبیاری می کنند.

وی همچنين تصریح کرد: مشکلات کم آبی دشت طلایی ری و فشافویه یک ظلم تاریخی است که آثار آن از حدود 50 سال گذشته تاکنون در این منطقه مشاهده می شود. سیلاب هایی به این منطقه سرازیر می شود و کمبود آب، فشار سنگینی بر روی سفره های زیر زمینی وارد می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران اضافه کرد: طرح ساماندهی آب های جنوب تهران از شهرستان ری شروع شده و برای اولین بار ردیف بودجه 50 میلیارد ریالی برای این طرح اختصاص یافته که در سال جاری نیز هشت هزار میلیارد ریال به آن اختصاص یافته است.

وی با بيان اينكه مقدار آبی که از طریق رودخانه ها، روان آب ها و سایر بخش ها در جنوب تهران سرریز است، 450 میلیون مترمکعب است که 250 میلیون مترمکعب از این مقدار، از طریق فاضلاب جمع آوری می شود،‌اظهار داشت: برای 200 میلیون مترمکعب آب باقیمانده شامل آب دره ها و روان آب‌ها نیز ساخت دو تصفیه خانه در "صالح آباد" و "سرخه حصار" در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: برای ذخیره این مقدار آب در زمان های غیر زراعی، ساخت دو سد در شهرستان ری نیز پیش بینی شده که این کار در زمان حاضر به مشاور مربوطه برای مکان نمایی سدها سپرده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران سپس ادامه داد: با برنامه ریزی انجام شده، 200 میلیون مترمکعب آب تصفیه شده در فصل های غیر زراعی قرار است به آرادکوه شرقی (دوتویه) و شمس آباد هر یک به مقدار 100 میلیون مترمکعب انتقال داده شود تا برای فصل زراعی ذخیره گردد.

ارتقايي با بيان اينكه سه متر مکعب بر ثانیه از آب تصفیه خانه جنوب تهران به شهرستان ری اختصاص یافته است که برای انتقال آن، نیاز به ساخت کانالهای آب مي باشد، گفت: احیای 70 حلقه چاه آب در این منطقه بايد مورد توجه قرار گيرد كه پس از ساماندهی این 70 حلقه چاه که آب قابل توجهی است، می توان از آن ها برای توسعه بخش کشاورزی استفاده کرد.

ارتقایی در پايان اضافه کرد: 25 میلیون مترمکعب آب از آزادگان به شهرک صنعتی شمس آباد، فرودگاه امام (ره)، سرمایه گذاری ری و مرقد امام راحل (ره) اختصاص یافته است. این مقدار آب از طریق یک لوله مشترک انتقال داده خواهد شد و قرار است با طرح مشارکتی، احداث این خط لوله به زودی اجرا شده تا مشکل آب شهرک صنعتی شمس آباد برای همیشه مرتفع گردد.

امام جمعه حسن آباد فشافویه نيز در اين نشست گفت: زمین های کشاورزی بسیار خوبی در بخش فشافویه وجود دارد که به همین دلیل به دشت طلایی ری نیز معروف است.

حجت الاسلام "رحیم علی نهاوندی" ، پیگیری مصوبات مهم و مؤثر برای حل مشکلات در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را لازم و ضروری دانست و افزود: در گذشته از گندم این منطقه نه تنها مردم اینجا بلکه سایر مناطق کشور نیز بهره مند می شدند كه اكنون با مشكلات كم آبي و خشكسالي مواجه شده و بنابراين مسئولان امر باید برای احیای آن فکر اساسی داشته باشند.

"امیر حسین باقرنژاد" فرماندار شهرستان ری نيز در اين نشست، با بيان اينكه امروز یکی از دغدغه های اصلی این شهرستان، مشكل آب به خصوص در بخش کشاورزی است گفت:‌ سه لیتر بر ثانیه حقابه شهرستان ری از تصفیه خانه بزرگ جنوب تهران است كه بايد به کشاورزان منطقه نيز اختصاص یابد.

باقرنژاد همچنين افزود: در شهرستان ری زمین و کشاورز فعال وجود دارد و بايد به سمتي حركت كنيم كه آب كشاورزي مورد نياز منطقه تامين گردد و اين مهم تنها خدمت به مردم این منطقه نیست بلکه یک خدمت ملی است. با تأمین اعتبار در بخش آب کشاورزی 40 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان احیا خواهد شد.

بخشدار فشافویه نيز در اين نشست گفت: با وعده های مساعدی که در چند سال گذشته از سوی مسئولان سازمان آب استان تهران در خصوص تخصیص اعتبار برای احداث دو بند خاکی بر روی رودخانه "شاه چای" داده شده، انتظار می رود مسائل و مشکلات مربوط به کم آبی این منطقه، پیگیری شود.

"كريم رئوف" با ابراز رضایت از احداث و آبگیری سدهای خاکی در این منطقه و با اشاره به اینکه تداوم آب در رودخانه و پر بودن سدهای خاکی در سال گذشته موجب نفوذ آب و تغذیه سفره های زیرزمینی شد، افزود: می بایست سدهای خاکی در این منطقه توسعه یافته و تکمیل شود چراکه موجب بهبود کیفیت آب های زیرزمینی منطقه از لحاظ شوری و تلخی می شود و این در حالی است که سال ها به صورت بی رویه از آن برداشت شده است.

وی تأکید کرد: تداوم جریان آب در رودخانه کرج به خصوص رودخانه "شاه چای" و "سیاه آب" در بخش فشافویه موجب زیرکشت رفتن حدود ۲۸هزار هکتار از زمین های مزروعی و حاصلخیز منطقه می شود. آبگیری سدهای خاکی بر وضعیت منطقه تأثیرگذار بوده و از تخریب و تبدیل زمین های مزروعی به صنعتی ممانعت کرده و در نتیجه از مهاجرت و خالی شدن روستاها نیز جلوگیری می شود.

وی همچنین در خصوص تأثیر تداوم جریان آب رودخانه کرج بر صنعت این منطقه نیز گفت: این امر برای تأمین آب بخش صنعت در این منطقه تأثیر بسزایی خواهد داشت و موجب برآورده شدن نیاز آب بخش صنعت منطقه می شود.

اين نشست با حضور "امیر حسین باقرنژاد" فرماندار شهرستان ری، "حسین طلا" نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام "رحیم علی نهاوندی" امام جمعه حسن آباد فشافويه، "کریم رئوف" بخشدار فشافویه و جمعی ديگر از مديران و مسئولان محلی در محل بخشداری فشافویه برگزار شد.

کد خبر: 5
  تاریخ خبر : 19 شهریور 1391
  آخرین به‌روزرسانی : 19 شهریور 1391
 پرسنل شرکت
 1897
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 88
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 13,469
  • بازدید دیروز : 18,373
  • کل بازدید : 9,436,235
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 3.91.249.156

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751