|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

امکان تصرف اراضی حریم و بستر رودخانه ها به حداقل رسید / رودخانه ها و مسیل ها زیر ذره بین شرکت آب منطقه ای تهران

مدیر دفتر مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای تهران گفت: با توجه به اقدامات کارشناسان دفتر مهندسی رودخانه شرکت آب منطقه ای تهران در تهیه نقشه های سراسری بستر و حریم مجاری آب های سطحی و تلاش بی وقفه کارشناسان گشت و بازرسی امورهای منابع آب و رصد و پایش آنلاین رودخانه ها امکان تصرف اراضی حریم و بستر رودخانه ها به حداقل رسیده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "جواد غفاری" با بیان این مطلب اظهار کرد: در سال گذشته نقشه برداری و تهیه نقشه بیش از 500 کیلومتر از رودخانه های استان تهران به اتمام رسید و مطالعات تعیین پهنای باند بستر و حریم حدود 320 کیلومتر از رودخانه های استان با استفاده از خدمات مهندسین مشاورذی صلاح تکمیل  گردید . ضمنا با تلاش کارشناسان پانل فنی این دفتر، حدود بستر و حریم 87 کیلومتر از رودخانه های استان نهایی و جهت اطلاع عموم آگهی شد.

وی با بیان اینکه بارگذاری بستر و حریم 130 کیلومتر از رودخانه های استان در سامانه کاداستر کشور و همچنین تدقیق نقشه های محلی و تبدیل آن به مختصات جهانی به طول 40 کیلومتراز جمله اقداماتی است که در سال گذشته توسط کارشناسان دفتر مهندسی صورت گرفته است، تصریح کرد: اخذ سند مالکیت برای مساحتی بالغ بر 652 هکتار از بستررودخانه ها، انعقاد بیش از 15 قرارداد مطالعاتی و اجرایی در خصوص مطالعات تعیین بستر و حریم، ساماندهی و لایروبی رودخانه ها و مسیل های سطح استان و اجرای  طرح های ساماندهی و دیواره سازی به طول 26.5 کیلومتراز جمله  فعالیت های این دفتر به شمار می رود.

غفاری افزود: اعمال حاکمیت بررودخانه ها با عقد قرارداد اجاره درحدود 330 هکتار برای اراضی بسترمازاد، لایروبی رودخانه های سیل خیز استان با عقد قرارداد حق انتفاع با مشارکت بخش خصوصی به حجم تقریبی 3750 متر مکعب در سال 98 و لایروبی کامل 4 حوضچه از حوضچه های تغذیه مصنوعی پاکدشت به منظورافزایش سطح ایستایی آبهای زیرزمینی و تغذیه آبخوان دشت ورامین از دیگر اقدامات در سال 98  می باشد.

راه اندازی سامانه بانک اطلاعاتی رودخانه های استان تهران  در سال 98

 

مدیر دفتر مهندسی رودخانه های شرکت در بخش دیگری از سخنان خود درباره سامانه بانک اطلاعاتی رودخانه های استان تهران عنوان کرد: بانک اطلاعات و سامانه سامیر( سامانه یکپارچه رودخانه ها ) در سال 98 بطور کامل راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت. تعداد کل رودخانه های استان، محورهای مطالعه شده، حدود بستر و حرایم کمی و کیفی کلیه رودخانه های مطالعه شده و واجد مختصات جغرافیایی به انضمام مستندات هریک شامل اعلام عمومی، ارسال به ثبت، تصویب کمیته فنی در سامیر بارگذاری و به طور ممتد بروز رسانی و تکمیل گردید. همچنین کلیه نقشه های پهنه بندی سیلاب، مطالعات ساماندهی، نقاط حادثه خیز، اجرای ساماندهی و لایروبی و مستندات هریک در سامانه بارگذاری شده است.

 

مدیریت و احیا تمامی رودخانه های استان در دستور کار شرکت آب منطقه ای تهران

مدیر دفتر مهندسی رودخانه های شرکت با تاکید بر اینکه به طور کلی سیاست این دفتر،  مدیریت و احیا تمامی رودخانه های استان می باشد، اضافه کرد: در بارندگی های دو سال گذشته ، پیشآمد سیل،خودِ واقعی  رودخانه ها را به مجاورین و متصرفین نشان داد و اینکه بایستی بستر رودخانه همواره برای عبور جریان سیل باز باشد و همیشه تصرف به اراضی بستر جواب نمی دهد به نحوی که  یک سری مستحدثات غیر مجاز واقع در طول مسیر نظیر پل و دیواره های غیر مجاز را خود سیلاب تخریب کرد.

غفاری با اشاره به اینکه همچنین از منظر سیلاب و آبدهی رودخانه ها نیز شاهد ثبت دبی های سیلابی بالاتری بوده ایم که این به معنی ذخیره سازی آب بیشتر و نیز تغذیه آبخوان های منابع آب زیرزمینی بوده است، افزود: از منظر دیگر توجه مسوولین دستگاه های اجرایی به موضوعات رودخانه ها و نیز پدیده سیلاب  جلب شد  که این موضوع  شرکت های  آب منطقه ای را در انجام وظایف کمک می کند .

وی در ادامه میزان رفع تصرف مستحدثات غیرمجاز را در سال 98 بیش از 586 مورد و درسه ماهه اول سال  99 نیز 139 مورد دانست و اظهار کرد: این تخریب ها باعث رفع تصرف بیش از 91 هکتار از اراضی بستر رودخانه (در سال 98)  و 20هکتار (درسال 99)  شده است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه های شرکت در خصوص مستندسازی و  استملاک اراضی بستر رودخانه ها به عنوان بخش مهمی از فعالیت های این دفترعنوان کرد:  صدور سند مالکیت برای بستر رودخانه ها از سال 1396 و پس از انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت نیرو آغاز شد. لازمه صدور سند بارگذاری حدود بستر رودخانه ها درسامانه کاداسترکشور می باشد که این موضوع بصورت مستمر و با جدیت تا کنون پیگیری شده و تقریبا کلیه حدود بستر و حریم نهایی و قطعی رودخانه های استان تهران در سامانه مذکور بارگذاری شده است. و جا دارد از همکاری تنگاتنگ مدیران اداره ثبت اسناد و املاک استان تهران در اعمال حاکمیت برای اراضی  بسترو در راستای جلوگیری از تصرفات آنها تشکر نماییم.

وی افزود: با پیگیری های مستمر صورت گرفته توسط این دفتر و امورات منابع آب تابعه و نیز  برگزاری جلسات استانی و شهرستانی متعدد تا کنون برای حدود 1700 هکتار از بستر رودخانه ها سند مالکیت به نام دولت اخذ گردیده است که این موضوع در کل کشور بی سابقه می باشد.

غفاری در انتهای سخنان خود خاطر نشان کرد: این دفتر سعی نموده است در راستای اهداف مهندسی رودخانه شرکت از جدید ترین روش ها و فن آوری های نوین  همچون  تصاویر ماهواره ای ، استفاده از پهباد های پیشرفته  استفاده نماید.همچنین این دفترموفق گردید، بحث انتخاب پیمانکاران لایروبی برای بازه های اضطراری و رفع نقاط آسیب پذیر و همچنین انتخاب مشاور مطالعات تعیین بستر و حریم موردی بویژه طرح های هادی روستایی را  برای اولین مرتبه در سال 98 عملیاتی نماید.

 

کد خبر: 4090
  تاریخ خبر : 1 شهریور 1399
  آخرین به‌روزرسانی : 1 شهریور 1399
 روابط عمومی
 531
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 65
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 8,240
  • بازدید دیروز : 18,373
  • کل بازدید : 9,431,006
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 35.175.201.245

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751