|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نيلچيان: تكميل طرح آبرسانی به تهران از سد امیرکبیر نيازمند تخصیص مناسب اعتبارات مصوب

مجري طرح انتقال آب از سد تظيمي امیرکبیر به شهر تهران از نياز اين طرح به تخصیص به موقع اعتبارات مصوب جهت تكميل عمليات اجرايي آن خبر داد.

به گزارش روابط عمومي شركت آب منطقه اي تهران، مهندس "سيامك نيلچيان" امروز (يكشنبه 19 آبان ماه 92)، اظهار كرد: طرح آبرسانی به تهران از سد امیرکبیر که شامل 29.5 کیلومتر تونل انتقال آب و تصفیه خانه ششم آب تهران به ظرفیت مجموع 15 مترمكعب برثانيه (شامل دوفاز 7.5 مترمكعب بر ثانيه) می باشد، بیش از 82 درصد پیشرفت دارد.

وي افزود: تونل 29.5 کیلومتری آن حفاری و لاینینگ شده و تصفيه خانه ششم آب تهران نیز که یکی از پروژه های این طرح مهم تامین آب پایتخت است با حدود 50 درصد پيشرفت در بخش ساختمانی و در مجموع 32 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اكنون نيازمند تخصیص به موقع اعتبارات مصوب سال جاری می باشد.

اين مقام مسئول پيش بيني كرد: جهت اتمام كل طرح آبرساني به تهران از سد تنظيمي اميركبير كه تصفيه خانه ششم نيز جزئي از آن است، افزون بر يك هزار ميليارد ريال اعتبار نياز است.

نيلچيان با تشريح وضعيت اعتبارات اين طرح بزرگ ملي خاطر نشان كرد:‌ براي اجراي طرح در سال 91 بیش از813 ميليارد ريال پيش بيني شده بود كه تنها 294 ميليارد ريال آن يعني معادل 36 درصد تخصيص يافت و محقق شد. متاسفانه در سال جاري با وجود پيش بيني 800 ميليارد ريالي اعتبارات، در شش ماهه نخست سال، تنها 2.5 درصد يعني نزديك به 20 ميليارد ريال از اعتبارات تخصیص یافت.

وی تصریح كرد: با وجود تنگناهای مالی، شرکت آب منطقه ای تهران بدلیل اهمیت و جایگاه بسیار مهم این طرح در تامین آب تهران و شهرک های اطراف آن و به منظور امکان بهره برداری هرچه سریعتر از این طرح بزرگ با پرداخت بیش از هفت میلیارد ریال از منابع داخلی خود به منظور دريافت اعتبار اوراق مشارکت این طرح از شرکت مهندسی آبفای کشور بخشي از اعتبار مذكور را دريافت نموده است و در نظر دارد در محدوده اعتبار مصوب سال 92 و نیز با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر کاهش محسوس بارندگی در سال آبی جاری، برنامه راه اندازی 2.5 مترمکعب در ثانیه از فاز نخست تصفیه خانه را در نیمه اول سال آینده اجرایی نماید.

وي تاكيد كرد:‌ در صورت تخصیص حدود 700 میلیارد ریال اعتبار، امکان رسیدن به این امر مهم  وجود خواهد داشت.

نيلچيان با اشاره به تخصيص اندك منابع مالي مشخص شده براي طرح از جمله تخصیص اندک اعتبارات عمومی، تصريح كرد: با وجود اين ميزان مشكلات مالي، بخش هاي عظيم طرح از جمله تكميل تونل انتقال آب و پيشرفت کارهای تصفيه خانه ششم آب تهران كه بزرگترين و پيشرفته ترين تصفيه خانه كشور محسوب مي شود، اجرايي شده اما براي تکمیل کارهای باقیمانده طرح چالش های مالي زيادي وجود دارد كه مسؤولين امر در سطح وزارت نيرو و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رياست جمهوري می بايست به آن توجه ويژه نمايند.

مجري طرح انتقال آب از سد تظيمي امیرکبیر به شهر تهران با اشاره به مشكلات اين طرح در بخش تجهیزاتی نيز گفت:‌ بخشی از تجهيزات تصفيه خانه ششم تهران به دليل ابعاد بزرگ و پيچيدگي هاي آن از خارج از کشور  تامین می گردد که با توجه به محدودیت هایی از جمله نوسانات شدید نرخ ارز با مشكل مواجه بوده است.

وي همچنين درباره مشكلات بخش ساختمانی تصفيه خانه ششم تهران، تصريح كرد: در بخش سيويل تصفيه خانه نيز با توجه به ويژگي هاي كار و عملیات اجرایی وابستگی زیاد به نیروی انسانی و مصالح، تأمين نقدينگي کارگاه ضرورت بسیاری دارد و به اين دليل مي بايست تأمين اعتبار به شكل كامل و در زمان مناسب صورت گيرد.

وي يكي ديگر از مشكلات طرح تصفيه خانه ششم تهران را استملاک اراضي ذكر كرد و گفت: از دیگر مشکلات پروژه می توان به محصور بودن زمین تصفیه خانه در زمین های نظامي اشاره کرد که در خصوص احداث تاسیسات سرریز اضطراری و انتقال آن به رودخانه کن با مشکلاتی روبرو است، به همين دليل بايد در اين زمينه نيز يك عزم جدي براي حل مشكل ايجاد گردد.

وی یادآوری همچنين يادآور شد: هم زمان با پیشرفت کارهای این طرح، می بایست اجرای خطوط اتصال تصفیه خانه ششم به شبکه توزیع طرح حضرت قمر بنی هاشم(ع) توسط شرکت آب و فاضلاب استان تهران هر چه سریعتر تکمیل گردد چرا که بدون این اتصال در عمل امکان توزیع آب تصفیه خانه ششم فراهم نخواهد شد.

مجري طرح انتقال آب از سد تظيمي امیرکبیر به شهر تهران در پايان تاكيد كرد:‌ اگر اعتبارات اين طرح ملي مورد توجه قرار گيرد و بخشي از آن حداقل تا پايان امسال اختصاص يابد، مي توان اميدوار بود كه اين پروژه بر اساس زمان بندي انجام شده بتواند در فاز نخست تكميل شود،‌ اما در صورت عدم تامين منابع مالي مشخص شده،‌ عمليات اجرايي اين طرح كه آب آشامیدنی مورد نياز بیش از سه ميليون نفر را تامين مي كند با كندي و مشكلات جدي مواجه خواهد شد.

 

کد خبر: 398
  تاریخ خبر : 19 آبان 1392
  آخرین به‌روزرسانی : 19 آبان 1392
 پرسنل شرکت
 1455
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 69
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 945
  • بازدید دیروز : 9,942
  • کل بازدید : 9,629,659
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 18.218.168.16

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751