|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

فرماندار ورامین عنوان کرد:

تجهیز 17 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ورامین به شیوه های نوین آبیاری/ کسری ۸۱ میلیون مترمکعبی آبخوان در دشت ورامین

فرماندار ورامین گفت: یکی از راه‎های موثر در مدیریت مصرف آب، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری است که تا کنون بیش از ۱۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ورامین به این سیستم‌ها مجهز شده‌اند که از این نظر، ورامین رکورددار استان تهران است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "حسین کاغذلو" در این جلسه که با حضور قائم مقام شرکت آب منطقه ای استان تهران، معاون امور عمرانی، رؤسای ادارات برق، جهاد کشاورزی و سایر مسوولان برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد شهرستان ورامین بر اساس کشاورزی استوار است از این رو به منظور رفع مشکلات ناشی از کمبود منابع آبی، کانال انتقال پساب تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین اختصاص داده و شش مترمکعب آب از این محل، به اراضی کشاورزی منتقل می‌شود.
وی با اشاره به لزوم تغییر الگوی کشت و نیز کاشت گیاهانی که به آب کمتری نیاز دارند، گفت: یکی از ظرفیت‌های مهم ورامین، استقرار مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران در این شهرستان است که می تواند در معرفی گیاهانی که نیازآبی کمتری داشته و در برابر تنش‌های آبی، مقاومت بیشتری دارند، یاریگر کشاورزان باشد.

کاغذلو با تأکید بر لزوم برخورد جدی با چاه‌های غیر مجاز گفت: در برخورد با چاه‌های غیر مجاز در حوزه کشاورزی و صنعت، باید اولویت‌ها در نظر گرفته شود تا کشاورزانی که زندگیشان از این محل می‌گذرد متضرر نشوند.
وی تصریح کرد: برای انسداد چاه‌ آب در هر دو حوزه صنعت و کشاورزی لازم است که برنامه‌ریزی دقیق و جامعی صورت داد تا تولید‌کنندگان با مشکل جدی مواجه نشوند.
 

بیلان آبی دشت ورامین منفی است

در ادامه این نشست "مهدی فروغی" با بیان اینکه میزان ورودی منابع آب از محل بارش نزولات جوی، آب‌های زیرزمینی و بازگشت آب در دشت ورامین ۳۷۹ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: مجموع برداشت آب ۴۶۰ میلیون متر مکعب است که این امر نشان از کسری ۸۱ میلیون مترمکعبی آبخوان در سال دارد.

مهدی فروغی همچنین تصریح کرد: دشت ورامین سالانه ۸۱ میلیون متر مکعب کسری مخزن آبخوان دارد و بیلان ورودی و خروجی آب در این حوزه از استان تهران منفی است.

وی با اشاره به اینکه مدارس شهرستانی نظیر ورامین که در سال‌های گذشته، از آلودگی هوا در آن خبری نبود، به دلیل افزایش میزان آلاینده‌ها تعطیل می‌شود نشان می‌دهد رفتار نادرست با طبیعت، اثرات مخربی بر زندگی انسان‌ها خواهد داشت، افزود: اگر در گذشته به آب موجود در دشت ورامین بی مهری نمی‌شد، امروز شاهد کمبود منابع آب و بروز پدیده مخرب فرونشست دشت در این بخش از استان تهران نبودیم.

فروغی اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود در منابع آبی کشور، ۴ دشت در استان‌های تهران، فارس، اصفهان و سمنان با همکاری وزرای نیرو و کشاورزی، به عنوان پایلوت مدیریت منابع آب در نظر گرفته شدند که در استان تهران، ورامین برای اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به بحرانی بودن وضعیت بهره‌برداری از منابع آب دشت ورامین اظهار کرد: میزان ورودی منابع آب از محل بارش نزولات جوی، آب‌های زیرزمینی و بازگشت آب در دشت ورامین ۳۷۹ میلیون مترمکعب است و مجموع برداشت آب ۴۶۰ میلیون متر مکعب است که این امر نشان از کسری ۸۱ میلیون مترمکعبی آبخوان در سال دارد.

قائم مقام شرکت همچنین اضافه کرد: در حال حاضر ۳۵۹ حلقه چاه مجاز در حوزه کشاورزی، ۱۵۵ حلقه در حوزه آب شرب و ۳۲۳ حلقه چاه مجاز در حوزه صنعت و خدمت در ورامین وجود دارد که از این چاه‌ها سالانه ۱۲۱.۶ میلیون متر مکعب آب استحصال می شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر ۸۲۲ حلقه چاه غیرمجاز در حوزه کشاورزی و صنعت شناسایی شده که از این چاه‌ها سالانه ۲۶.۹۵ میلیون متر مکعب آب استحصال می‌شود که با شناسایی این چاه‌ها، تعداد زیادی از آن‌ها مسدود شده است، گفت: وی تعداد کل چاه‌های مجاز دشت ورامین را یک هزار و ۶۹۴ حلقه با تخلیه ۴۶۰.۴ میلیون متر معکب در سال یاد کرد.

فروغی با اشاره به مخاطرات افزایش میزان برداشت از منابع زیرزمینی گفت: مخاطرات ناشی از برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی شامل کاهش پتانسیل آبخوان و فرونشست زمین و کاهش تدریجی کیفیت منابع آب و ایجاد محدودیت در تامین آب شرب شهری و روستایی است که دشت ورامین را تهدید می‌کند.

فروغی گفت: یکی از اقدامات مهم در کاهش میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی، انسداد چاه‌های غیر مجاز است که این امر طی سه سال گذشته با انسداد ۹۹۸ حلقه چاه غیر مجاز در محدوده دشت ورامین، از تخلیه بالغ بر ۴۸.۰۱ میلیون متر مکعب آب جلوگیری شد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: تغییر الگوی کشت، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و نیز فرهنگ سازی تعادل بخشی به آب، به عنوان یکی دیگر از راه‌کارهای استفاده درست از منابع آب و جلوگیری از پیشرفت فرونشست دشت ورامین می باشد.

در ادامه این نشست "جواد اسدی" مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران نیز با اشاره به اینکه طرح داناب از سالیان قبل در کشور در حال اجرا است، گفت: مقرر شده است که  کلیه مدارس مقطع دوره اول دبیرستان(هفتم، هشتم و نهم) مخاطبین این طرح قرار گرفته و نسبت به افزایش  سواد آبی آن ها با کمک معلمین، ابزارهای آموزشی و همچنین همکاری آموزش و پرورش شهرستان اقدام لازم صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت اجرای برنامه های طرح احیاء و تعادل بخشی دردشت پایلوت ورامین استفاده از مبلمان شهری در راستای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی راهکارهای مدیریت مصرف و نیز استفاده از ظرفیت  بسیج در جهت رصد چاه ها و توقیف دستگاه های حفاری غیرمجاز از جمله  مواردی است که بایستی در شهرستان ورامین اجرا شود.

اسدی در پایان خاطر نشان کرد: استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد می تواند موجب افزایش سواد آبی در منطقه شده و مقرر گردیده است سایر دستگاه های اجرایی در جهت صیانت از منابع آبی شهرستان  همکاری های لازم را با امور آب ورامین داشته باشند و از آن جایی که افزایش آگاهی کشاورزان باعث کاهش مصرف آب و  استفاده بهینه از روش های نوین آبیاری می شود برگزاری جلسه با تعاونی آب بران در این زمینه موثر خواهد بود.

کد خبر: 3650
  تاریخ خبر : 2 دی 1398
 روابط عمومی
 710
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 40
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 700
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,619,472
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 3.17.75.227

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751