|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران هشدار داد:

پیامد خشکسالی های متوالی، سیلاب های پرخطر است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: دو بال خشکسالی و سیلاب همواره همراه یکدیگر بوده، پیامد خشکسالی های متوالی سیلاب های پرخطر است که البته تغیر اقلیم بر آن تاثیر گذار است و با توجه به شرایط جدید هر استان بایستی برنامه ویژه خود را داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "سید حسن رضوی" در نشستی که با حضور قائم مقام معاونت پژوهش، برنامه ریزی و رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما و هیات همراه و نیز مدیر کل دفر روابط عمومی شرکت مدیریت منابع آب ایران در سد لتیان برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: شرکت آب منطقه ای تهران دارای 70 سال قدمت بوده و شکل گیری تامین آب به سبک نوین در پایتخت اتفاق افتاده است و بر اساس  جنبش سدسازی که قبل از انقلاب به وجود آمد، ساخت سدهای تهران جزء اولین سدهایی بودند که در دستور کار دولت  وقت قرار می گیرد.

وی افزود: قبل از ساخت سدها ساختار آب تهران سنتی و متکی به قنوات بود. سدهایی که  در تهران وجود دارد عموماً از دهه 40 به بعد بهره برداری از آن ها شروع شده است و سد لتیان نیز  در دهه 40 به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه طرح ایجاد سد طالقان قبل از پیروزی انقلاب انجام و بهره برداری از سد پس از آن صورت گرفت، تصریح کرد: آخرین سد که در جنبش اولیه سد سازی به  بهره برداری رسید، سد لار بود و مابقی اقداماتی که  در بخش  تامین در تهران صورت گرفت، همانند سدهای نم رود و ماملو به دوران بعد از انقلاب باز می گردد و استان تهران به شرایطی رسیده است که باید تامین آب آن  خارج از جغرافیای سیاسی خودش اتفاق افتد.

رضوی با اشاره به اینکه از دهه اول انقلاب شاهد هجوم مهاجرت هستیم که تاثیر آن در تهران بسیار چشمگیر بود، افزود: فزونی جمعیت در تهران و اتفاقی که در چهار دهه گذشته  با آن مواجه بوده ایم در شرایط فعلی تعادل تامین آب را برهم زده است و با سختی در حال گذر از این شرایط می باشیم که به یقین  پروژه های بزرگی برای تامین آب طراحی شده است که در برنامه ششم نیز دیده می شود.

وی همچنین اضافه کرد: در دو تابستان گذشته که پشت سر گذاشتیم  و توانستیم تامین آب در بخش های مختلف را به سرانجام برسانیم، صدا و سیما نیز بر اساس رسالت خود این دغدغه ها را منعکس کرده  و سبب شد تا از ظرفیت این رسانه ملی در راستای اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی استفاده نماییم.

رضوی ادامه داد: در شرایط فعلی که با تغییر اقلیم  روبرو هستیم، یکی از ویژگی های آن تغییرات آب و هوایی است که بر این اساس  در مقاطعی با کمبود ریزش های جوی و در مقطعی دیگر با  بارندگی های سیل آسا  مواجه می شویم.با توجه به اقلیم خشک و نیمه خشک ایران وزارت نیرو  برنامه  سازگاری با کم آبی  را  در دستور کار خود قرار داد. وزارت نیرو از چند سال گذشته این برنامه ها را تدوین کرده و هر استان بر اساس شزایط خود  وضعیت استان را به وزارت نیرو گزارش داده که در قالب  برنامه 5 ساله بررسی  می شود.

وی  ضمن تاکید بر اینکه مدیریت مخزن  و سیلاب به عنوان یک برنامه بسیار مهم در وزارت نیرو می باشد که بالطبع  وزارت کشور و شهرداری ها نیز  در این خصوص برنامه های منظمی را تدوین کرده اند، یادآور شد:  در شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز ستاد سیل و اقدامات مرتبط با آن شکل گرفته که اقدامات سال گذشته نیز آسیب شناسی می شود و هم شرایط جدید برای سال آبی جدید که از اول مهرماه آغاز و تا شهریور سال 99 ادامه دارد، در نظر گرفته می شود. از سیل های فروردین ماه سال جاری تجربه ها ی تلخی  در بعضی از استان ها برای ما رقم زده شد؛ اما نتایج مثبتی هم از جهت تامین آب برای استان های سیل زده و تهران به همراه داشت به همین منظور با انجام برنامه های ضروری بایستی خسارات و خطرات محتمل را  به حداقل برسانیم.

رضوی تصریح کرد: حجم مخازن استان تهران 2 میلیارد متر مکعب می باشد و در این استان رودخانه هایی وجود دارد که آسیب پذیری آن ها در سیل  به شهر تهران نخواهد رسید.کوهپایه البرز دارای 7 رود دره و مسیل های فراوانی در تهران است  که با به وجود آمدن رگبارهای سنگین  می تواند سیلاب های مهارناپذیری را ایجاد کند و تهران با این خطر مواجه می باشد که ناگفته نماند اقدامات زیادی نیز از طریق  شهرداری، وزارت نیرو و وزارت راه ترابری صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: دخل و تصرفاتی  که در حاشیه رودخانه ها انجام شده، روستاهایی که تبدیل به شهر شده اند که حجم جمعیت آن از یک مرکز استان بیشترگردیده، این امر شرایطی را رقم زده است  که کوچکترین بحران ها مانند سیل و زلزله ابعاد  و تبعات فراون تری از سیلاب های خوزستان و لرستان  خواهد داشت.

رضوی با بیان اینکه در استان خوزستان  سیلاب هایی 3 تا 4 هزار متر مکعب در ثانیه را تجربه کردیم که  زندگی جمعیتی بالغ بر یک و نیم میلیون نفر را تحت تاثیر خود قرار داد، افزود: اگر در رودخانه کرج سیلاب 150 متر مکعب در ثانیه را داشته باشیم ، زندگی بیش از 2 میلیون نفر در پایین دست اتوبان کرج را محاصره خواهد داد. استان تهران علی رغم اینکه رودخانه های بسیار خروشان ندارد، اما در شرایط سیلابی که حجم زیادی از بارش را در زمان اندک داشته باشد، یکی از استان های خطرناک برای مدیرت سیلاب، کنترل خسارات و تبعات اجتماعی آن به شمار می رود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران اضافه کرد: وزارت نیرو و شهرداری به این امر آگاه بوده و تمامی  زیرساخت های شهری و مباحث مرتبط با مهندسی رودخانه در حال انجام می باشد، اما تهران همچنان آسیب پذیر بوده و امکان غافلگیری در تهران وجود  دارد، باید شرایط طوری شود که این غافلگیری و مشکلات کمتر گردد.

 وی با اشاره به اینکه آن چه  در شرایط فعلی مهم است حساس کردن مردم به مباحث آبی است که رسانه ملی می تواند همچون گذشته بسیار قدرتمند در این خصوص عمل نماید، اظهار کرد: تهران را می توان شهر رودهای مختلف نامید و خانه رود را بایستی آزاد گذاشت. در طی 6 دهه گذشته  ساخت و سازهای بی رویه، زمین خواری و کوه خواری بسیار فراوان انجام شده است که خودمان بستر ساز این حوادث بوده ایم. مردم بایستی در این خصوص آگاه شده  و با کمک دولتمردان  بتوانند تبعات این حوادث و تجاوزات را کاهش دهند که می توان از ظرفیت صدا و سیما در این راستا بهره جست.

رضوی گفت: وزارت نیرو نیز  با ارائه طرح داناب (طرح دانش آموزی نجات آب) دانش آموزان و خانواده های آنان را در خصوص منابع آبی درگیر نموده، باید بدانیم فرزندان امروز ما مدیران آتی کشور هستند و نباید نسبت به موضوعات آبی  غریبه باشند. نقطه ضعف ما در بسیاری از مسایل به خاطر ناآگاهی و کم اطلاعاتی ذی نفعان است که با مسائل اقتصادی هم  گره خورده است اگر ذی نفعان را با خود  شریک و همراه ندانیم ،موفق نخواهیم شد.

رضوی افزود: رسانه ملی از طرق مختلف می تواند زمینه مناسبی برای اصلاح الگوی مصرف مردم بوده و  فرهنگ سازی را تکمیل نماید. از مقوله فرهنگ سازی نباید غفلت کنیم که این امر بر عهده صدا و سیما است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم مجموعه اقدامات شرکت آب منطقه ای تهران در کنار سایر دستگاه ها به نفع مردم بوده  تا آن ها هم این رضایت مندی را احساس کنند.

کد خبر: 3496
  تاریخ خبر : 17 مهر 1398
  آخرین به‌روزرسانی : 17 مهر 1398
 روابط عمومی
 699
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 46
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 495
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,619,267
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 3.15.156.140

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751