|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

شنبه؛ پايان حفاري تونل انتقال آب از سرشاخه هاي دز به قمرود

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران گفت: آيين اتمام حفاري تونل انتقال آب از سرشاخه هاي دز به قمرود شنبه 18 شهريورماه 91 باحضور وزير نيرو برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومي شركت آب منطقه اي تهران، مهندس"خسرو ارتقايي" امروز(چهارشنبه 15 شهريورماه 91) در نشست خبري با حضور اصحابرسانه با اعلام  اتمام حفاري تونل انتقال آب از سرشاخه هاي دز به قمرود در روز شنبه و با حضور وزير نيرو اظهار داشت: اين طرح شامل سه بخش عمده است كه بخش نخست آن آب را از سرشاخه‌ها و دره هاي تامين كننده منابع اصلي آب منتقل مي نمايد.

ارتقايي ادامه داد: بخش نخست شامل چهار سدانحرافي است كه آب را دره به دره جمع آوري كرده و انتقال مي دهد. اين بخش در حقيقت سامانه جمع آوري طرح محسوب مي شود.

ارتقايي با بيان اينكه طرح انتقال آب از سرشاخه هاي دز به قمرود يك طرح ملي است كه از جمله طرح هاي مهرماندگار در دولت دهم نيز قرار دارد، گفت: در بخش نخست اين طرح بزرگ، يك هزار و 200 متر متر تونل از چشمه سرداب به دره لكو، يك هزار و 890 متر تونل از دره لكو به دره دزدان، حدود دو هزارو 490 متر تونل از دره دزدان به دره دايي و در مجموع چهار و نيم كيلومتر تونل كوتاه از نقطه ابتدايي اين سامانه تا آخرين دره اجرايي شده است.

وي سامانه دوم طرح را سامانه انتقال آب ذكر كرد و افزود: در اين سامانه تونلي به طول 9 كيلومتر و به ابعاد حفاري چهار و هفت دهم متر و قطر تمام شده سه و هشت دهم متر آب را به ابتداي كانالي با طول هفت هزار و 300 متر منتقل مي كند.

ارتقايي بخش سوم تونل را شامل تونل بزرگ انتقالآب به طول 36 كيلومتر اعلام و تصريح كرد: حفاري اين تونل با حضور مقام عالي وزارت نيرو و مسئولان و مديران كشوري و استاني روز شنبه 18 شهريورماه به اتمام رسيده و افتتاح خواهد شد.

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران سامانه جمع آوري و انتقال را در مجموع نزديك به 56 كيلومتر ذكر كرد و گفت: حفر اين ميزان تونل در حال حاضر در كشور بي سابقه بوده و يك كار انحصاري در طرح هاي آبي كشور محسوب مي شود.

ارتقايي وضعيت نامساعد زمين شناسي، صعب العبور بودن مسير، شرايط دشوار جوي همچون ارتفاع زياد برف و سرماي 36 درجه زير صفر را در سرشاخه ها، از جمله مشكلات و ويژگي هايي دانست كه طرح انتقال آب از سرشاخه هاي دزبه قمرود را در ميان ساير طرح هاي اجرا شده و يا در دست اجراي كشور منحصر به فرد كرده است.

وي به جمع شدگي تونل ها در زير زمين و در نتيجه درگيرشدن دستگاه حفاري در مسير تونل را از ديگر مشكلات اجراي اين طرح و حفرتونل برشمرد و افزود: با تلاش متخصصان و مهندسان ايراني و برخلاف پيش بيني هاي سازنده خارجي، دستگاه حفاري، ظرف 28 روز اورهال و پس از دو ماه عمليات حفاري به طور مجدد آغاز گرديد.

وي تاكيد كرد:‌ تونل 36 كيلومتري انتقال آب درحال حاضر بلندترين تونل انتقال آب در سطح كشور و خاورميانه است كه حفاري آن به اتمام رسيده است.

وي بتن استفاده شده در اين طرح و در قطعه پنج و تونل چشمه سرداب را كه در بدترين شرايط جوي و زمين شناسي به كار رفته بود را به عنوان بتن برتر كشور در ميان همه پروژه هاي اجرا شده در ايران ذكر و تصريح كرد: شركت آب منطقه اي تهران لوح برتر بتن كشور را به دليل بتن برتر از انجمن بتن ايران دريافت كرده است.

ارتقايي درخصوص كيفيت آب شهر قم و علت اينكه درمقاطعي اين آب با افت كيفيت مواجه شده است، گفت: شركت آب منطقه اي تهران با توجهبه شرايط آن زمان و پيش از اتمام حفاري هاي تونل اصلي با احداث 13 كيلومتر خطانتقال آب و ايجاد ايستگاه پمپاژ و دور زدن تونل، آب را در سال گذشته به قم رساند.

وي ادامه داد: در اين شرايط ايستگاه پمپاژ آبتنها دو هشت دهم مترمكعب در ثانيه آب را پمپاژ مي كرد، درحالي كه نياز شهر قم در تابستانگرم شهر قم به چهار و دو دهم مترمكعب در ثانيه نيز مي رسيد و به همين دليل و با افزايش مصرف آب، مسئولان امر ناگريز شدند آب چاه هاي موجود را وارد مدار بهره برداري كنند.

به گفته وي، در چنين شرايطي همچنان كيفيت آب قم بيش از دو و نيم برابر در مقايسه با گذشته بهبود يافته است.

ارتقايي با اشاره به اينكه در صورت بهره برداري از تونل انتقال آب از سرشاخه هاي دز به قمرود كيفيت آب قم بهتر از گذشته خواهد شد،بيان كرد: با اتمام طرح در نيمه نخست سال 92 قادر خواهيم بود تا آب حاصل از سيلابها و ظرفيت آبي سرشاخه ها را به ميزان 23 مترمكعب در ثانيه منتقل نموده و آب موردنياز قم را تامين نماييم.

ارتقايي ميزان كل تخصيص آب اين طرح را 181 ميليون مترمكعب در سال براي شرب و بخش جزئي را نيز براي صنعت اعلام كرد و گفت: پيش ازاين، ميزان اختصاص يافته جهت انتقال آب به 10 شهر و 100 روستاي هدف، حدود 241 ميليون مترمكعب تعريف شده بود.

وي ادامه داد: اما بر اساس مصوبه تخصيص وزارت نيرو بيش از 60 ميليون مترمكعب آب به نيازهاي استان لرستان در بخش حقابه كشاورزي، شيلات و محيط زيست اختصاص يافت كه اكنون تخصيص 241 ميليون مترمكعبي آب به 181 ميليون مترمكعب آب كاهش يافته است.

وي درخصوص مشخصات و ويژگي هاي اين طرح ملي نيز گفت:ركورد حفاري دستگاه TBM در اين طرح و در تيرماه86 به 1000 متر در ماه رسيد كه نشان از توانايي بالاي متخصصان ايراني دارد.

به گفته وي، بيش از 50 درصد پروژه هاي اين طرح زودتر از زمان بندي مقرر شده به اتمام رسيده است و تنها در بخش قطعه يك تونل انتقال كه در روز شنبه هفته جاري حفاري آن به اتمام خواهد رسيد، كمي بيشتر از زمان تعيين شده به طول انجاميده است.

ارتقايي سپس افزود: اين طرح از سال 81 آغاز و در زمان كنوني، بيش از 90 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و پيش بيني مي شود كه در نيمه نخست سال 92 باقي مانده عمليات اجرايي آن كه بيشتر مربوط به سد كوچري است نيز به اتمام رسيده و كل طرح به طور كامل افتتاح شود.

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران ميزان هزينه كل طرح انتقال آب از سرشاخه هاي دز به قمرود را 11 ميليارد ريال ذكر كرد و اظهار داشت: پنج هزار و 600 ميليارد ريال در بخش تونل انتقال و سد كوچري تا كنون هزينه شده كه برآورد نهايي آن نزديك به هفت هزار ميليارد ريال است.

وي با اشاره به تامين آب 10 شهر و 100 روستا بااجراي اين طرح، اعلام كرد: تامين آب مورد نياز شهرهاي خوانسار، گلپايگان، دليجان،محلات، سلفچگان، ساوه، قم ، خمين، نيم‌ور و پرديسان قم از جمله اهداف مهم طرح محسوب مي شود.

ارتقايي در پايان با بيان اينكه افزون بر 70درصد منابع مالي طرح از محل درآمدهاي عمومي دولت تامين شده است، تصريح كرد: به دستور مقام معظم رهبري از محل صندوق ذخيره ارزي كشور نزديك به 230 ميليون يورو به شركت آب منطقه اي قم در سال هاي گذشته اختصاص داده شد كه بسياري از مشكلات اعتباري طرح رابرطرف نمود و آن را نجات داد.

وي افزود: 500 ميليارد ريال اعتبار از محل اعتبارات خشكسالي به اين طرح اختصاص يافته و پيش بيني مي شود كه در صورت توافق دولت و مجلس و صدور مجوز از سوي بانك مركزي 670 ميليارد ريال اوراق مشاركت نيز به منابع مالي تامين كننده طرح افزوده شود.

کد خبر: 3
  تاریخ خبر : 15 شهریور 1391
  آخرین به‌روزرسانی : 19 شهریور 1391
 پرسنل شرکت
 2654
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 43
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 8,066
  • بازدید دیروز : 12,845
  • کل بازدید : 9,616,817
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 18.116.43.119

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751