|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

جلسه هماهنگی در خصوص روش های نوین پیش بینی و هشدار سیل و امکان سنجی آن در حوضه آبریز شهر تهران برگزار شد

جلسه هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی در خصوص طرح پژوهشی بررسی و ارزیابی روش های نوین پیش بینی و هشدار سیل و امکان سنجی آن در حوضه آبریز شهر تهران با حضور دستگاه های ذیربط برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای تهران، "محمدعلی طرفه" سرپرست معاونت برنامه‌ریزی در نشست "بررسی و ارزیابی روشهای نوین پیشبینی و هشدار سیل و امکان سنجی آن در حوضه آبریز شهر تهران" اظهار داشت: در حال‌حاضر ظرفیت تحقیقاتی در خصوص "ارزیابی سیستم‌های نوین پیش‌بینی و هشدار سیل و امکان‌سنجی آن در حوضه آبریز شهر تهران" وجود دارد، بنابراین لازم است تا نقطه‌نظرات دستگاه‌های مختلف در خصوص تکمیل شرح خدمات، انجام پذیرد.

وی با تأکید بر فعال نمودن کمیته راهبری مشترک میان شرکت آب منطقه‌ای تهران و دستگاه‌های مرتبط با سیلاب در شهر تهران، بیان کرد: به منظور هم‌اندیشی و تبادل نظر هر چه بیشتر میان دستگاه‌های متولی، ضرورت دارد در جلسات کمیته راهبری و هماهنگی، نتایج اقدامات دستگاه‌های مختلف در این زمینه ارائه گردد.

همچنین آلاله قائمی رئیس گروه تحقیقات کاربردی شرکت آب منطقهای تهران گفت: این شرکت در نظر دارد طرح تحقیقاتی "بررسی و ارزیابی روش‌های نوین پیش‌بینی و هشدار سیل و امکان‌سنجی آن در حوضه آبریز شهر تهران" را به دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی ذی‌صلاح واگذار نماید.

وی با اشاره به وجود تجربیات مشابه در سازمان‌های مرتبط دیگر همچون شهرداری و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: به منظور هماهنگی و جلوگیری از موازی کاری و همچنین در راستای هم‌افزایی هر چه بیشتر با آن دستگاه‌ها، در این نشست ابتدا به سابقه مطالعات طرح اشاره گردید که پیشگیری و کاهش خطرات و خسارات جانی و مالی سیل در شهر تهران و همچنین تعیین سهم و سازوکار دستگاه‌های اجرایی و نهادها و سازمان‌ها متناسب با تکنولوژی پیشنهادی از مزایای این طرح پژوهشی است.

رئیس گروه تحقیقات کاربردی شرکت آب منطقه ای تهران ادامه داد: با توجه به اینکه این طرح در سال 1397 به عنوان یکی از نیازهای تحقیقاتی دفتر مهندسی رودخانه پیشنهاد گردیده‌ بود، جهت تدوین فرم پیشنهاد پروژه در کارگروه کمیته راهبری متشکل از نمایندگانی از حوژه‌های مختلف سازمان، دفتر مهندسی رودخانه به عنوان ناظر و بهره‌بردار طرح معرفی شده‌است.

قائمی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون جلسات متعددی برگزار و نهایتاً در آذر ماه سال جاری فراخوان طرح پژوهشی در سامانه ستاد ایران ثبت و 6 دانشگاه‌ و موسسه پژوهشی در این فراخوان شرکت نمودند که پس از ثبت فراخوان، در دی‌ماه سال جاری قراردادی فی‌مابین پژوهشکده هواشناسی و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در خصوص "مطالعه و طراحی سیستم پیش‌بینی سیلاب رودخانه‌های حوضه شهر تهران" منعقد گردید.

 وی هدف اصلی از برگزاری این جلسه را تعیین تکلیف و بررسی ماهیت مطالعات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و طرح پژوهشی آب منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: در ادامه نیز مدیر دفتر مهندسی رودخانه به اهمیت طرح تحقیقاتی اشاره نموده و در اسلاید ارائه شده توسط کارشناس آن دفتر به آگاهی از خطرات سیل و نحوه توزیع مکانی و زمانی آن که می‌تواند در انتخاب راهبردهای مناسب به منظور کاهش عوارض و پیامدهای ناشی از این پدیده کمک شایانی نماید، اشاره گردید.

قائمی با بیان اینکه در مدیریت سیلاب مسأله شناسایی مناطق دارای خطرپذیری بالا از مهمترین اقدامات می‌باشد، گفت: سیل یک خطر طبیعی است و ریسک سیل عموماً به صورت یک سیلاب 100 ساله تعریف میشود و نقشه خطرپذیری سیل  جهت شناساندن مناطقی که ریسک سیل در آنها بالا است مورد استفاده قرار می‌گیرد .

رئیس گروه تحقیقات کاربردی شرکت آب منطقه ای تهران یادآور شد: با انجام این پژوهش میزان تاب‌آوری شهر تهران در مقابل سیلاب و وضعیت سیل‌خیزی شناسایی شده و نقاط حادثه‌خیز شهر تهران در مواقع سیلابی و اولویت‌بندی آن‌ها بر اساس میزان خطرات و خسارات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل حوضههای آبریز شهر تهران فرصت بیشتر برای ساکنان بومی جهت حفظ جان خود و همچنین انتقال اموال مکان‌های امن‌تر را میسر می‌کند و علاوه بر آن نیز مدت زمان مورد نیاز در مواقع بحرانی جهت ارائه خدمات توسط دستگاه‌های ذی‌ربط به مناطق سانحه دیده مشخص خواهد شد.

همچنین در ادامه نیز سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و شهرداری تهران نیز گزارش مختصری در خصوص طرح‌های مطالعاتی در دست اقدام خود و نیز نظرات و پیشنهادهایی در این زمینه را ارائه داد.

کد خبر: 2993
  تاریخ خبر : 12 اسفند 1397
  آخرین به‌روزرسانی : 12 اسفند 1397
 الهامی منش
 770
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 64
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 3,522
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,622,294
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 18.119.111.9

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751