|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در نشست هفته پژوهش عنوان شد:

لزوم توجه به پژوهش و فناوری‌های نوین در جهت ارتقاء سطح علمی کشور

مدیر گروه و مجری پروژه‌های طرح تحقیقات کاربردی و مطالعات راهبردی حوضه‌های آبریز شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران گفت: برای رسیدن به یک کشور پیشرفته و علمی بایستی به پژوهش و تحقیقات نوین توجه ویژه ای شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای تهران، "مجتبی نوری" در نشستی که به مناسبت هفته پژوهش در سالن کنفرانس شرکت با حضور سرپرست شرکت، جمعی از مدیران و کارشناسان و همچنین پژوهشگران برتر برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: چشم‌انداز تحقیقات کاربردی  شرکت‌های آب منطقه‌ای بایستی بر مبنای توسعه پایدار مبتنی بر مدیریت به هم پیوسته منابع آب بنا شود.

وی با بیان اینکه جلسات متعددی با مدیران و کارشناسان حوزه ستادی شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص اهمیت تحقیقات کاربردی تشکیل شده است، تصریح کرد: این محورهای تحقیقاتی عموماً در خصوص مسایل اجتماعی و ظرفیت‌سازی، زیرساخت‌های آبی، مدیریت دانش و پژوهش، آب و محیط زیست و غیره بوده است.

نوری در خصوص اقدامات تحقیقات کاربردی شرکت مدیریت منابع آب و شرکت‌های زیرمجموعه در سال 96- 97 عنوان کرد:  86 پروژه خاتمه یافته، 239 مقاله، 18 کتاب پژوهشی مورد حمایت، 16 مورد پایان نامه‌های مورد حمایت، 26 تفاهم نامه، 108 کارگاه و سمینار علمی و 16 اختراع ثبت شده  از جمله این موارد بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه  دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی می‌توانند اتاق فکر موضوع سازگاری با کم آبی باشند، تصریح کرد:  در این جهت ویژه نامه‌ای با کمک و همفکری متخصصین تالیف شده است که در روزهای آتی  به دست علاقه‌مندان خواهد رسید.

نوری تاکید کرد: نقشه راه فن‌آوری‌های مدیریت منابع آب مشخص می‌کند که در سال‌های آینده برای پروژه‌های آبی نیازمند چه تجهیزات و امکاناتی می‌باشیم. همچنین استفاده از اینترنت اشیاء  در این زمینه کمک فراوانی خواهد نمود و بایستی همگی آموزش‌های لازم را دیده تا نحوه به کارگیری این پروتکل ارتباطی را بیاموزیم.

در ادامه " بنفشه زهرایی" عضو هیأت علمی کمیته تحقیقات شرکت و مدیرکل مدیریت مصرف و ارتقاء بهره‌وری و آب وآبفای وزارت نیرو ضمن تمجید از ایجاد کارگروه ملی سازگاری با کم آبی عنوان کرد: با توجه به اینکه سیاست‌های کارگروه مذکور کاهش مصارف است، بایستی در کنار  استفاده از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی از ظرفیت  دانشگاه‌ها و موسسه تحقیقات برای رسیدن به این هدف استفاده کرد.

وی ادامه داد: برای رفع سر درگمی در این خصوص بایستی  ابتدا از راه‌حل های کوچک، محلی و قابل اجراء، بهره برده و سپس طرح‌ها و ایده‌‌های بزرگ را عملی نمود.

در ادامه این نشست " آلاله قائمی" رییس گروه تحقیقات کاربردی شرکت در خصوص جایگاه تحقیق و پژوهش در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: قانون اساسی از نظر اهمیت و اعتبار، در رأس سلسله مراتب قواعد حقوقی و مقررات هر جامعه قرار دارد. قانون اساسی به صورت کلی و در اصول متعددی به مسألة مهم تحقیق، پژوهش و نوآوری اشاره نموده است که برخی از این اصول و زیربندهای آن شامل اصل دوم قانون اساسی در بندهای  الف و ب و  اصل سوم قانون اساسی بندهای دوم و چهارم می باشد.

وی ادامه داد: مطابق بند چهارم اصل سوم، دولت موظف است همه امکانات خود را برای دستیابی به تقویت روحیه بررسی و تتبع و بالا بردن سطح علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان به کار گیرد. بنابراین یکی از وظایف اصلی مسؤلان، تقویت امر تحقیق و تشویق پژوهشگران عنوان شده است. 

قائمی در خصوص اهداف گروه تحقیقات کاربردی شرکت عنوان کرد: تحقق اولویت‌ها و محورهای تحقیقاتی مورد نیاز شرکت، تقویت تقاضامحوری و پاسخگویی به نیازهای عملیاتی و طرح‌های توسعه‌ای صنعت آب، هدایت و هماهنگی و راهبری انجام پروژه‌های تقاضامحور شرکت و استفاده بهینه از ظرفیت‌ها، امکانات و پتانسیل‌های موجود از جمله این موارد می باشد.

وی با بیان اینکه بر این اساس هدف از تشکیل این گروه، پاسخ به نیازهای تحقیقاتی جهت رفع مسائل و مشکلات ضروری در بخش منابع آب، جهت نیل به دستیابی اهداف شرکت و ارائه دستاوردهای علمی و تحقیقاتی شرکت می‌باشد، تصریح کرد: اولویت بندی پروژه ها عمدتاً به 2 صورت تقاضا محور و یا مستقل (محقق محور)  بوده و در حال حاضر اولویت‌بندی پروژه‌ها در شرکت به سمت رویکرد تقاضا محور می باشد.در این رویکرد، پژوهش و تحقیقات بر اساس تقاضای دفاتر و واحدهای مختلف انجام  می شود و نتایج مورد انتظار آن در در راستای حل مسأله و ارائه پاسخ مناسب و عملیاتی در حوزه مأموریتی سفارش‌دهنده پژوهش است.

قائمی افزود: رویکرد مستقل یا عرضه محور و یا محقق محور اخذ و پذیرش پروپوزال از سوی محقق است.در این رویکرد، سعی می‌گردد تا پروپوزال ارسالی از سوی محقق به دفاتر و واحدهای مختلف ارجاع شود تا ضمن ارتباط مؤثر، نتایج تحقیق در راستای حل مسأله و ارائه پاسخ مناسب و عملیاتی در حوزه مأموریت شرکت باشد. این روش با هدف حمایت از پروژه‌های دانشجویی که تنها در راستای اولویت‌های پژوهشی صنعت آب کشور می‌باشد، صورت می‌پذیرد.

رییس گروه تحقیقات کاربردی شرکت آب منطقه ای تهران یادآور شد: مطابق برآوردهای صورت گرفته، میزان اعتبار مورد نیاز جهت اجرای پروژه‌های تحقیقاتی جدید و نیمه‌تمام این شرکت در سال 1397، بالغ بر 10،000 میلیون ریال بوده که این مهم از محل یک درصد هزینه کرد اعتبار بودجه جاری شرکت در حال اجراء و پیگیری می باشد.

قائمی با بیان اینکه پروژه‌های تحقیقاتی متعددی در شرکت انجام شده است، ادامه داد: تدوین یک مدل تلفیقی مبتنی بر روش زمین‌آماری بیشینه آنتروپی بیزی یا کریجینگ، تئوری آنتروپی و شاخص‌‌ خسارت‌پذیری آبخوان برای ارزیابی و به‌هنگام‌سازی سامانه پایش کیفیت آب زیرزمینی آبخوان تهران، تعیین میزان رطوبت خاک و تبخیر و تعرق واقعی و تاثیر آن بر بیلان  منابع آب برای استان تهران، طراحی و ساخت دستگاه آزمایشگاهی دوبعدی بررسی فرسایش داخلی در خاک، پیش‌بینی آورد رودخانه‌های استان تهران با استفاده از فن‌آوری‌های نوین، بررسی مشخصه‌های کیفی و تصفیه‌پذیری روان آب سطحی کانال فیروزآباد شهر تهران برای مصارف آبیاری، شبیه‌سازی پدیده ضربه قوچ در خط انتقال آب از طالقان به آبگیر بیلقان، مطالعات پایه‌ای امکان وجود میکروآلاینده سیانوتوکسین‌ها در یکی از منابع سطحی تأمین‌کننده آب آشامیدنی شهر تهران (سد لتیان)، ارزیابی عملکرد فنی سازه‌های تنظیم و توزیع آب در شبکه آبیاری و زهکشی ورامین و کنترل رسوبگذاری در مخازن سدها با استفاده از موانع از جمله این موارد تحقیقاتی  می باشد.

وی درباره چالش‌های موجود در امر تحقیقات عنوان کرد: عدم تناسب هزینه‌های پژوهشی با تولید ناخالص ملی و کمبود بودجه پژوهشی، هزینه کردن بودجه‌های پژوهشی در مواردی غیر از امور پژوهشی، نبودن ساختار قوی و مناسب تحقیقات در دستگاه‌های اجرایی با توجه به حجم وظایف محوله، مشکلات ناشی از مقررات و آیین‌نامه‌های دست و پا گیر اداری و مالی، بی اعتمادی مدیران نسبت به دستاوردهای پژوهشی داخلی، شکاف‌های نگرشی و ارتباطی میان محققان و مدیران در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و عدم تناسب پروژه‌های مصوب ملی با اهداف واحدهای مختلف شرکت از جمله این چالش‌ها است.

رییس گروه تحقیقات کاربردی شرکت در پایان خاطر نشان کرد: راهکارهای پیشنهادی جهت رفع چالش‌ها شامل تقویت اعتبارات پژوهشی و افزایش سهم بودجه تحقیقات از تولید ناخالص ملی، کنترل و نظارت بر نحوه استفاده از اعتبارات پژوهشی، ایجاد و تشکیل ساختار تحقیقاتی مناسب با شرایط دستگاه‌های اجرایی و حجم وظایف محوله،اصلاح قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های اداری و مالی مرتبط با پژوهش و تحقیقات وایجاد ارتباط قوی میان مدیران و محققان و استفاده از توان دانشمندان و محققان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌باشد.

گفتنی است سرپرست شرکت، از "امیر سالمی" عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی جهت ارائه طرح تحقیقاتی "شناسایی و تعیین مقدار ریزآلاینده­ های آلی، هورمون­ ها، داروها و فراورده­ های مراقبت شخصی برگزیده در خروجی تصفیه­ خانه فاضلاب شهری، خاک و محصولات زراعی" و "جعفر یزدی" عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی جهت ارائه طرح "تعیین جانمایی و ابعاد بهینه روش‌های توسعه کم اثر در احیای رودخانه‌ها" و همچنین از "آلاله قائمی"، "هانیه ظهور فاضلی" و "عادل ساعدی" به عنوان پژوهشگران برتر سال 97 شرکت آب منطقه‌ای تهران با اهداء لوح تقدیر شد.

شایان ذکر است در راستای حضور فعال در کمیته راهبری طرح پژوهشی "بررسی و ارزیابی روش‌های نوین پیش‌بینی و هشدار سیل و امکان‌سنجی در حوضه آبریز شهر تهران از "حسین زنگویی"، "محمدعلی کریم خانی"، "معین آصفی"، "فرشید فیض‌الهی"، "مهران قدرتی"، "هژیر باقرنژاد"، "فرهاد شمس‌زهرایی"، "مرتضی قاسم‌پور" و "کوروش همدانیان" و نیز از "اکرم صوفی" جهت تلاش‌ و فعالیت‌های مستمر در امر تحقق وظایف گروه تحقیقات کاربردی با ارائه لوح‌های جداگانه‌ای تقدیر بعمل آمد.

کد خبر: 2848
  تاریخ خبر : 1 دی 1397
 الهامی منش
 616
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 47
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 2,330
  • بازدید دیروز : 12,265
  • کل بازدید : 9,670,207
  • آخرین به روزرسانی : 4 اردیبهشت 1403 11:47:17
  • شناسه IP شما : 18.118.137.243

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751