|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

به همت دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران؛

نشست هم اندیشی فرایند ها و فعالیت های مطالعات آب های سطحی کشور برگزار شد

با حضور مدیرکل مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشست هم اندیشی فرایند ها و فعالیت های مطالعات آب های سطحی کشور با حضور روسای گروه آب های سطحی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "فرامرز رابعی" مدیرکل دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران در این نشست ضمن خوشامدگویی به حاضرین، با بیان اینکه تلاش ها و فعالیت های مجموعه مطالعات آب کشور ستودنی است، اظهار کرد: مهم ترین مطالعات آب کشور در زمینه آب های سطحی می باشد که تولید بیش از 6 میلیون و 200 داده در طی یک سال اهمیت این بخش را نشان می دهد.

وی همچنین افزود: موضوع مدیریت و پایش سیلاب  نیز از جمله فعالیت های مطالعات آب کشور به شمار می رود که به خاطر مدیریت ویژه آن و با وجود عدم امکانات و زیرساخت های لازم  دفتر مطالعات آب کشور به شکل موفقیت آمیزی از نظام نامه سیلاب بیرون آمده است.

رابعی با بیان اینکه  بهره برداری، تعمیر و نگهداری از 3500 ایستگاه آب و هواشناسی در کشور از جمله عمده فعالیت های آب سطحی کشور است، یادآور شد: در بخش مطالعات طی دو سال گذشته دو برنامه جدی وجود داشت که یکی از آن ها تاکید بر خرد جمعی است  که بر این اساس کارگروه های مختلفی تشکیل داده و از ظرفیت های لازم برخوردار شدیم.

وی برنامه دیگر را رویکرد حل مسئله دانست و عنوان کرد:  طی سال های گذشته بی توجهی زیادی در بخش مطالعات و آمار و اطلاعات دیده شده است که بر اساس نظریه رویکرد حل مساله  در سال گذشته عقب ماندگی  چندین سال پی در پی را در خصوص داده ها جبران کردیم که حاصل آن تولید 6 میلیون و 200 داده در بخش آب سطحی می باشد.

رابعی همچنین اضافه کرد: بانک اطلاعاتی متصدیان نیز به روز گردید و اگر موضوع نظام دستورالعمل متصدیان نیز به روز شود بخشی از مشکلات آن ها حل خواهد شد.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران در پایان خاطر نشان کرد:  با اجرای صحیح نظام نامه و ارائه آمار و اطلاعات به روز در خصوص بارش، هیدروگراف و بیلان و  جایگزینی بانک اطلاعاتی تحت وب به جای بانک دیتاایز ، میتوان شاهد تغییرات و تحول جدی در دفتر مطالعات شرکت مدیریت منابع آب ایران بود.
در ادامه این نشست " حسن برنا" مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران،  عنوان کرد: فعالیت های دفتر مطالعات پایه شرکت  آب منطقه ای  تهران  در محدوده سدهای خارج از استان  در وسعت  16287 کیلومتر  مربع  و مشتمل  بر 11671 کیلومتر  مربع  (72 درصد) ارتفاعات  و 4616 کیلومتر مربع  (38 درصد)  در دشت  صورت  می گیرد.

وی ادامه داد: از ویژگی های حوزه تحت  پوشش این دفتر،  اقلیم  نیمه خشک  با وابستگی  به ذخیره  برفی  و منابع  زیرزمینی  آن  می باشد. تامین  آب شرب  پایتخت، مدیریت  پساب، مشرف  بودن  ارتفاعات  به کلان شهر تهران  و زمان تمرکز کم  رودخانه ها و مسیل های منتهی  به آن، تراکم  جمعیتی  و تراکم  منابع آب  زیرزمینی  در هر کیلومتر مربع  افزایش تقاضا  و جایگاه  خاص ذی نفعان  و بهره  برداران ، حساسیت  و دقت  و فوریت  زمانی  در فرآیند تولیدات آمار و اطلاعات  و پایش کمی و کیفی  و ارائه  آن را  می طلبد.

برنا با  اشاره به اینکه این دفتر  در حال  حاضر در سه بخش آب های  سطحی، آب های زیرزمینی وتلفیق و بیلان  بانضمام  طرح های  تکمیل  و تجهیز، مطالعات  کمی و کیفی، آمار برداری سراسری  از منابع  آب  (دور سوم)  فعالیت  می نماید، تصریح کرد: بالغ بر 80 در صد از فعالیت های این دفتر در صحرا انجام می شودکه در بخش آب های سطحی با 172 ایستگاه آب وهوا شناسی تولید آمار و اطلاعات بارش به صورت روزانه وآمارهیدرومتری وبرف سنجی آن از اهمیت خاص برخوردار است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت افزود:  عدم تناسب ساختاردفتر مطالعات پایه منابع آب  با وظایف میدانی وصحرایی آن، مشخص نبودن  جایگاه  متصدیان  وعدم  تناسب  حقوق آنها  با وظایف  مورد انتظار، بازنشستگی پرسنل متخصص و عدم  جایگزینی این افراد در دفاتر مطالعات، بالا بودن  قیمت  اراضی  جهت  توسعه  و تجهیز ایستگاههای سنجش در کلان شهرها واطراف آن ها، ایجاد سامانه های متعدد برای بارگذاری اطلاعات و آمار منابع آب و عدم هماهنگی و هم پوشانی آن ها، تامین برق ایستگاه های آب و هواشناسی، موانع  و مشکلات  پیاده سازی  نظام نامه سیلاب، عدم  پشتیبانی داده هاو اطلاعات  لازم  برای  پیش بینی  و هشدار از طریق سازمان هواشناسی ، زمان  تمرکز کم  در حوزه های کوهستانی مشرف به شهرها از جمله  استانهای البرز و تهران و ...  و خطرات  ناشی ازآن، عدم امکان  دسترسی  به مناطق  کوهستانی و خلاء  آماری  در فصل  زمستان و نوین سازی وتجهیز ایستگاه ها آب و هواشناسی به ادوات نوین از چالش ها و رویکردهای اصلی در بخش آب های سطحی  می باشد که  نیازمند توجه ویژه ستاد در تحقق  این خواسته ها  می باشد.

در ادامه این جلسه همچنین  رییس گروه آب های سطحی کرمان نیز ضمن تاکید بر جایگاه و اهمیت آب در سطح کشور  عنوان کرد: ارزان بودن آب، مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی، حذف شدن حق النظاره ها، تغییر نکردن الگوی کشت و مصرف، استفاده نکردن از تکنولوژی نوین برای مصرف، متوقف نشدن انتقال آب حوضه به حوضه و سدسازی از جمله موارد ی است که باید در جهت حفاظت از منابع آبی لحاظ شود.

وی همچنین یادآور شد: همکاری و تعامل آب سطحی و زیرزمینی، همکاری گروه های آب های سطحی کل کشور، مدیریت سیلاب، آموزش پرسنل، برون سپاری و حق بیمه متصدیان و یکسان سازی پرداخت ها در کل کشور، تغییر مدیریت مطالعات به معاونت، به روز شدن نرم افزارهای آب سطحی، استفاده از پساب فاضلاب،  جلوگیری از عبور سیلاب بدون اندازه گیری، اتصال آب از خلیج فارس و دریای عمان به ایران مرکزی و اجرای طرح های تغذیه مصنوعی به جای سد سازی  از جمله موارد سازنده ای است که می توان در بخش آب کشور در نظر گرفت.

رییس گروه آب های سطحی استان اصفهان نیز در ادامه  بهبود فرایند ثبت آمار و اطلاعات منابع آب سطحی را ضروری دانست و گفت: سامانه ای در  اصفهان در حال طراحی است که سامانه کنترل متصدیان ایستگاه های آب و هواشناسی نامیده می شود که سامانه مذکور دارای ویژگی و مزایایی همچون دسترسی سریع به اطلاعات، امکان کنترل صحت داده ها در اسرع وقت، امکان کنترل عملکرد متصدی به صورت مکانی و زمانی، در اختیار داشتن و اطلاع همزمان از داده های ایستگاه ها، امکان محاسبه خطای ادوات ثبات( مکانیکی و الکترونیکی) با دقت بیشتر و نیز امکان مقایسه  داده های تولیدی ازیک پدیده اقلیمی توسط ادوات مختلف می باشد.

در پایان این نشست نیز رییس گروه آب های سطحی سمنان و  خراسان شمالی با ارائه موضوعاتی با نام "سامانه برداشت هوشمند آمار آب و هواشناسی"  و"سامانه مدیریت نرم، داده نگارهای الکترونیکی " مباحثی را در خصوص این موارد مطرح و به پرسش های حاضرین پاسخ های لازم  ارائه شد.

کد خبر: 2760
  تاریخ خبر : 23 آبان 1397
 الهامی منش
 905
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 59
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 12,412
  • بازدید دیروز : 28,217
  • کل بازدید : 9,416,805
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 44.200.249.42

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751