|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در دوازدهمین مصاحبه دانشی ،

ویژگی های خشکسالی هیدرولوژیکی در استان وگستردگی آن بررسی شد

ویژگی های خشکسالی هیدرولوژیکی در استان وگستردگی آن در دوازدهمین مصاحبه دانشی بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "علیرضا ایزدی" کارشناس برنامه ریزی دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه های شرکت در این مصاحبه دانشی که با حضور معاون برنامه ریزی، مدیر دفتر فناوری اطلاعات و توسعه مدیریت و نیز جمعی از کارشناسان شرکت برگزار شد، در خصوص ویژگی های خشکسالی هیدرولوژیکی دراستان وگستردگی آن اظهار کرد: پیش بینی زمان وقوع خشکسالی هیدرولوژیکی می تواند مدیریت ریسک را جایگزین مدیریت بحران نماید و تاحد زیادی از اثرات مخرب آن بکاهد .

وی چرخه غیرمنطقی برخورد با خشکسالی را شروع خشکسالی، هشیاری، نگرانی واضطراب، افزایش بارش، بی تفاوتی وغفلت و شروع خشکسالی مجدد دانست و گفت: بر این اساس می بایست از رویکرد مدیریت جامع خشکسالی استفاده کنیم؛ یعنی  هم زمان مدیریت ریسک ومدیریت بحران مورد استفاده قرار  گرفته ودر زمان ترسالی اقدامات پیشگیرانه و توانمندسازی نیز انجام پذیرد.

ایزدی ادامه داد: روش هایی همچون تعیین زمان اضطرارخشکسالی هیدرولوژی درمنطقه بااستفاده از شاخص k و swsi ، تعیین روابط بهره برداری نهادهای محلی و استانی درانجام فعالیت های مربوط به شرایط خشکسالی، ایجادامکان اطلاع رسانی ،هشدار وتخلیه درهنگام وجوداحتمال بروز شرایط اضطراری و خشکسالی  و بهینه نمودن جمع آوری، توزیع و ذخیره آب دراستان در زمان وقوع خشکسالی به  مدیریت این امرکمک  می کند.

وی با بیان اینکه خشکسالی تداوم روزهای خشک می باشد، انواع خشکسالی ها را چهارمورد(هواشناسی،هیدرولوژیکی، کشاورزی و اقتصادی و اجتماعی) عنوان کرد و گفت: خشکسالی هیدرولوژیکی تاثیر نقصان بارش ها بر منابع آب بوده که به منظور ارزیابی شدت خشکسالی ازشاخص ها مربوطه استفاده می کنند. (مانند:شاخص بارش استانداردspi و شاخص ذخیره آب های سطحی swsi  وشاخص هیدرولوژیکی k )

ایزدی اضافه کرد: خشکسالی یک پدیده خزنده است چون تاثیرآن در یک دوره زمانی وبه کندی ظاهر می شود.درنتیجه برنامه ریزی آن نیز برای کاهش اثرات پیچیده است.

 کارشناس برنامه ریزی دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه های شرکت آب منطقه ای تهران در خصوص ویژگی های وقوع خشکسالی در استان تهران تصریح کرد: کم بارشی، تغییرات شدید بارندگی در طول زمان و مکان ، تعداد روزهای بارانی کم،  تغییرات زیاد در دوره های خشکی از سالی به سال دیگر ، وقوع خشکسالی ها با تناوب های مختلف،آسیب پذیری و شکنندگی کشاورزی بالا و تغییرات زیاد در شدت مدت  و فراوانی رگبارها از جمله این ویژگی ها به شمار می رود.

 ایزدی  همچنین افزود: بر اساس پیش بینی ipcc از تاثیر کلان پدیده تغییر اقلیم برقاره آسیا و نظر کارشناسان هواشناسی، خشکسالی شدید برای 15 استان اطراف تهران برای سال آینده واحتمال وقوع دمای بیش از نرمال(5/0 تا5/1 درجه) پیش بینی می شود. چنانچه  افزایش co2  وپیامد آن باعث  افزایش دمای استان شده است  و این موضوع  وقوع تغییر اقلیم در حوضه های شرب تهران را در آینده رقم خواهد زد؛ لذا در آینده ای نه چندان دور با تغییرات عمده ای در وضعیت آب وهوا ، همچنین تغییر در املاح آب ها ، کاهش باروری محصولات کشاورزی و نابودی پوشش گیاهی مواجه خواهیم شد.

ایزدی با بیان اینکه در سالهای 48 و 68 و 83 و 86 و 92 خشکسالی های هواشناسی  وهیدرولوژیکی در استان صورت پذیرفته، تصریح کرد:  در  سال های 1375 تا 1380 طولانی ترین خشکسالی و 79 شدیدترین خشکسالی هیدرولوژیکی در استان تهران بوده است.

وی اضافه کرد: می توانیم با طبقه بندی شدت خشکسالی و مطالعات هیدرولوژی شرایط خشکسالی جاری وآینده را پایش کنیم.بخش کشاورزی با اختصاص بیشترین آب مصرفی در استان آسیب شدیدی را به منابع آبی وارد می کند. پس می بایست بهره وری بالا آب در محصول تولیدی در سطح استان با الگوهای کشت مناسب صورت پذیرد و مقایسه بهره وری آب بر اساس تبخیروتعرق واقعی در تهیه الگوی کشت منطقه ای مورد استفاده قرارگیرد تا گیاهان با بازده پایین از الگوهای کشت حذف گردند.

کارشناس دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه های شرکت درباره تهیه نقشه خشکسالی عنوان کرد: ابتدا داده ها (بارش-دما و...) در یک دوره آماری جمع آوری و سپس براساس دوره زمانی موردنظر (روزانه-ماهانه-فصلی-6ماهه-سالانه-دوو....ساله) فرمول شاخص تعیین شده  محاسبه و در پایان هم با تهیه جدول متغیرها براساس منطقه جغرافیایی پهنه بندی می شود.

وی افزود: با عنایت به کوهستانی بودن حوضه های آبریز استان با کاربرد سنجش از دور در هیدرولوژی وکاربرد سنجنده MODIS در مطالعه برف وتشخیص برف کهنه از برف تازه والگوریتم پوشش برف می توان نسبت به شبیه سازی تغییراقلیم برای آینده اقدام نمود.

ایزدی در پایان این مصاحبه دانشی خاطر نشان کرد:دانشمندان هواشناسی براساس آمار 30 ساله به این نتیجه رسیدند که خشکسالی هیدرولوژیکی بیشتراز یک سال است و همچنین خشکسالی هیدرولوژیکی در ادامه
یک خشکسالی هواشناسی رخ می دهد و همبستگی بسیار بالایی با خشکسالی هواشناسی سال جاری دارد و ضروری است برای حوضه آبریز استان سرانه مصرف تعیین وپس از آن شاخص خشکسالی هیدرولوژیکی محاسبه شود.

در ادامه این نشست، "مهدی فروغی" معاون برنامه ریزی شرکت،  علیرضا ایزدی را همکاری با احساس مسوولیت، جدی، سخت کوش و پرتلاش با سابقه 17 ساله در بخش حفاظت وبرنامه ریزی شرکت دانست و عنوان کرد: انتقال مباحث جدیدی که در این نشست نیز مطرح شد، به پیشبرد اهداف و پویایی شرکت کمک بسیاری می کند.

وی افزود: جلسات مصاحبه دانشی منحصر به مدیران و همکاران با تجربه بالا نبوده  بلکه  شامل کارکنان و همکاران جدید و باتجربه علمی نیز می شود .

گفتنی است، در پایان این نشست لوح تقدیری توسط معاون برنامه ریزی شرکت به علیرضا ایزدی کارشناس دفتر حفاظت و بهره برداری اهداء شد.

 

کد خبر: 2068
  تاریخ خبر : 30 آبان 1396
  آخرین به‌روزرسانی : 1 آذر 1396
 الهامی منش
 1357
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 59
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 1,592
  • بازدید دیروز : 18,373
  • کل بازدید : 9,424,358
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 3.93.59.171

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751