|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ارتقايي:‌ تصفیه خانه ششم تهران، بزرگترین تصفیه خانه آب خاورمیانه است

طرح بزرگ آبرسانی از سد تنظیمی امیر کبیر به تهران یکی ازبزرگترین طرح های شرکت آب منطقه ای تهران است که به منظور ایجاد سیستم انتقال جدید آب از منابع غربی تهران احداث می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران،  مهندس "خسرو ارتقایی" گفت: تونل انتقال آب در دو قطعه 16 و 14 کیلومتری بالغ بر 30 کیلومتر ودر منطقه 22 تهران احداث شده و آب را از سد تنظیمی امیرکبیر به مناطق شمال و شمال غرب تهران منتقل می کند.

وی این طرح را یکی از مهم ترین و فنی ترین پروژه هایی دانست که در صنعت تونل سازی و زودتر از برنامه زمان بندی به اجرادرآمده و افزود: در اجرای این تونل که بیش از 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد با تکمیل بند انحراف، قادر خواهیم بود در هر ثانیه بالغ بر 16 مترمکعب بر ثانیه آب را از سد تنظیمی امیرکبیر به تهران منتقل نماییم.

ارتقایی با اشاره به ویژگی های تونل اظهار داشت: این تونل توسط دستگاه حفاری تمام مکانیزه TBM حفاری و پوشش بتنی شده است و یکی از مهم ترین تونل هایی است که آب را در تراز  بالا وارد شهر تهران در منطقه می کند و به این ترتیب بسیاری از هزینه های مصرف برق و پمپاژ آب کم شده و آلودگی های مسیر نیز حذف می گردد.

وی احداث تصفیه خانه ششم آب تهران و تونل آبرسانی را یکی از شاهکارهای مهندسی آب عنوان کرد و افزود: این طرح به همت متخصصان داخلی شامل مشاور، پیمانکار و همچنین کارفرمای آن که  ازمتخصصان و مهندسان داخلی شركت آب منطقه ای تهران هستند به انجام رسیده است كه  با اتمام این طرح، آب سد امیرکبیر  از طریق تونل تازه احداث شده و آب سد طالقان از خطوط انتقال قبلی که شامل چهار خط لوله مي باشد وارد تهران می شود.


تونل و تصفیه خانه ششم تهران

مدیرعامل شركت آب منطقه ای تهران در ادامه اظهار داشت : تونل انتقال آب این طرح با 70 درصد پرشدگی مقطع،  16 متر مکعب در ثانیه آب را منتقل می کند. در انتهای این تونل بزرگ، تصفیه خانه ششم آب تهران در حال ساخت است.

وی مصرف آب شرب شهر تهران را به طور متوسط 35 متر مکعب در ثانیه اعلام کرد و گفت: این تونل بیش از یک سوم آب مصرفی را می تواند منتقل نماید و ظرفیت تصفیه خانه ششم تهران، 15 متر مکعب در ثانیه خواهد بود و این ظرفیت جمعیتي بالغ بر 3.5 میلیون نفر را تحت پوشش خود قرار خواهد داد. به این ترتیب با توجه به اتمام تونل انتقال و تکمیل تصفیه خانه در دست احداث، امکان افزایش ظرفیت تصفیه آب آشامیدنی شهر تهران ايجاد خواهد شد.

 

رکوردهای طرح آبرسانی از سد تنظیمی کرج به تهران

مهندس ارتقایی با اشاره به ویژگی های خاص طرح، تصریح کرد : این پروژه جزء پروژه های بزرگ ایران از نظر تونل های انتقال آب است. تونل انتقال آب اجرا شده علاوه بررعایت استانداردها و کیفیت معیارهای اجرای صحیح تونل از نظر زمان بندی  و سرعت اجرا نیز جزء بهترین هاست.

وی رکورد حفاری و لاینینگ 65 متر طول تونل در طول 24 ساعت در این پروژه را از رکورد های بالا و دومین رکورد جهانی معرفی و تصریح کرد: از نظر کیفیت بتن  و مصالح نیز اين طرح از بالاترین استانداردها ی لازم برخوردار است ضمن آنکه متخصصان داخلی توانسته اند از گسل های منطقه با کمترین آسیب عبور کنند.

وی در ادامه افزود: برای اجرای  بهینه پروژه از آزمایشگاه کنترل کیفیت و از نظر مقاومت و دوام بتن، نیز از باکیفیت ترین و بهترین مصالح  استفاده شده است.

 

ویژگی های تصفیه خانه ششم تهران

مهندس ارتقایی این تصفیه خانه را بزرگترین تصفیه خانه خاور میانه و چهارمین تصفیه خانه بزرگ دنیا عنوان کرد  واظهار داشت : در انتهای تونل 30 کیلومتری آبرسانی از سد تنظیمی امیرکبیر به تهران که در تراز  بالا ساخته شده است آب به صورت ثقلی به مناطق شمال و شمال غرب تهران می رسد و در مرحله اول ظرفیت تصفیه خانه 7.5  مترمکعب در ثانیه و در مرحله دوم نیز 7.5 مترمکعب در ثانیه آب منتقل می شود که در مجموع 15 متر مکعب در ثانیه خواهد شد.

وی افزود: این تصفیه خانه در دراز مدت بالغ بر 30 درصد آب مورد نیاز شهر تهران را تصفیه و تامین می کند كه در ابتدا بخشی از مناطق 21و22 و شمال و شمال غرب تهران بهره مند خواهند شد و به تدریج این تصفیه خانه تمام این مناطق را تحت پوشش قرار خواهد داد.

ارتقایی با اشاره به این که درصدد هستیم تا بتوانیم اوایل سال جاري بخش اول طرح را به بهره برداری برسانیم، اظهار داشت: در فاز اول 2.5 مترمکعب  در ثانیه آبرسانی انجام می شود و عملیات اجرایی در تمام قسمت ها در حال انجام است ضمن آن که اولین تصفیه خانه ایران است که توسط متخصصین ایرانی طراحی و ساخته می شود که فیلتر آن به صورت دو لایه آب را وارد مخزن كرده و پس از کلر زنی، آب وارد شبکه می شود.

 

زمان بهره برداری طرح

مدیرعامل شركت آب منطقه ای تهران در ادامه افزود: امیدواریم بتوانیم 7.5 متر مکعب در ثانیه فاز اول را در نیمه اول سال 93 به بهره برداری برسانیم و حداقل سه سال زمان نیاز است تا 7.5 مترمکعب بعدی به بهره برداری برسد.

وی آغاز  بهره برداری از طرح را سال 92 عنوان کرد واظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام شده و در صورت تامین به موقع اعتبارات و رفع موانع  در تیر ماه سال جاري، آبرساني به ميزان  2.5 مترمکعب در ثانیه آغاز می شود.

اعتبارات طرح

ارتقایی با اشاره به اعتبارات طرح گفت: تا کنون حدود 2000 میلیارد ریال  برای این طرح هزینه شده است ودر حال حاضر بیش از 200 میلیارد ریال  به پیمانکاران طرح بدهکار هستیم که با تخصیص1200 میلیارد ریال اعتبار جدید می توان تونل انتقال آب از سد امیرکبیر به تهران و نیز فاز اول تصفیه خانه را به اتمام رساند.

وی بخشی از این تصفیه خانه را جزء طرح های مهر ماندگار عنوان کرد و تصریح نمود: در صورتی که مشکلات ارزی مورد نیاز برای تجهیزات برقی و مکانیکی تامین شود، مصمم هستیم تا بتوانیم اوایل سال آینده بخش اول پروژه را به مرحله بهره برداری برسانیم.

وی تامین اعتبارات از سوی شرکت آب و فاضلاب کشور و حل مسایل ارزی و تامین تجهیزات تصفیه خانه را مهم عنوان و تاکید کرد: اميدواريم در صورت تامین منابع ارزی و با مصوبه شورای عالی فني بتوانیم مسایل ارزی را حل نموده تا مشکل مرتفع شود.
کد خبر: 173
  تاریخ خبر : 19 فروردین 1392
  آخرین به‌روزرسانی : 19 فروردین 1392
 پرسنل شرکت
 2711
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 48
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 4,264
  • بازدید دیروز : 18,373
  • کل بازدید : 9,427,030
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 54.87.17.177

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751