|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

فعالیت 32 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان/ چاه های غیرمجاز پایتخت پروانه دار می شوند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه 32 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان فعال هستند، گفت: چاه های غیرمجاز پایتخت به دلیل حجم کم برداشت در حال تعیین تکلیف هستند تا ظرف یک سال آینده با ارائه پروانه و نصب کنتور هوشمند به ادامه فعالیت بپردازند.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، محمدرضا بختیاری در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه به وضعیت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب سفره های زیرزمینی اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات کشور و فلات مرکزی آن از جمله تهران در قبال وضعیت نامناسب سفره های زیرزمینی است که امروزه برخی از استان ها منجمله استان تهران بیشترین بیلان منفی را به خود اختصاص داده اند.

تهران با بیلان منفی 150 میلیون مترمکعبی مواجه است

وی با تاکید بر اینکه تهران با بیلان منفی 150 میلیون مترمکعبی در سال مواجه است، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو برای برون رفت از این مشکل طرح احیا و تعادل بخشی را با مصوبات متعددی همچون برخورد با چاه های غیرمجاز، نصب کنتور هوشمند و گشت و بازرسی آغاز کرده است ولی متاسفانه در سال جاری علم رغم تمامی تلاش های صورت گرفته ریالی از اعتبارات این طرح به شرکت اختصاص پیدا نکرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران بودجه سال جاری طرح احیا و تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای تهران را 14 میلیارد تومان دانست و افزود: ولی با این وجود آب تهران با استفاده از منابع داخلی خود توانسته است از ابتدای سال تاکنون 830 حلقه چاه غیرمجاز را مسدود و 418 کنتور هوشمند را نصب کند.

بختیاری با تاکید بر اینکه 32 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران فعال هستند، اضافه کرد: از این رقم 10 هزار حلقه مربوط به شهر تهران است و به دلیل اینکه میزان برداشت ها آن ها چندان زیاد نیست در حال تعیین تکلیف هستند تا ظرف یک سال آینده به اغلب آن ها پروانه داده شده و با نصب کنتور هوشمند به ادامه فعالیت بپردازند.

پروانه های بهره برداری چاه های مجاز تعدیل خواهد شد

وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: 90 درصد آب سفره های زیرزمینی توسط چاه های مجاز و تنها 10 درصد از کل برداشت منابع زیرزمینی مربوط به چاه های غیرمجاز است از طرفی ما با اضافه برداشت چاه های مجاز نیز رو به رو هستیم و لازم است پروانه های بهره برداری آن ها را کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به منظور کنترل منابع آب سطحی شهر تهران چه تدابیری صورت گرفته است، گفت: در تهران برنامه ای برای احداث سد جدید نداریم و بخشی از آب جاری تهران از حوزه خارج، بخش دیگری از آن تزریق به سفره ها و بخشی از آن نیز تبخیر می شود و آب جاری در شهر به هیچ عنوان هدر نمی رود و تنها درصد کمی از آن دسترس خارج می شود.

تامین آب تهران بدون احداث سد امکان پذیر نبود

بختیاری در پاسخ به برخی انتقادات موجود مبنی بر اشتباه ساخت و ساز سد در کشور، عنوان کرد: در شهری همچون تهران بیش از 70 درصد آب آن توسط منابع سطحی تامین می شود که اگر سدهای موجود بر روی رودخانه های استان تعبیه نشده بود امکان تامین آب برای پایتخت وجود نداشت.

وی تصریح کرد: در زمینه احداث فضای سبز از مسیر عوارضی تهران-قم به سمت فرودگاه امام خمینی نیز کارگروهی توسط استاندار تهران تشکیل شده است و آب منطقه ای تهران نیز با اختصاص 6 حلقه چاه متولی تامین آب این مسیر شده و درختکاری این طرح نیز در سال جدید آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در پاسخ به برخی شایعات موجود مبنی بر اختصاص آب سد نمرود به استان تهران، گفت: این سد هم اکنون پیشرفت فیزیکی 77 درصدی داشته و ظرف دو ماه آینده نیز پیمانکار جدید آن انتخاب خواهد شد ولی تاکنون بحثی در مورد انتقال آب آن به تهران وجود نداشته است.

بختیاری در پایان این بخش از سخنان خود از فعالیت چاه های غیرمجاز شهرداری تهران نیز سخن به میان آورد و افزود: شهرداری دارای چاه های مجاز و غیرمجاز است و برنامه ما نیز سامان دهی آن ها و استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز است. هم اکنون 220 میلیون مترمکعب از منابع سفره های زیرزمینی به آبیاری فضای سبز اختصاص پیدا کرده که با وضعیت منابع آبی کشور این میزان برداشت از چاه ها در آینده امکان پذیر نخواهد بود.

 

کد خبر: 1573
  تاریخ خبر : 25 بهمن 1395
 کاربر روابط عمومی
 927
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 70
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 6,381
  • بازدید دیروز : 9,680
  • کل بازدید : 9,661,993
  • آخرین به روزرسانی : 4 اردیبهشت 1403 11:47:17
  • شناسه IP شما : 18.117.182.179

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751