|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

پروانه بهره برداری چاه های مجاز تعدیل خواهد شد/ نیازمند جهاد آبی در کشور هستیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران از تعدیل پروانه بهره برداری چاه های مجاز و کشاورزی سخن به میان آورد و افزود: اگر بخواهیم کشاورزی کشور و این صنعت سبز را حفظ کنیم چاره ای جز تغییر الگوی کشت و استفاده از روش های نوین آبیاری نداریم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "محمدرضا بختیاری" در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه از تعدیل پروانه بهره برداری چاه های مجاز و کشاورزی سخن به میان آورد و افزود: مشکل ما با محدودیت های فعلی منابع آبی استان با انسداد چاه های غیرمجاز برطرف نخواهد شد. آب قابل برنامه ریزی با توجه به پتانسیل دشت ها به تمامی استان ها ابلاغ شده است و براساس آن ما باید بخشی از کمبودهای موجود را با بستن چاه های غیرمجاز و مابقی آن را با تعدیل چاه های مجاز جبران کنیم.

وی متوسط تعدیل پروانه های بهره برداری استان تهران را 28 درصد برشمرد و گفت: هم اکنون در برخی از مناطق با اضافه برداشت چاه های مجاز مواجه هستیم که در این طرح با محاسبه بیلان منفی هر دشت بایستی برای جبران کاستی های موجود ضمن انسداد چاه های متخلف اضافه برداشت ها نیز کنترل و پروانه های بهره برداری را هم کاهش بدهیم.

در پنج سال آینده باید بیلان منفی تهران را به صفر برسانیم

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه ظرف پنج سال آینده باید بیلان منفی 150 میلیون مترمکعبی استان را به صفر برسانیم، تصریح کرد: هم اکنون آب قابل برنامه ریزی برای بخش کشاورزی 750 میلیون مترمکعب است که با این تفاسیر باید از هزار و 150 میلیون مترمکعبی که در حال حاضر از سفره ها برداشت می شود رقمی در حدود 450 میلیون مترمکعب کاهش برداشت داشته باشیم.

میزان استفاده از آب های تجدیدپذیر در کشور به 85 درصد رسیده است/ ارقام فراتر از خطوط قرمز است

بختیاری با بیان اینکه در کشورهای پایدار میزان استفاده از آب های تجدیدپذیر 25 درصد است، اضافه کرد: برخی، خط قرمز میزان استفاده از این منابع را تا 40 درصد محاسبه می کنند ولی متاسفانه در کشور ما این رقم به 85 درصد و حتی در برخی مناطق به 115 درصد نیز می رسد و هر ساله ما بیلان منفی کشور را بیشتر می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با اجرای طرح کاهش پروانه بهره برداری چاه ها معیشت کشاورزان نیز به خطر خواهد افتاد، عنوان کرد: متاسفانه همچنان یک حقیقت مهمی برای مردم ما بازگو نشده و آن هم مربوط به وضعیت اقلیمی و شرایط حاکم سفره های زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در تکمیل این بخش از سخنان خود، گفت: متوسط بارندگی کشور تا 10 سال پیش به 250 میلیمتر نیز می رسید ولی در سال های اخیر این رقم به 204 میلیمتر کاهش یافته است. باید به این نکته توجه کنیم که در کشورهای با بارندگی یک هزار میلیمتر نیز چنین روش های کشاورزی وجود ندارد.

لزوم استفاده از سیستم های آبیاری نوین و تحت فشار

بختیاری با تاکید بر اینکه کشاورزی پایداری را بایستی برای نسل آینده برنامه ریزی کنیم، ادامه داد: یا باید طبق روال سابق به کشاورزی خود ادامه دهیم، دشت های خود را نابود و سالیانه اراضی بیشتری را از توان کشت خارج و منابع خود را نابود کنیم یا اینکه با یک تصمیم جمعی شیوه های کشت و آبیاری خود را نوین و هرچه بیشتر از وضعیت فعلی فاصله بگیریم.

وی بر لزوم استفاده از سیستم های آبیاری نوین و تحت فشار تاکید کرد و گفت: وظیفه ما برخورد با چاه های غیرمجاز است منتها 90 درصد برداشت از سفره های زیرزمینی مربوط به چاه های مجاز است و ما مجبوریم با کاهش پروانه چاه های موجود و ممانعت از اضافه برداشت چاه های مجاز بیلان منفی استان را جبران کنیم.

استفاده از شیوه های نوین آبیاری و کشت تعدیل پروانه ها را دچار مشکل نخواهد کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه آب تهران با هزینه و مشقت زیادی تامین می شود، تصریح کرد: تمامی جامعه ما باید بداند که کشور دچار کم آبی است و اگر می خواهیم نسل آینده به دلیل تصمیمات اشتباه ما را نفرین نکنند باید صرفه جویی کنیم. ما اگر از شیوه های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت استفاده کنیم مطمئنا با تعدیل پروانه ها دچار مشکل نخواهیم شد.

اگر بخواهیم کشاورزی کشور و این صنعت سبز را حفظ کنیم چاره ای جز تغییر الگوی کشت و استفاده از روش های نوین آبیاری نداریم.


نیازمند جهاد آبی هستیم/ خطرات مربوط به کمبود منابع آب غیرقابل انکار است

وی تاکید کرد: جامعه رسانه و مطبوعات ما به سمتی بروند که مردم را هوشمند کنند تا خود برای صرفه جویی این مایع حیاتی پیشگام شوند. ما نیازمند جهاد آبی هستیم چرا که امروزه یکی از مهم ترین خطرات موجود در کشور مربوط به خشکسالی و مسائل مرتبط با حوزه آب است و کاهش متوسط بارندگی حاکی از مشکلات جدی است که کشور را گریبان گیر خود کرده است.

طرح احیا و تعادل بخشی تضمین کننده کشاورزی پایدار در کشور است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه خطرات مربوط به کمبود منابع آب غیرقابل انکار است، تصریح کرد: ما بایستی فرهنگ صرفه جویی را در بخش شرب و کشاورزی اشاعه دهیم. طرح احیا و تعادل بخشی تضمین کننده کشاورزی پایدار در کشور است و با رعایت مسائل مرتبط با آن هیچ مشکلی برای بخش کشاورزی پیش نخواهد آمد.

کم آبی کشور نیازمند نگاهی واقع بینانه و اجتناب از برخورد عوام گرایانه است

بختیاری با تاکید بر اینکه چاره ای جز تعدیل پروانه های چاه های مجاز نداریم، گفت: ما یا بایستی با واقعیت کم آبی و خشکسالی در کشور به صورت دلسوزانه و واقع بینانه برخورد کنیم و یا برخورد عوام گرایانه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران افزود: ما باید هوشمندانه مشکلات موجود را برای مردم بازگو کنیم نه اینکه برای کسب رضایت کشاورزان چشم به برروی واقعیات ببندیم. ما بایستی کشاورزی را با استفاده بهینه از منابع زیرزمینی حفظ کنیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه کشاورزی ما نیازمند به روزرسانی است، گفت: در این که باید به سمت خودکفایی برویم شکی نیست منتها بحث ما افزایش راندمان کشاورزی است. ما باید به سمت رونق کشاورزی برویم ولی باید با اصلاح شیوه های کشت و آبیاری به این مهم دست پیدا کنیم.

 

 

کد خبر: 1572
  تاریخ خبر : 25 بهمن 1395
 کاربر روابط عمومی
 1359
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 50
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 3,114
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,621,886
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 3.133.109.30

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751