|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

سرپرست پژوهشکده تحقیقات آب مطرح کرد:

راهبری موفق آب کشور با رویکرد مدیریت حوضه های آبریز

سرپرست پژوهشکده تحقیقات آب گفت: راهبری موفق منابع آب کشور با رویکرد یکپارچه در مدیریت حوضه های آبریز امکان پذیر می باشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "نعمت الله کریمی" سرپرست  پژوهشکده تحقیقات آب روز گذشته (دوشنبه) در نشستی که با حضور معاون حفاظت و بهره برداری، معاون برنامه ریزی،جمعی از مدیران شرکت و کارشناسان پژوهشکده تحقیقات آب، شرکت مدیریت منابع آب ایران و همچنین استان های قزوین، سمنان و البرز برگزار شد، عنوان کرد: ملزومات راهبری موفق منابع آب کشور با بررسی رویکرد یکپارچه در مدیریت حوضه های آبریز، آگاهی دقیق از منابع و مصارف و توسعه پایدار، منابع آب مبتنی بر آمایش سرزمین و نیز برنامه جامع مدیریت ریسک و بحران امکان پذیر خواهد بود.

 وی با بررسی وضعیت داده های هیدرو اقلیمی کشور تصریح کرد: از جمله مشکلات این داده ها تعدادکم ایستگاه ها، پایین بودن دقت آماربرداری، برداشت نقطه ای و به روز نبودن داده ها و در نهایت کوتاه بودن طول دوره آماری می باشد.

کریمی افزود: راه کارهای حل این مشکلات افزایش کمیت و کیفیت ایستگاه ها و استفاده از تصاویر ماهواره ای عنوان شده است.

سرپرست پژوهشکده تحقیقات آب امکان مطالعه پیوسته و به هنگام حوضه های آبریز، قابلیت تولید داده های مکانی و زمانی پیوسته و  وجود آرشیو غنی را از مزایای داده های ماهواره ای دانست و خاطر نشان کرد:  وجود تصاویر ماهواره ای چند طیفی و فرا طیفی، هزینه ناچیز تهیه و پردازش تصاویر ماهواره ای و قابلیت برآورد پارامترهای مورد نیاز مدیریت حوضه های آبریز از دیگر ویژگی های این داده ها به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه داده های ماهواره ای نیز از معایبی برخوردار هستند، اظهار کرد: این معایب شامل نیاز مستمر و پیوسته به کارشناسان حوضه سنجش از راه دور، پیچیده بودن الگوریت های سنجش از دوری، لزوم بومی سازی و کالیبراسیون الگوریتم های سنجش از دوری، لزوم صحت سنجی نتایج حاصله از تصاویر ماهواره ای و همچنین وجود عوامل مزاحم در تصاویر ماهواره ای مانند گردو غبار می باشد.

کریمی همچنین ادامه داد: اصولا سامانه های ماهواره ای به منظور پایش متغیرهای هیدرو اقلیمی در جهان انجام شده است که میزان بارندگی، برف یا باران را پایش می نماید.

وی با بیان اینکه این پروژه به صورت پایلوت در حوزه آبریز زاینده رود انجام شده است، عنوان کرد: میانگین محدوده مکانی، سری زمانی، تحلیل های آماری و نحوه جستجوی محصولات از ویژگی های اساسی این سامانه می باشد.

کریمی درباره روند کلی انجام مطالعات سنجش از دوری گفت: مرور منابع، شناسایی و تهیه سابقه تحقیق
 روش های سنجش از دوری اندازه گیری پارامتر مربوطه، مرور منابع مطالعات انجام شده در داخل کشور و به خصوص حوضه آبریز زاینده رود، پیاده سازی روش های منتخب و مقایسه نتایج آن ها، تشکیل پایگاه داده مطالعات ماهوره ای و تهیه سری زمانی اطلاعات پایش از جمله موارد فرایند این مطالعات قلمداد شده است.

وی همچنین در خصوص دستگاه لایسیمتر بیان کرد:  تعرق از پارامترهای بسیار مهم در برنامه‌ریزی‌های توسعه آبیاری می‌باشد. دستگاه لایسیمتر قادر است در دوره‌های زمانی کوتاه (حداقل 5 دقیقه) مقدار تبخیر- تعرق و پارامترهای هواشناسی را اندازه‌گیری و ثبت نماید. برای اندازه گیری تبخیر و تعرق هر گیاه از دستگاهی بنام لایسیمتر استفاده می شود

وی با اشاره به مشکلات این دستگاه از قبیل غیرقابل حمل بودن و اندازه گیری به صورت نقطه ای،  تبخیر - تعرق واقعی در مناطق کشاورزی و عدم امکان محاسبه تبخیر تصریح کرد:  دستگاه دیگری نیز به نام سنتیلومتر وجود دارد که شباهت زیادی به دوربین های نقشه برداری داشته که با قرارگرفتن در کنار یک ایستگاه هواشناسی میزان تبخیر  و تعرق واقعی را اندازه گیری می کند.

سرپرست موسسه تحقیقات آب همچنین تاکید کرد: این دستگاه دقیق ترین دستگاه به شمار رفته که قابل حمل بوده و میزان تبخیر، تعرق روزانه و گرمای خاک را اندازه گیری می کند.

وی  مطالعات کاربری اراضی را به عنوان یک نقشه پایه در مطالعات هیدرولوژیکی و تبخیر و تعرق حوضه عنوان و تاکید کرد: تاثیر تغییرات کاربری اراضی بر تغییرات اقلیمی بسیار مهم می باشد.

گفتنی است، سیستم پایش و ارزیابی حوضه های آبریز  تاکنون در حوضه دریاچه زاینده رود اجرایی شده که وابسته به تصاویر ماهواره ای است و  برای تعیین حریم کیفی بستر رودخانه ها نیز کاربرد فراوانی خواهد داشت.در پایان نیز  به سوالات حاضرین در جلسه پیرامون این سامانه پاسخ داده شد.

کد خبر: 1497
  تاریخ خبر : 2 آذر 1395
  آخرین به‌روزرسانی : 2 آذر 1395
 کاربر روابط عمومی
 1440
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 51
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 11,922
  • بازدید دیروز : 28,217
  • کل بازدید : 9,416,315
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 34.204.177.148

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751