|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد:

ضرورت حفظ و تکریم نهاد خانواده

مشاور زنان و خانواده و استاد حوزه و دانشگاه با ییان اینکه خانواده مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که در مطالعات جامعه‌شناختی و سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان به آن توجه خاص می‌شود گفت: با توجه به این موضوع، خانواده در آموزه‌ها و تعالیم اسلامی نیز همواره مدنظر قرار داشته و قوانین شرعی و اخلاقی متعددی در رابطه با حفظ و تکریم این نهاد مهم اجتماعی بیان شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، دکتر " فروغ نیلچی زاده" روز سه شنبه (6 مهرماه 95) درکارگاه آموزشی که به مناسبت روز تکریم خانواده در سالن کنفرانس با حضور مشاورمدیر عامل در امور زنان  و جمعی از بانوان شرکت برگزار شد با اعلام این مطلب گفت: ضرورت توجه به این نهاد اجتماعی به این دلیل است که خانواده علاوه بر اینکه خود از تغییرات جامعه و محیط پیرامونی بسیار تأثیر می‌گیرد، به‌نحو متقابلی تغییرات مثبت و منفی در درون این نهاد کوچک نیز تأثیرات عمیق و گسترده‌ای را در جامعه برجای می‌گذارد. چنان‌که تحولات و تغییرات در شکل، ساختار، مناسبات و کارکردهای گوناگون خانواده در طی حیات انسان، شاهدی بر این مدعاست.
 وی همچنین افزود: با استفاده از مجموعه تعالیم و قوانین اسلامی و با در نظر داشتن سیره‌ی عملی پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه‌ی معصومین (ع)، الگوی مناسبی برای حیات و زیست خانواده در جامعه‌ی کنونی می توان ارائه نمود. از جمله موارد جالب توجهی که می‌توان از زندگی آن بزرگواران به‌عنوان الگوی تکریم خانواده مثال زد، شیوه‌ی رفتاری حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) درخصوص توجه به فرزندانشان است که سبب نزول سوره‌ی انسان در روز 25 ذی‌الحجه در شأن آنان گردید. ازاین‌رو به‌دلیل گرامیداشت ارزش و جایگاه خانواده در آموزه‌های اسلامی، این روز «روز تکریم خانواده» نام‌گذاری شده است.
 نیلچی زاده  با بیان اینکه خانواده نهادی اجتماعی است با ابعاد گوناگون زیستی، اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و روانی، و متشکل از افرادی که از طریق پیوند زناشویی یا همخونی با یکدیگر به‌عنوان شوهر و زن، مادر و پدر و برادر و خواهر در ارتباط متقابل‌اند، عنوان کرد:  خانواده ها فرهنگ مشترکی پدید می‌آورند و در واحد خاصی زندگی می‌کنند و روابط اعضای آن به‌صورت شبکه‌ای درهم‌تنیده، بنیان آن را حفظ می‌کند. در خانواده گونه‌ای خاص از روابط حاکم است؛ به‌نحوی‌که منافع جمعی جایگزین منافع شخصی می‌شود و احترام به حقوق و تعامل برحسب موازین اخلاقی، اصل قرار می‌گیرد.
 
وی اضافه کرد: بنابراین نهاد خانواده یک ضرورت اجتماعی، روانی، غریزی، تنظیمی، اقتصادی، اخلاقی، عاطفی و تربیتی است که نقش مؤثری در رشد و تعالی و تکامل همه‌جانبه‌ی جامعه دارد و در صورت عدم توجه به آن و سقوط خانواده، جامعه نیز به فساد و هلاکت کشیده می‌شود. لذا توجه اسلام به حفظ و تحکیم خانواده و ارزش و قدرت آن است.  
 نیلچی زاده با اشاره به اینکه در خانواده‌ی ایرانی، به‌دلیل پایبندی به اصول و تعالیم اخلاقی اسلامی، مهم‌ترین عامل در تحکیم خانواده، پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و اسلامی است بیان کرد: .ازاین‌رو روابط خانوادگی برپایه‌ی حقوق و اخلاق اسلامی تنظیم می‌شود. به همین دلیل هیچ جامعه‌ای چنانچه از خانواده‌هایی ناسالم برخوردار باشد، نمی‌تواند ادعای سلامت نماید.

این استاد حوزه و دانشگاه  در پایان تاکید کرد:  ازاین‌رو تشکیل خانواده‌های سالم در جامعه را باید از اصول مهم برای ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی آن دانست. این ضرورت مهم، لزوم برنامه‌ریزی در جهت ارتقای سطح خانواده با بهره‌گیری از مبانی تربیتی و آموزه‌های اخلاقی و دینی را می‌رساند که باید همواره در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و اجتماعی مدنظر قرار گیرد؛ چراکه آموزه‌های دینی منبع عظیمی را در این‌خصوص در اختیار برنامه‌ریزان و مسئولین امر قرار می‌دهند که با الگو قرار دادن آن آموزه‌ها برای خانواده‌ها، می‌توان در تکریم و حفظ نهاد خانواده گام برداشت..
گفتنی است، نزول سوره‌ی انسان در 25 ذی‌الحجه در شأن اهل‌بیت پیامبر (ص) است که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند. ازاین‌رو، این روز «روز تکریم خانواده» نام‌گذاری شده است.

کد خبر: 1456
  تاریخ خبر : 10 مهر 1395
 کاربر روابط عمومی
 1142
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 49
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 4,350
  • بازدید دیروز : 12,845
  • کل بازدید : 9,613,101
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 3.146.105.194

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751