|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران تاکید کرد:

پژوهش چراغی برای آینده مدیریت منابع آب کشور است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: پژوهش و استفاده از فناوری های نوین چراغی برای آینده مدیریت منابع آب کشور و استان تهران است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس" خسرو ارتقایی" امروز(چهارشنبه) در آیین گرامی داشت هفته پژوهش و فناوری که در سالن کنفرانس شرکت برگزار شد، اظهار کرد: در سال های اخیر توجه ویژه ای به امر پژوهش از سوی مقام معظم رهبری و سایر مسوولین کشوری شده  و قدم های بزرگی نیز در این زمینه برداشته شده است.

وی مباحث پژوهش را در مورد تامین آب به صورت کیفی و کمی بسیار با اهمیت دانست و عنوان کرد: ما با مشکلاتی در زمینه تامین آّب مردم کشور روبرو هستیم که بدون استفاده از دستاوردهای علمی، تدابیر و بررسی های کارشناسانه، این مشکلات مرتفع نخواهد شد.

ارتقایی در پایان  با بیان اینکه باید برای پیش پا افتاده ترین کارها نیز یک نسخه علمی تدوین شود، گفت: نقص هایی در برنامه های جامع تامین آب وجود دارد، که باید به منظور مرتفع کردن این چالش ها بین آن ها و یافته های نوین و علمی ارتباط برقرار کرده و کارها را حساب شده و کارشناسانه به نتیجه برسانیم.

 

برای رسیدن به درک بالاتر در تامین آب، نیاز به تحقیقات کاربردی است

مهندس "حسن برنا" مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران نیز در این مراسم ضمن تقدیر از حضور مدیران و کارشناسان شرکت، وجود و جایگاه پژوهش را جزء الزامات اولیه شرکت آب منطقه ای تهران دانست و تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای تهران یک نعمت خدادادی و ماده حیات را مدیریت می کند که برای رسیدن به درک بالاتر در تامین آب توجه به امر تحقیقات کاربردی ضروری است که کمیته تحقیقات شرکت بخشی از کار را به عهده گرفته است.

وی در ادامه اظهار کرد: حفاظت و پایش کیفیت منابع آب، افزایش بهره وری، بهره گیری از تکنولوژی و دانش‏های نوین، طرح احیاء وتعادل بخشی و استفاده از بازچرخانی آب از جمله اولویت های تحقیقاتی ما به شمار می آید.

برنا در پایان سخنان خود، وجود کمیته تحقیقات در شرکت را پیوندی میان مراکز دانشگاهی، پژوهشی و سایر شرکت ها دانست و بیان کرد: این پیوند می تواند دانشگاه ها را کاربردی تر و شرکت ها را علمی تر کند.

 

ضرورت تصمیم نوآوری در پذیرش فناوری های مرتبط با آب

در ادامه دکتر" احمد محسنی" مدرس دانشگاه نیز فرایندهای تغییرنگرش و تصمیم نوآوری در پذیرش فناوری های مرتبط با آب را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: همگی معتقدند که کشور ما با کمبود آب روبروست و قطعا بسیاری به این باور رسیده اند که بکارگیری بسیاری از روش ها از گذشته، دیگر امکان پذیر نیست و برای حل این معضل نیاز به فناوری های دانش بنیان داریم که از طریق پژوهش به دست می آید.

محسنی افزود: اتخاذ رویکرد برای تغییر رفتار مصرف کنندگان نقش مهمی در پذیرش فناوری های نو دارد که لازمه این تغییر رفتار، تغییر نگرش است.

وی با اشاره به اینکه از اوایل دهه 60 شمسی، کشورهای مختلف که با بحران آب مواجه شده بودند رویکردهایی را در تغییر نگرش و رفتار اجرا کرده اند، تاکید کرد: تمرکز برتهیه و تولید آب، فنی و اقتصادی و حقوقی و تغییر نگرش و رفتار به عنوان رویکردهای اولین، دومین و سومین در پروژه های آبی استفاده شدند.

محسنی سپس اظهارکرد: مقوله نگرش و رفتار و روند شکل گیری آن از جمله مباحث روانشناسی است که باید نقش اساسی در زندگی، اندیشه ها و رفتارهای فردی و اجتماعی داشته باشد.

این استاد دانشگاه فرایند تغییر نگرش و رفتار را سه جزء شناختی، عاطفی و جزء آمادگی عمل یا رفتار دانست و گفت: روانشناسان معتقدند زمانی که نگرش فرد را تغییر می دهیم می توانیم رفتار را نیز تغییر دهیم چرا که تغییر نگرش ها می تواند منجر به تغییراتی در رفتار شود و بر عکس تغییر در رفتار می تواند بر نگرش های فرد نیز تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: اجبار یا اضطرار، مبادله، راهنمایی، تاثیرگذاری، تاثیرگذاری آزادانه،تامین امکانات، خدمات رسانی و تغییر ساختار اجتماعی- اقتصادی  از روش های تاثیر گذار بر رفتار است.

محسنی سپس به تشریح فرآیند تصمیم نوآوری اشاره و بیان کرد: این فرایند، فرایندی ذهنی است که مصرف کننده از زمان آگاهی از یک نوآوری در خصوص آب تا زمان بکارگیری و تثبیت آن در رفتار خود، طی می کند که مراحل آگاهی، ترغیب، تصمیم، اجرا و تثبیت را شامل می شود.

وی عوامل موثر بر پذیرش نوآوری را مزیت نسبی، سازگاری، پیچیدگی، آزمون پذیری و قابلیت رویت عنوان کرد.

محسنی در پایان، پژوهش در خصوص نحوه تغییر نگرش و تبدیل آن به رفتارهای پایدار مصرف کنندگان نسبت به فناوری های آب را  در خصوص مدیریت جامع آب کشور ضروری عنوان و خاطر نشان کرد: برخلاف نظر بسیاری از محققین که تغییر رفتار را زمان بر می دانند، اگر  اعتماد سازی و صداقت در بین مردم ایجاد شود شرایط برای تغییر رفتار به آسانی امکان پذیر خواهد بود.

گفتنی است که در این مراسم همچنین یک طرح تحقیقاتی با عنوان مطالعات پایه ای امکان وجود میکروآلاینده سیانوتوسکین‏ها در یکی از منابع سطحی تامین آب آشامیدنی شهر تهران (لتیان) توسط دکتر"سالومه ابراهیمی" به شکل پاورپوینت ارایه شد. همچنین در این نشست، از دکتر "آلاله قائمی" به عنوان پژوهشگر برتر شرکت آب منطقه ای تهران تقدیر و تشکر شد.آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری با حضور مدیرعامل، معاونین، مدیران و تعدادی از کارشناسان شرکت در محل سالن کنفرانس برگزار گردید.

کد خبر: 1253
  تاریخ خبر : 25 آذر 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 25 آذر 1394
 کاربر روابط عمومی
 1549
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 76
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 5,731
  • بازدید دیروز : 9,680
  • کل بازدید : 9,661,343
  • آخرین به روزرسانی : 4 اردیبهشت 1403 11:47:17
  • شناسه IP شما : 3.145.23.123

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751