|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در گردهمایی مشاوران امور زنان و خانواده صنعت آب و برق مطرح شد:

الفت و ساماندهی قلوب با اجرای امر به معروف و نهی از منکر

مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده گفت: امر به معروف و نهی از منکر به شیوه صحیح سبب الفت و ساماندهی قلوب و طینت می شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "فاطمه قیومی" امروز (چهارشنبه 18 شهریورماه 94) در جریان برگزاری گردهمایی امر به معروف و نهی از منکر مشاوران و کارشناسان امور زنان و خانواده صنعت آب و برق که در سالن کنفرانس شرکت آب منطقه ای تهران و به میزبانی امور بانوان و خانواده شرکت برگزار شد، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر واجب فراموش شده ای است که در جامعه امروزی ما مظلوم واقع شده است، چرا که اجرا کردن این امر منجر به خوب زیستن و سبک زندگی به شیوه قرآنی می شود.

وی ادامه داد: هر فردی در این امر از خود سلب مسوولیت کند وتنها به خواهش های نفسانی خود توجه نماید و به دوستان و خانواده خود نپردازد، مصایبی پیش می آید که گریبان او را خواهد گرفت.

قیومی با اشاره به اینکه موضوع امر به معروف ونهی از منکر از جمله مباحث قرآنی است، اما متاسفانه این موضوع از نگاه اجتماعی حذف شده است، گفت: امر به معروف امکان افت و خیز در جامعه را دارد اما خاموش نشدنی است؛ زیرا  روح خیرخواهی همیشه در جامعه زنده است.

مشاور امور زنان و خانواده وزارت نیرو با بیان اینکه در این مساله هم زنان و هم مردان سهیم هستند و همه افراد باید شیوه های امر به معروف را به خوبی آموزش ببینند، تصریح کرد: این موضوع تنها در مساله حجاب و عفاف خلاصه نمی شود و موضوعاتی چون خروج از بی تفاوتی، مسوولیت پذیری، قدرشناسی، تشکر و سپاس، استفاده درست از زمان، دلسوزی برای منافع ملی و هم زبانی از جمله مصداق هایی است که ما را در محیط کاری یاری می کند.

مهندس "خسرو ارتقایی" مدیرعامل شرکت آب منطقه ای نیز در این گردهمایی با تاکید براینکه در شیوه امر به معروف و نهی از منکر ما در بیشتر مواقع حرف حق می زنیم اما روش های ما ممکن است اثرگذاری لازم را نداشته باشد، بیان کرد: رفتار ما در همه زمینه ها نشان از درون ما دارد و به کاربردن شیوه های نادرست می تواند مسیر خیرخواهی را تغییر دهد، اما امید است که ما از راه عمل، دعوت کننده به خیر باشیم.

حجت الاسلام "محمود رضا مهاجری" مدیر امور فرهنگی شرکت آب منطقه ای تهران نیز در این همایش ضمن قدردانی از تشکیل چنین جلسه هایی، امر به معروف و نهی از منکر را " طرح تربیت " نامید و یادآور شد: علاوه براینکه در این مقوله علم و آموزش لازم است نیاز به تجربه هم دارد. افراد باید این موضوع اخلاقی را از روی مودت و دلسوزی و به انگیزه دوستداری طرف مقابل انجام دهند و آن را تنها در موارد خاص محدود نکنند و تمامی موارد آن را فراگرفته و در زندگی خود و دیگران پیاده کنند.

 

امر به معروف" تشکر" و نهی از منکر "تذکر" است

دکتر "رضا بازرگان" استاد دانشگاه که به عنوان مدرس در این گردهمایی حضور داشت، با ذکر مقدمه ای درباره این مقوله بزرگ دینی، ایمان به غیب، عمل صالح، اهل علم و عمل، توصیه به حق و توصیه زبانی به صبر را از ویژگی های یک مومن واقعی دانست و گفت: نقش زبان در هدایت مومنان بسیار مهم است و بایستی با مخاطب طبق پایگاه اجتماعی او صحبت شود و امروزه بحث های تطبیقی جوابگوست، چراکه مخاطب بیشتر پذیرای آن است.

وی افزود: امر به معروف یک مهارت است که در نگاه دانشمندان غربی به نام " مهارت تفکر انتقادی" شناخته می شود. امر به معروف" تشکر" و نهی از منکر "تذکر" است. تذکر تولید خدمت و تشکر تولید خدمتگزاری می کند و نتیجه انتقاد، ارتباط و نه انتقام است.

بازرگان ادامه داد: امر به معروف یعنی سرنوشت دیگران برای ما مهم است و اگر این تذکر زبانی با درست گویی به جای درشت گویی  همراه باشد به جای برافروخته شدن افراد سبب برانگیختن او می شود.

این مدرس دانشگاه تذکر و تشکر در جامعه را در مقایسه با کشورهای توسعه یافته، اندکی کم رنگ دانست و اظهار کرد: هدف از امر به معروف انعطاف در جامعه و نگاه علمی به آن  است و در آموزه های دینی،  بی تفاوتی معنایی ندارد چرا که بزرگترین تراژدی، بی تفاوتی است. این توصیه اخلاقی مربوط به فضای عمومی است و دام گستری و مچ گیری در آن جایی ندارد بلکه هدف آن دادگستری است.

بازرگان در پایان سخنان خود ضمن برشمردن ویژگی های امر به معروف شامل تشخیص، تفکیک، تکریم، تذکر، تکرار و تاب آوری و تحمل و تشکر، اظهار امیدواری کرد: همگان این مهارت والای انسانی را از طریق آموزش و مطالعه در جهت پیشبرد اهداف والای دین بیاموزند.

 

امر به معروف و نهی از منکر؛ واجب مظلوم و واجب مغفول

حجت الاسلام "مصطفی حیدری" میهمان دیگر گردهمایی امر به معروف و نهی از منکر ویژه مشاوران و کارشناسان امور زنان و خانواده صنعت آب و برق، این مهم را واجب مظلوم و واجب مغفول دانست و تصریح کرد: این واجب باید احیاء شود و به واسطه آن تمامی موضوعات دینی ما نیز زنده می شود. این امر واجب فوری است، واجبی است که قضا ندارد و از نماز و روزه و جهاد هم بالاتر است و جزء فروع دین است و ترکش گناه کبیره محسوب می شود.

وی هدف از آن را انجام تکالیف واجب، اصلاح گناهکار، اصلاح جامعه و اصلاح خویش دانست و تاکید کرد: اگر کسی فعل واجب یا مستحب را ترک کرد باید از طریق اشاره، زبان و زور (زور با اذن حکومت) شخص را به آن عمل  هدایت کنیم.

حیدری با ذکر سخنی از مقام معظم رهبری که مساله امر به معروف و نهی از منکر را مثل نماز یادگرفتنی می دانند و همه باید آن را فرا بگیرند، گفت: دیدن گناه و عدم نهی از آن، عادی شده گناه، رضایت به انجام گناه، ارتکاب گناه، اصرار در انجام گناه و تبلیغ و سرمایه گذاری برای انجام گناه از علت های سقوط جامعه در ورطه ذلت و هلاکت می باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: معروفات در دستگاه های اجرایی بالای حد نصاب و زیر حد نصاب است که تذکر به مسوولان بالای حد نصاب و تذکر به فرد زیر حد نصاب می باشد.

گفتنی است این گردهمایی با حضور تعدادی از مشاوران و کارشناسان امور زنان و خانواده وزارت نیرو و تعدادی از بانوان همکار در شرکت آب منطقه ای تهران و به همت دفتر امور بانوان این شرکت و در محل سالن کنفرانس برگزار گردید.

کد خبر: 1196
  تاریخ خبر : 18 شهریور 1394
 کاربر روابط عمومی
 1256
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 61
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 10,951
  • بازدید دیروز : 28,217
  • کل بازدید : 9,415,344
  • آخرین به روزرسانی : 7 فروردین 1403 15:55:43
  • شناسه IP شما : 35.175.172.94

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751