|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

وزیر نیرو: کف شکنی سالانه 1200 کیلومتر از چاه های آبی کشور

وزیر نیرو گفت: در اثر برداشت بی‌رویه از منابع آب کشور، سالانه 1200 کیلومتر کف‌شکنی در چاه‌های کشور انجام می‌شود. 

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مهندس "حمید چیت‌چیان" امروز (شنبه) در اولین گردهمایی مشترک مدیران ستادی و استانی وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی که با محوریت طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی برگزار شد، با بیان این مطلب که برخی مساله آب و اهمیت آن و بحران آب را کمتر از واقعیت ارزیابی می‌کنند، اظهار کرد: اصلی‌ترین بحران کشور مشکل بحران آب است که تمام شئون کشور را از خود متاثر می‌کند.

وی با بیان اینکه این مشکل پیچیده دارای ابعاد فنی، اقتصادی و امنیتی است، بیان کرد: با تمام پیچیدگی‌ها و مشکلات موجود، اگر ایمان داشته باشیم و عزم جدی برای رفع این معضل بکار گیریم می‌توانیم با همدلی و هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط و همچنین همراهی مردم بر این مشکل عظیم فائق شویم.

وزیر نیرو در خصوص وضعیت منابع آب زیرزمینی گفت: در سال‌های اخیر قریب شش میلیارد مترمکعب در سال از میزان آب قابل تجدید بیشتر استفاده کرده‌ایم، بطوریکه جمع کل برداشت مازاد از ذخایر آب استاتیک به 114 میلیارد متر مکعب رسیده و سطح ایستایی آب مرتب در حال کاهش است. هماکنون نیز سالانه 1200 کیلومتر کف‌شکن چاه‌ها در کشور انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه بسیاری از باغ‌های کشور و هفت هزار هکتار از باغ‌های پسته خشک شده است، به خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌های ارومیه، بختگان، گاوخونی و هامون اشاره کرد و افزود: خشک شدن و کاهش روان آب‌ها و رودخانه‌های کشور و وجود ریزگردها از دیگر نشانه‌های بحران آب در کشور است.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه دشت خوزستان از نظر وضعیت آب در شرایط وخیمی بسر می‌برد، به کیفیت آب به عنوان علامت دیگری از بحث بحران عنوان و اضافه کرد: در استانی مانند کرمان غالب منابع آبی دچار مشکل است و رودخانه کارون نیز با افت شدید کیفیت مواجه شده است؛ به‌طوریکه اهواز و آبادان و خرمشهر که در مجاورت این رودخانه هستند، نمی‌توانند از آب آن استفاده کنند و وزارت نیرو از کرخه خط لوله بزرگی احداث نموده تا بتواند آب شرب مردم این مناطق را تامین کند.

وی علت بروز این بحران را خشکسالی مستمر 15 ساله و کاهش بارش متوسط کشور دانست و ادامه داد: میزان متوسط بارش بلندمدت کشور تا هفت تا هشت سال قبل، 250 میلی‌متر بوده که به 244 میلی‌متر رسیده و درچندسال اخیر به 205 میلی‌متر کاهش یافته و سال جاری نیز از 188 میلی‌متر بارش بهره‌مند بودیم و این مسئله نشان از این دارد که با کاهش 20 درصدی متوسط بارش بلند‌مدت مواجه بوده‌ایم.

وزیر نیرو گرم شدن کره زمین، تغییر اقلیم، افزایش درجه حرارت، بالا رفتن میزان تبخیر را از دیگر عوامل بحران در منطقه و کشور خواند و گفت: مشکل دیگری که باعث شده به این بحران بیشتر دامن زده شود، ورود فاضلاب‌های ( شهری، صنعتی و زه‌آب‌های کشاورزی که حامل کود شیمیایی و سموم مورد استفاده هستند) به منابع آب کشور است که باعث شده کیفیت آب را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه، وقوع بحران محرز، علل بحران روشن و ضرورت چاره‌جویی بسیار سریع است، خاطرنشان کرد: آمارها حکایت از آن دارد که سال به سال وضعیت بدتر می‌شود و اگر چاره‌جویی نشود بخش کشاورزی صدمه دیده و کشاورزان شغل خود را از دست خواهند داد و پدیده مهاجرت و حاشیه‌نشینی بیشتر شده و از همه مهمتر امنیت غذایی به مخاطره می‌افتد. 

چیت‌چیان تاکید کرد: همگی باید دست به‌دست هم بدهیم و قبل از آنکه سلامت مردم مورد تهدید قرار گیرد، به‌طور جدی به‌دنبال حل مشکل باشیم.

وی سپس افزود: پیدا کردن مقصر و مسبب این بحران به حل مشکل کمک نمی‌کند، زیرا حتی اگر مقصر اصلی را هم پیدا و به اشد مجازات برسانیم مشکل بحران آب حل نخواهد شد، بنابراین با فکر و تدبیر و چاره‌اندیشی و همیاری تمامی دستگاه‌ها باید تلاش کنیم هرچه سریع‌تر از این بحران خارج شویم. 

وزیر نیرو با بیان اینکه در سه دولت گذشته هفت بار شورای عالی آب تشکیل شده است، ولی در دولت تدبیر و امید تاکنون 12 بار شورای عالی آب تشکیل شده تصریح کرد: این مسئله حاکی از آن است که دولت به‌طور خاص و جدی به دنبال راهی برای برون رفت از چالش آب است و به همین خاطر پیشنهاد داده‌ایم تا شورای حفاظت از آب در استان‌ها و شهرها و حتی دشت‌ها تشکیل شود و با تشکیل تشکل‌های آب بران و حوزه‌های آبریز و مشارکت مردم، دستگاه‌های دولتی و نمایندگان کشاورزان بتوانیم برنامه‌های تخصصی برای خروج از بحران آب داشته باشیم.

چیت چیان اهداف شورای عالی آب که برای وزارت نیرو تعیین شده را شامل جلوگیری از اضافه برداشت نسبت به آب تجدیدپذیر، برگشت سالانه پنج درصد از ذخایر زیرزمینی آب استاتیک برشمرد که تا 20 سال آینده بتوانیم به ایستایی آب برسیم، و افزود: چاه‌های غیر قانونی که مجوز ندارند تعطیل می‌شوند و طبق قانون با آنان برخورد خواهد شد.

چیت‌چیان در پایان سخنان خود با تاکید بر تعیین آب قابل برنامه‌ریزی در کشور، جلوگیری از فعالیت چاه‌هایی را که پروانه بهره‌برداری دارند، اما بیش از حد مجاز برداشت می‌کنند، از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو عنوان و تاکید کرد: در پروانه‌های بهره‌برداری که قبلا نیز صادر شده تجدیدنظر خواهد شد.

کد خبر: 1156
  تاریخ خبر : 24 مرداد 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 24 مرداد 1394
 پرسنل شرکت
 1208
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 47
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 5,957
  • بازدید دیروز : 12,845
  • کل بازدید : 9,614,708
  • آخرین به روزرسانی : 29 فروردین 1403 11:35:33
  • شناسه IP شما : 18.217.60.35

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751