|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ارتقایی: امسال 2000 حلقه چاه غیرمجاز در استان تهران بسته خواهد شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در سال 94 حدود دو هزار حلقه چاه غیرمجاز پرو مسلوب المنفعه خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، مهندس "خسرو ارتقایی" روز سه شنبه (8 اردیبهشت ماه 94) در نشست مشترک با اعضای شورای اطلاع رسانی استانداری تهران با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود که با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی حدود دو هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان تهران پر و مسلوب المنفعه شود.

ارتقایی با بیان اینکه طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی برای استان تهران و شرکت آب منطقه ای تهران از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: قرار است علاوه بر بستن چاه های غیرمجاز، 30 گروه گشت و بازرسی در سطح استان فعال شود و یک هزار دستگاه کنتور هوشمند نیز در چاه های مجاز و در مناطقی که بیشتر از حد مجاز برداشت آب دارند نصب شود.

وی با اشاره به اینکه جایگزینی پساب با چاه های کشاورزی نیز در دستور کار شرکت آب منطقه ای تهران قرار دارد، گفت: تلاش می شود تا چاه های کشاورزی در مناطقی که امکان آن وجود داشته باشد با پساب های موجود جایگزین شود. همچنین برنامه ریزی شده است تا حدود 40 میلیون مترمکعب جهت تغذیه مصنوعی دشت ورامین از محل پساب تامین گردد.

ارتقایی یادآور شد: تمام دشت های استان تهران با مشکلات کسری آبخوان و فرونشست مواجه هستند اما در طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی قرار است بر روی دشت های ورامین-پاکدشت، تهران-کرج و هومند آبسرد برنامه ریزی بیشتری صورت گیرد چراکه این سه دشت در مقایسه با سایر دشت ها از مشکلات کم آبی بیشتری رنج می برند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران همچنین تصریح کرد: هم کانون میزان فرونشست در دشت های استان تهران بین 16 تا 36 سانتی متر در سال و کسری آبخوان نیز در دشت ورامین دو متر و در دشت هومند-آبسرد که دشت کوچکتری است در حدود پنج متر است.

ارتقایی با بیان اینکه در این طرح اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم و کشاورزان بسیار حائز اهمیت است، گفت: باید از ظرفیت های موجود به خصوص صدا و سیما، خبرگزاری ها و روزنامه ها در جهت آگاه سازی مردم و کشاورزان در خصوص عدم حفر چاه های غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه های مجاز و هرگونه اقدامی که به منابع آبی استان خسارت وارد نماید، استفاده کرد.

وی اضافه کرد: اگر کشاورزان آگاه شوند که حفر چاه غیرمجاز و یا اضافه برداشت از چاه های پروانه دار در حریم چاه مجاز، ضرر به آن ها خواهد زد و در واقع آبی است که متخلفان از منابع مشترک سوء استفاده و بهره برداری می کنند به طور قطع اجازه برداشت و یا حفر چاه جدید و غیرمجاز را نخواهند داد.

ارتقایی با اشاره به اینکه در کشور ما قیمت آب بسیاز ارزان است و به همین دلیل ذینفعان برای آن ارزش و احترامی قائل نیستند گفت: آب کالایی بسیار ارزان قیمت در کشور ما به شمار می رود. به عنوان مثال در قمیت تمام شده تولید یک نوع میوه آب پایین ترین جایگاه را دارد اما نهاده های دیگر ارزش و اثرگذاری بسیار زیادی دارند و در واقع قیمت و تعرفه هیچ نقشی در تعیین قیمت تمام شده محصول ندارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل کشاورزان عزیز آب را بدون هیچ کنترل و حساب و کتابی مصرف می کنند و آب که محدودیت بسیار زیادی دارد در تمام استان ها به ویژه تهران دارد را حتی به صورت غرقابی مصرف می کنند. بنابراین باید در حوزه مختلف و ذینفعان آب از جمله کشاورزی، شرب و صنعت مدیریت مصرف آب همواره در دستور کار باشد.

ارتقایی مدیریت آب در کشور از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون را به چهار دهه تقسیم کرد و گفت: دهه نخست، دهه ای است که بیشترین نرخ حفر چاه های غیرمجاز  و برداشت از منابع آبی به چشم می خورد و بیشترین مجوزها برای برداشت از منابع زیرزمینی صادر شده است، دهه دوم دهه ای است که رویکرد وزارت نیرو بیشتر به سمت مهار آب و احداث سد در کشور است، دهه سوم به سمت نظام تخصیص آب حرکت کرده ایم و در دهه چهارم که هم اکنون در آن به سر می بریم مدیریت منابع آب و برنامه ها  و طرح های غیرسازه ای مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت احداث تصفیه خانه ششم تهران، گفت: این تصفیه خانه بزرگترین تصفیه خانه کشور است و نیمی از جمعیت تهران را در صورت بهره برداری کامل زیرپوشش خود قرار خواهد داد.

ارتقایی ظرفیت نهایی تصفیه خانه تهران را 15 مترمکعب آب در ثانیه ذکر کرد و گفت: هم اکنون نیاز آب و مصرف آب تهران حدود 33 مترمکعب در ثانیه است. این تصفیه خانه در دو مدول هفت و نیم مترمکعب در ثانیه ساخته می شود و در آینده  دو تصفیه خانه قدیمی تهران یعنی جلالیه و کن برای تصفیه آب سدطالقان و شرایط اظطراری استفاده خواهندشد.

وی یادآور شد: هم اکنون آب از سامانه غربی تهران (سدهای امیرکبیر و طالقان) به آبگیر بیلقان می رسد و از آن جا توسط چهار خط انتقال قدیمی به تصفیه خانه های کن و جلالیه منتقل می شود، که با توجه به ساخت تونل جدید انتقال 30 کیلومتری آب از سد تنظیمی امیرکبیر به تصفیه خانه ششم تهران این تونل جایگزین خطوط قدیمی خواهد شد.

ارتقایی به وضعیت منابع آبی استان تهران نیز اشاره و بیان کرد: هم اکنون 255 میلیمتر بارش در تهران ثبت شده که این میزان در مقایسه با سال گذشته وضعیت بهتری دارد اما در مقایسه با دوره بلند مدت کاهش نشان می دهد. در واقع استان تهران همچنان با وضعیت کم آبی روبرو است و خشکسالی دو سال گذشته از نظر ما در سال جاری نیز ادامه پیدا کرده، البته امیدواریم در ادامه سال آبی، بارش های بیشتری را شاهد باشیم و ذخایر سدهای پنجگانه نیز به شرایط ترسالی و مطلوب که هم اکنون افزون بر 260 میلیون مترمکعب عقب هستیم، نزدیک تر شود. 

وی در خصوص میزان مصرف آب در تهران گفت: متوسط میزان مصرف آب در شهر تهران 33 مترمکعب در ثانیه است که به لحاظ حجمی معادل یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب در سال است. آب آشامیدنی تهران از طریق پنج سد و همچنین چاه های زیرزمینی تامین می شود که درصد برداشت آب برای تامین میزان مصرفی تهران در شرایط طبیعی به صورت 70 درصد از ذخایر سدها و 30 درصد از چاه ها است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به بروز خشکسالی طی سال های اخیر و کاهش ذخیره سد ها تاکید کرد: سال گذشته میزان برداشت آب از منابع پشت سد برای تامین آب مصرفی تهران 55 درصد و برداشت از چاهها به 45 درصد رسید.

ارتقایی افزود: ذخیره آب سد های پنجگانه تهران شامل لتیان، ماملو، امیر کبیر، لار و طالقان در حال حاضر 711 میلیون متر مکعب است که با توجه به بارندگی های اوایل سال جاری این میزان نسبت به سال گذشته 200 میلیون متر مکعب افرایش داشته است.با این وجودحجم ذخیره فعلی 5 سد تهران نسبت به زمان مشابه سال 92 حدود 50 میلیون متر مکعب و نسبت به دوره زمانی بلند مدت 260 میلیون متر مکعب کاهش یافته است. حجم آب ذخیره شده در سدهای استان تهران درسال های پر آب 970 میلیون متر مکعب بوده است.

مدیرکل روابط عمومی استانداری تهران نیز در ادامه این نشست با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه اصلاح الگو و مدیریت مصرف بهینه آب گفت: باید با اطلاع رسانی شفاف و موثر و انجام کار فرهنگی هدفمند زمینه برای همراهی و همکاری موثر مردم در راستای مصرف بهینه آب را فراهم کنیم.

"علیرضا مهدوی شاهرودی" با تاکید بر استفاده مطلوب از ظرفیت های رسانه ای برای تشریح مشکل کم آبی و لزوم مدیریت مصرف افزود: باید علاوه بر اطلاع رسانی در خصوص خدمات و اقدامات انجام شده در راستای تامین آب مورد نیاز مردم مسایل و مشکلات موجود در این حوزه را برای افکار عمومی تبیین کنیم.

کد خبر: 1031
  تاریخ خبر : 8 اردیبهشت 1394
  آخرین به‌روزرسانی : 9 اردیبهشت 1394
 پرسنل شرکت
 980
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 105
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 2,878
  • بازدید دیروز : 15,463
  • کل بازدید : 9,696,982
  • آخرین به روزرسانی : 6 اردیبهشت 1403 00:04:30
  • شناسه IP شما : 18.217.73.187

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751