|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ارتقايي: سالانه 300 تا 400 حلقه چاه آب غيرمجاز در استان تهران پر مي شود

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران از پرو مسلوب المنفعه شدن سالانه 300 تا 400 حلقه چاه غيرمجاز در سطح استان تهران خبر داد. 

به گزارش روابط عمومي شركت آب منطقه اي تهران، مهندس "خسرو ارتقايي" امروز (سه شنبه) در نشست خبري خود با اصحاب رسانه،‌اظهار كرد: با اخذ مجوزهاي قانوني و با تلاش اين شركت سالانه بين 300 تا 400 حلقه چاه آب غيرمجاز در سطح استان تهران پر و مسلوب المنفعه مي شود و شركت آب منطقه اي تهران در اجراي قانون با هيچ شخص و يا سازماني تعارف نخواهد داشت.

ارتقايي با تاكيد بر اينكه بيش از 10 هزار حلقه چاه غيرمجاز در سطح تهران وجود دارد، گفت: برنامه ريزي مشخصي براي اين تعداد چاه آب غيرمجاز وجود دارد و در تلاش هستيم تا با جايگزين شدن بخشي از اين چاه ها به جاي آب شرب، از اين منبع حياتي حفاظت كرده و آن را ذخيره نماييم.

وي در توضيح اين برنامه نيز تصريح كرد: به صورت خاص در سطح مناطق 22 گانه شهر تهران به دليل اينكه سطح آب عمدتاً بالا است و از طرف ديگر وضعيت تامين آب شرب نامناسب است، مي توان به جاي دادن آب شرب در مصارف خانگي و يا خدماتي كه براي پر شدن استخرها، آبياري باغچه، فضاي سبز و از اين دست در اين مناطق استفاده مي شود، از آب اينگونه چاه ها جايگزين نمود. به اين ترتيب در مصرف آب شرب صرفه جويي قابل توجهي خواهد شد.

ارتقايي اضافه كرد: شركت آب منطقه اي تهران آماده است تا به تمامي اين چاه هاي غيرمجاز كه صرفاً در سطح شهر تهران حفر شده، به جاي آب شرب، پروانه بهره برداري بدهد.

ارتقایی با اشاره به اينكه شهرداری تهران برای آبیاری فضای سبز 250 حلقه چاه مجاز دارد که از این چاه‌ها 130 میلیون مترمکعب در سال آب برداشت می‌کند، گفت: شهرداري همچنین 320 حلقه چاه غیرمجاز دارد که با توجه به کم‌عمق‌تر بودن این چاه‌ها تنها 70 میلیون مترمکعب در سال برداشت دارد.

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران سپس با بيان اينكه ما به دنبال انعقاد تفاهم نامه‌هایی در زمينه سرمايه گذاري بيع متقابل با شهرداري تهران هستيم، خاطر نشان كرد: به اين ترتيب شهرداري مي تواند با سرمایه‌گذاری در احداث تصفیه‌خانه، خط انتقال و سيستم هاي توزيع آب و غيره، پساب تصفیه‌خانه‌ها را جایگزین برداشت آب از چاه‌هاي موجود برای استفاده در آبیاری فضای سبز نمايد. هم اکنون نيز در پارک پردیسان آبیاری فضای سبز با استفاده از پساب فاضلاب شهرک قدس انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برخورد شركت آب منطقه اي تهران به صورت قانوني با همه نهادها و اشخاص كه تخلفي مرتكب شوند يكسان است و بر همين اساس در ماه های اخیر تعداد 20 حلقه چاه غیرمجاز شهرداري تهران در حین حفاری مسدود شده است.

ارتقایی در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به گرماي زودرس در استان تهران گفت: امسال نسبت به سال های گذشته با گرمای زودرس مواجه شده‌ایم، به طوری که دمای تهران از نیمه دوم اردیبهشت ماه افزایش چشمگیری داشته و دما در محل سدها متوسط بین سه تا چهار درجه افزایش داشته است.

وی افزود: هم‌اکنون در سد امیرکبیر دما 25 درجه سانتیگراد است در حالی که سال گذشته 21.5 درجه سانتیگراد بوده و به ترتیب دما در سدهای لتیان، لار، طالقان و ماملو 28، 19.5، 24.4 و 30 درجه سانتیگراد است که نسبت به سال گذشته افزایش چند درجه‌ای نشان مي دهد.

ارتقايي با بیان اینکه افزایش دما، افزایش مصرف را نیز به دنبال دارد، تصريح كرد: در ابتدای فصل گرما دو تا 2.5 درصد مصرف آب در شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و روز گذشته نیز 2.3 درصد افزایش مصرف نسبت به همین روز در سال گذشته در تهران داشته‌ایم. همچنين میزان مصرف روزانه شهر تهران 36.3 مترمکعب در ثانیه است به اين معنا که در هر لحظه چهار  برابر دبی لحظه‌ای رودخانه کرج در تهران آب مصرف می‌‌شود.

وي در ادامه با اشاره به اینکه دومین سال پیاپی خشکسالی در استان تهران را پشت سر می‌گذاریم، گفت: میزان بارندگی‌ها در استان تهران از ابتدای سال آبی (مهرماه 92) تا روز گذشته (دوشنبه) 243 میلیمتر بوده در حالی که میزان بارندگی در مدت مشابه سال قبل از آن 271 میلیمتر بوده است و متوسط میزان بارندگی در 46 سال گذشته استان تهران نيز 334 میلیمتر بوده که نشان می‌دهد 11 درصد نسبت به سال گذشته و 27 درصد نسبت به درازمدت در سال آبی جاری با کاهش بارندگی مواجه هستيم.

مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای تهران در خصوص میزان فعلی ذخیره آب در سدهاي پنج گانه تأمین كننده آب شرب تهران، اظهار كرد: در حال حاضر در سد امیرکبیر 140 میلیون مترمکعب آب وجود دارد و در سدهاي لتیان  68 ، سد لار 73 ، سد طالقان 209 میلیون مترمکعب و در سد ماملو نيز در حال حاضر 104 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در حالی که در سال گذشته، 125 میلیون مترمکعب ذخيره آبي وجود داشته است.

وي همچنين افزود: در مجموع در سدهای استان تهران 594 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده وجود دارد در حالی که در همین زمان و در سال گذشته 759 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای تهران ذخیره شده بود.

مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران سپس به اقدامات مشترك اين شركت و آب و فاضلاب استان تهران اشاره كرد و افزود: با انجام اقداماتی كه از پاییز سال گذشته برای تأمین مطلوب آب تابستان امسال برنامه‌ریزی شد، اقدام به انتقال حداكثري آب از سد لار به سد لتیان نموديم تا آبي كه از سد لار فرار مي كند با ظرفيت كامل در پشت سد لتیان ذخيره شود و به همين دليل اين سد هم اكنون در وضعیت مطلوب‌تری نسبت به دیگر سدهای استان از نظر منابع آبی قرار دارد.

وی یکی از اقدامات مهم تأمین مطلوب آب شهر تهران را اتصال سامانه شرق به سامانه غرب تهران عنوان کرد و گفت: در این راستا آبفای استان اقدام به احداث یک کیلومتر خط انتقال داخل شهر تهران می‌کند تا سامانه شرق را به غرب متصل نمايد تا با توجه به وضعیت بحرانی در سامانه شرق تهران، هرچه بیشتر آب از غرب به شرق تهران منتقل گردد.

ارتقايي تاكيد كرد: در صورتی که مشکلات خشکسالی برای سومین سال متوالی از ابتدای مهرماه امسال نيز ادامه داشته باشد و بارندگی هم همچنان كاهش داشته باشد، در نیمه‌دوم سال با مشکل در تأمین آب مواجه خواهیم شد.

ارتقایی تصریح کرد: در سالهای نرمال یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب آب مورد نیاز استان تهران 300 میلیون مترمکعب از آبهای زیرزمینی و 750 میلیون مترمکعب از سدها آب تأمین می‌کنیم اما در سالجاری با توجه به وضعیت خشکسالی از سدها فقط 580 میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود و مابقی که حدود 470 میلیون مترمکعب است از منابع آبی زیرزمینی تأمین می‌شود.

ارتقايي با اشاره به اينكه سد ماملو نزديك به چهار سال است كه آبگیری شده، گفت: امیدواریم با تكميل و به مدار آمدن تصفيه خانه هفتم تهران تا پایان شش ماهه نخست امسال توسط شركت آب و فاضلاب استان، بتوان در حدود 30 تا 40 میلیون مترمکعب آب را برای مصرف شرب جنوب و جنوب شرق تهران از جمله پاکدشت، ورامین و قرچک منتقل نماييم. اگر اين اتفاق رخ دهد مي توان با آغاز انتقال آب از سد ماملو به جنوب تهران، شاهد افزايش محسوس كيفيت آب لوله‌کشی در این مناطق باشيم.

وی در پايان سخنان خود با بیان اینکه در شش ماه اخير توصيه ها و هشدارهاي فراواني به مردم و شهروندان تهراني در خصوص صرفه‌جویی 20 درصدي شده است، ابراز نگراين كرد: متاسفانه با وجود هشدارهاي داده شده همچنان شاهد افزايش مصرف آب در مقايسه با سال هاي گذشته و مدت مشابه هستيم. اما به هر حال سياست وزارت نيرو اين است كه از حداكثر ظرفيت و توان موجود استفاده شود تا شهروندان كمتر دچار مشكل و رنجش خاطر شوند، اما به طور قطع كاهش فشار شبكه به صورت جدي در دستور كار قرار دارد.

ارتقايي ادامه داد: جیره‌بندی در شبکه توزيع آب تهران به دليل قدیمی و فرسوده بودن و مسائل فني امكان پذير نيست، اما در صورتيكه آبي وجود نداشته باشد و كاهش منابع آبي و افزايش بي رويه مصرف توسط مردم همچنان ادامه يابد، ممكن است سياست هاي مديريت مصرف در تهران به سمت و سوي ديگري برود.

کد خبر: 664
  تاریخ خبر : 17 تیر 1393
  آخرین به‌روزرسانی : 17 تیر 1393
 پرسنل شرکت
 1136
  دیدگاه کاربران
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 83
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 5,103
  • بازدید دیروز : 9,942
  • کل بازدید : 9,633,817
  • آخرین به روزرسانی : 1 اردیبهشت 1403 10:29:28
  • شناسه IP شما : 3.135.190.101

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir
  • پیامک : 50002405
  • تلفن گویا : 02181751